Ondanks crisis niet minder leefbaar
Grote verschillen
De verschillen tussen de landsdelen zijn groot, en ook binnen de 27 grootste steden varieert de leefbaarheid. De vier grote steden in de Randstad ontwikkelden zich gunstig, Rotterdam voorop. De jonge groeisteden Almere en Zoetermeer kampen juist met steeds meer problemen.
Tevreden over woonomgeving
Negatieve vermeldingen zijn er voor Eindhoven, Enschede, Emmen, Schiedam en Heerlen. De kleinere gemeenten waarmee Heerlen sinds enige jaren Parkstad Limburg vormt, maakten een sprong voorwaarts en lijden in dit opzicht dus niet onder de gevolgen van de krimpende bevolking. Opvallend is de grote tevredenheid van veruit de meesten over hun woonomgeving. Een overgrote meerderheid van 83 procent is positief tot uiterst positief over de eigen wijk. Slechts 1 procent is negatief, 4 procent houdt het op 'matig'.
Grote steden scoren slecht
De grootste steden in de Randstad scoren slecht bij de eigen inwoners. In Rotterdam ervaart 45 procent leefbaarheidsproblemen, in Amsterdam 32 procent en in Den Haag 21 procent. De grotere steden in de regio doen het beter. Maar 6 procent van de Eindhovenaren en Groningers is ontevreden.
Vogelaarwijken
In Almere, Apeldoorn, Ede, Haarlemmermeer en Zoetermeer daalt de leefbaarheid al dertien jaar gestaag. In 1998 zaten deze gemeenten nog boven het landelijk gemiddelde, nu zitten ze eronder. De veertig Vogelaarwijken vallen op in positieve zin: daar daalde de werkloosheid, kwamen meer en betere huizen beschikbaar en steeg de kwaliteit van de openbare ruimte. Onderling zijn de verschillen groot. Sommige ontwikkelen zich zeer gunstig, met Malburgen en Klarendal in Arnhem, Overdie in Alkmaar en De Kruiskamp in Amersfoort als posititieve uitschieters. In andere steden zoals Eindhoven zet het wijkenbeleid nog weinig zoden aan de dijk: hoewel de leefbaarheid in de stad over het algemeen goed is, valt de daling van de leefbaarheid in de Vogelaarwijken Woensel-West en De Bennekel op. Net als in Nieuwland (Schiedam) en de Bijlmer (Amsterdam).
De leefbaarheidsmonitor komt tot stand door onderzoek van de bureaus Atlas voor Gemeenten en Rigor. Zij onderzoeken de leefbaarheid aan de hand van indicatoren als veiligheid, vandalisme in de wijk, overlast, de kwaliteit van de huizen, de nabijheid van voorzieningen en natuur, de werkloosheid, het aandeel van niet-westerse allochtonen en het aandeel hoger opgeleiden.
Lees
hier
het volledige rapport
Bron: de Architect
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Samenwerken is voor een toekomstbestendig beheer steeds belangrijker
29 nov om 09:11 uurIn deze rubriek bieden we makers van de openbare ruimte de mogelijkheid om elkaar vragen te stellen. Maurice…
Utrecht gaat dode bomen vaker laten staan
22 nov om 17:29 uurDe gemeente Utrecht kiest ervoor om dode bomen en boomstronken vaker laten staan. Deze kunnen namelijk van…
Knipperlichten in wegdek maken oversteken in Valkenburg veiliger
16 nov om 10:38 uurBreda test verschillende manieren van scooter- en fietsparkeren
15 nov om 13:52 uurBreda draait een pilot voor fiets- en scooterparkeerplaatsen. De gemeente wil de stad zo nog fietsvriendelijker…
Slimme stroomvoorziening voor markten en evenementen
15 nov om 08:11 uurBij Seijsener ontwikkelen we al jaren praktische en betrouwbare oplossingen voor het beheer van openbare…
Na anderhalve eeuw heeft Borculo weer een 'haven'
14 nov om 06:35 uurEeuwen geleden, tot 125 jaar terug, voeren er talloze boten af en aan naar het Achterhoekse stadje Borculo om…
Platform Integrale Samenwerking Openbare Ruimte gelanceerd
7 nov om 12:35 uurOm bij de toekomstbestendige inrichting van de openbare ruimte de uitdagingen voor de onder- en bovengrond…
Expertcolumn Thijs van Spaandonk: Wat geven we door?
1 nov om 08:42 uurIn elke editie van Straatbeeld schrijft een expert een column over het desbetreffende thema van het magazine.…