Overheidsinstanties onderschatten risico’s social media
Guill van den Boom, partner bij Ernst & Young, deed onderzoek naar het gebruik van sociale media door overheidsorganisaties. Voor het onderzoek Voortschrijdende techniek, valkuil of goudmijn ondervroeg Van den Boom 934 ambtenaren naar het gebruik van social media binnen de overheid. Ondanks dat het merendeel van de ambtenaren de waarde van social media erkent, staat het gebruik ervan nog in de kinderschoenen.
Nog onvoldoende gebruik social media
Een meerderheid van de overheidsinstanties zit nog in de fase waarin pilots lopen. Aan risicobeheersing wordt tot dusver minimaal aandacht besteed. Volgens 57% van de ondervraagden worden de kansen van social media nog onvoldoende benut. En nog geen 30% van de Nederlandse overheidsinstanties blijkt op dit moment een social media beleid te hanteren.
Risico’s onderschat
Conclusie: de risico’s worden sterk onderschat, stelt 75 procent van de ondervraagden. Het gaat dan bijvoorbeeld om het delen van vertrouwelijke of privacygevoelige informatie via facebook of Twitter of het onprofessioneel reageren op vragen of opmerkingen van burgers. Fouten worden direct wereldwijd bekend en zijn dan niet meer te herstellen. Het zakelijker LinkedIn is minder risicovol, hoewel ook daar geregeld zonder veel nadenken gevoelige informatie wordt gedeeld. Als onhandige uitlatingen worden opgepakt door andere gebruikers, kan het een eigen leven gaan leiden en daarmee tot reputatieschade. Ruim 88 procent van de ondervraagden zijn daarom voor richtlijnen voor het gebruik van deze communicatiemiddelen.
Goede voorbeelden
De app ‘MeldStad’ van de gemeente Groningen voor meldingen over kwesties in de openbare ruimte is volgens Van den Boom een goed voorbeeld. Ook het gebruik van Facebook door Alphen aan den Rijn, waarbij de gemeente echt op zoek gaat naar interactie, werkt prima. Rotterdam gebruikt LinkedIn voor het werven van personeel. Ook dat is handig, vindt de partner van het adviesbureau.
Kansen Social Media voor publieke organisaties
De ondervraagde ambtenaren zien veel mogelijkheden en kansen voor social media binnen hun organisatie. Circa 74% van de respondenten is ervan overtuigd dat social media over vijf jaar niet meer zijn weg te denken. “Door social media zijn publieke organisaties in staat de dienstverlening verder te verbeteren, beter te communiceren in crisissituaties, de eigen profilering te versterken, burgerparticipatie te vergroten en te volgen wat er speelt onder burgers”, zegt Van den Boom.
Van uitzenden tot interactie
“In eerste instantie is de communicatie meestal gericht op het zenden van boodschappen. Een vervolgstap is daadwerkelijk te reageren op vragen of opmerkingen van burgers en ondernemers. Bij social media gaat het immers om interactie.”
Download het onderzoek
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Samenwerken is voor een toekomstbestendig beheer steeds belangrijker
29 nov om 09:11 uurIn deze rubriek bieden we makers van de openbare ruimte de mogelijkheid om elkaar vragen te stellen. Maurice…
Utrecht gaat dode bomen vaker laten staan
22 nov om 17:29 uurDe gemeente Utrecht kiest ervoor om dode bomen en boomstronken vaker laten staan. Deze kunnen namelijk van…
Knipperlichten in wegdek maken oversteken in Valkenburg veiliger
16 nov om 10:38 uurBreda test verschillende manieren van scooter- en fietsparkeren
15 nov om 13:52 uurBreda draait een pilot voor fiets- en scooterparkeerplaatsen. De gemeente wil de stad zo nog fietsvriendelijker…
Slimme stroomvoorziening voor markten en evenementen
15 nov om 08:11 uurBij Seijsener ontwikkelen we al jaren praktische en betrouwbare oplossingen voor het beheer van openbare…
Na anderhalve eeuw heeft Borculo weer een 'haven'
14 nov om 06:35 uurEeuwen geleden, tot 125 jaar terug, voeren er talloze boten af en aan naar het Achterhoekse stadje Borculo om…
Platform Integrale Samenwerking Openbare Ruimte gelanceerd
7 nov om 12:35 uurOm bij de toekomstbestendige inrichting van de openbare ruimte de uitdagingen voor de onder- en bovengrond…
Expertcolumn Thijs van Spaandonk: Wat geven we door?
1 nov om 08:42 uurIn elke editie van Straatbeeld schrijft een expert een column over het desbetreffende thema van het magazine.…