Regio Zwolle vormt één blok tegen extreme plensbuien

vrijdag 16 juni 2017
timer 2 min
Maar liefst zevenendertig partijen zeggen ja tegen de oprichting van een Climate Campus in Zwolle en de IJssel-Vechtdelta en zetten daarmee in op een stevig en innovatief antwoord op klimaatverandering.

Onder hen gerenommeerde instellingen zoals KNMI en CBS Urban Data Center Zwolle, TU Delft ETD, Kadaster  en diverse adviesbureaus. Ook woningcorporaties en onderwijsinstellingen doen mee.


In de intentieverklaring zeggen partijen toe om uiterlijk 1 december 2017 een gezamenlijk actieprogramma op te leveren. En daarmee stad en delta klimaatbestendig te maken nu de gevolgen van klimaatverandering overal in Nederland en de wereld voelbaarder worden.

Economisch motief

Daarnaast is er een economisch motief. Partijen zien mogelijkheden om met innovatie en implementatiekracht nieuwe business en banen te scheppen. Met de Climate Campus als innovatiewerkplaats willen zij onderzoek aanjagen, kennis delen en bedrijvigheid ontwikkelen, en naast investeerders ook talent en start-ups aantrekken.

Steden kwetsbaar voor klimaatverandering

Er wordt in de IJssel-Vechtdelta door Provincie Overijssel, de waterschappen en gemeenten al jaren samengewerkt. Doel is om slim met de gevolgen van klimaatverandering om te gaan en de steden in de regio toekomstbestendig te maken. Steden trekken steeds meer mensen en bedrijven aan. Het zijn economische hotspots die kwetsbaar zijn voor extreme plensbuien, langdurige hitte en droogte. Zo kunnen bedrijven stil komen te liggen als hun pand onder water loopt, zoals bij het VUMC gebeurde. Dat levert vaak grote economische schade op. Zwolle en de IJssel-Vechtdelta partners zijn erop uit om dat te voorkomen. De oplossingen die hier worden ontwikkeld zijn ook relevant voor andere deltasteden.

Nieuwe deltawerken

Zwolle ligt op het laagste punt in de IJssel-Vechtdelta. Met de stijging van de zeespiegel en het IJsselmeer en de toename van extreme plensbuien staat de waterveiligheid steeds meer onder druk. Tot voor kort volstond het wegpompen van water en het versterken van dijken nog. Daar is Nederland wereldberoemd mee geworden. Dit soort maatregelen blijkt tegenwoordig niet meer afdoende.

 

Het klimaatvraagstuk vraagt om nieuwe deltawerken. Aanvullend aan dijkversterking zijn dit oplossingen op allerlei schaalniveaus. Van de regenton in de achtertuin en groene gevels tot en met een geluidswal die uitgevoerd wordt als noodwaterkering, zoals in Stadshagen. Deze nieuwe deltawerken zijn vooral noodzakelijk in steden. Gemeente Zwolle wordt samen met de partners in de  IJssel-Vechtdelta in den lande gezien als een van de koplopers.

Meer artikelen met dit thema

flash_onNieuws

Utrecht gaat dode bomen vaker laten staan

22 nov om 17:29 uur

De gemeente Utrecht kiest ervoor om  dode bomen en boomstronken vaker laten staan. Deze kunnen namelijk van…

Lees verder »
descriptionArtikel

Knipperlichten in wegdek maken oversteken in Valkenburg veiliger

16 nov om 10:38 uur
De Cauberg in Valkenburg aan de Geul is een druk punt voor fietsers, auto’s en voetgangers. Om het zebrapad…
Lees verder »
flash_onNieuws

Breda test verschillende manieren van scooter- en fietsparkeren

15 nov om 13:52 uur

Breda draait een pilot voor fiets- en scooterparkeerplaatsen. De gemeente wil de stad zo nog fietsvriendelijker…

Lees verder »
descriptionArtikel

Slimme stroomvoorziening voor markten en evenementen

15 nov om 08:11 uur

Bij Seijsener ontwikkelen we al jaren praktische en betrouwbare oplossingen voor het beheer van openbare…

Lees verder »
descriptionArtikel

Na anderhalve eeuw heeft Borculo weer een 'haven'

14 nov om 06:35 uur

Eeuwen geleden, tot 125 jaar terug, voeren er talloze boten af en aan naar het Achterhoekse stadje Borculo om…

Lees verder »
flash_onNieuws

Platform Integrale Samenwerking Openbare Ruimte gelanceerd

7 nov om 12:35 uur

Om bij de toekomstbestendige inrichting van de openbare ruimte de uitdagingen voor de onder- en bovengrond…

Lees verder »
descriptionArtikel

Expertcolumn Thijs van Spaandonk: Wat geven we door?

1 nov om 08:42 uur

In elke editie van Straatbeeld schrijft een expert een column over het desbetreffende thema van het magazine.…

Lees verder »
descriptionArtikel

De toekomst van het verkeersbord: duurzaam en circulair

30 okt om 10:42 uur

Op verschillende plekken in het land staan ze al langs de weg: de verkeersborden van honderd procent gerecycled…

Lees verder »