Nieuw reclamebeleid openbare ruimte Breda

maandag 9 april 2012
timer 3 min
Het reclamebeleid in Breda gaat op de schop. Het nieuwe beleid moet zorgen voor een kwalitatief betere openbare ruimte, eenvoudiger regelgeving en meer opbrengsten voor de gemeente. In het nieuwe concept-reclamebeleid geeft het College een integrale visie op reclame in de openbare ruimte. 

Nieuw reclamebeleid openbare ruimte Breda

 

Wethouder Bob Bergkamp: "Het gemeentelijk reclamebeleid was nogal versnipperd in verschillende beleidsdocumenten en verordeningen. Dat was lastig voor bestuurders en ondernemers en reclame-exploitanten. Met dit nieuwe reclamebeleid zorgen we voor kwaliteit en uitstraling in de buitenruimte, geven we duidelijke richtlijnen en vragen we een actieve rol van ondernemers en winkeliers".

Verhogen van de kwaliteit van de buitenruimte


In het nieuwe reclamebeleid  moet de openbare ruimte aantrekkelijk, herkenbaar, duurzaam en voor iedereen te gebruiken zijn. Reclame en winkeluitstallingen moeten in dit beeld passen en mogen nooit de toegankelijkheid beperken, in het bijzonder voor mindervaliden.

In de stad komen drie zones:
•    Reclamezones, zoals hoofd- en verzamelwegen, bedrijventerreinen, horeca en winkelgebieden buiten de binnenstad;
•    De historische binnenstad, waar reclame wordt toegestaan in winkelstraten en bij horeca-concentraties. Voorwaarde is dat de reclame aangepast is qua kleurgebruik, vormgeving en omvang aan het historisch karakter van de stad en het betreffende pand;
•    Reclamearme zones, zoals woongebieden, natuur- en recreatiegebieden en beschermde stads en dorpsgezichten.


Vereenvoudiging regelgeving


Ondernemers hebben behoefte aan eenvoudige regels en vergunningprocedures om hun naam, product of dienst via buitenreclame aan de man te brengen. De gemeente wil met duidelijke en eenvoudige regels hieraan bijdragen en ook de kwaliteit daarbij in het oog houden. Dankzij de Wabo is de regelgeving voor gevelreclame al vereenvoudigd.


Eigen verantwoordelijkheid ondernemers


Ondernemers/winkeliers hebben ook een eigen verantwoordelijkheid voor buitenreclame en de gemeente wil in winkelgebieden en op bedrijventerreinen convenanten gaan afsluiten met ondernemers over hoeveelheid, locatie en vormgeving van reclame. Doel is dat ondernemers elkaar ook actief gaan aanspreken op ongewenste reclame-uitingen.


Verhogen reclame-inkomsten


Recent is het aantal twee- en drievlaksborden in de stad teruggebracht van 200 naar 150, terwijl de reclame-inkomsten zijn verhoogd van € 75.000 per jaar naar €120.000 per jaar. De gemeente gaat nu ook kijken naar de contracten voor lichtmasten, billboards en de MUPI's om te zien of daar meer opbrengst uit gegenereerd kan worden.
 


Consultatie ondernemers en exploitanten


Het college legt dit concept-reclamebeleid  nu ter consultatie voor aan onder meer ondernemers en reclame-exploitanten die actief zijn in Breda. Na deze consultatieronde stelt het college het nieuwe reclamebeleid vast en legt dat voor aan de gemeenteraad.

 

Meer artikelen met dit thema

descriptionArtikel

Samenwerken is voor een toekomstbestendig beheer steeds belangrijker

29 nov om 09:11 uur

In deze rubriek bieden we makers van de openbare ruimte de mogelijkheid om elkaar vragen te stellen. Maurice…

Lees verder »
flash_onNieuws

Utrecht gaat dode bomen vaker laten staan

22 nov om 17:29 uur

De gemeente Utrecht kiest ervoor om  dode bomen en boomstronken vaker laten staan. Deze kunnen namelijk van…

Lees verder »
descriptionArtikel

Knipperlichten in wegdek maken oversteken in Valkenburg veiliger

16 nov om 10:38 uur
De Cauberg in Valkenburg aan de Geul is een druk punt voor fietsers, auto’s en voetgangers. Om het zebrapad…
Lees verder »
flash_onNieuws

Breda test verschillende manieren van scooter- en fietsparkeren

15 nov om 13:52 uur

Breda draait een pilot voor fiets- en scooterparkeerplaatsen. De gemeente wil de stad zo nog fietsvriendelijker…

Lees verder »
descriptionArtikel

Slimme stroomvoorziening voor markten en evenementen

15 nov om 08:11 uur

Bij Seijsener ontwikkelen we al jaren praktische en betrouwbare oplossingen voor het beheer van openbare…

Lees verder »
descriptionArtikel

Na anderhalve eeuw heeft Borculo weer een 'haven'

14 nov om 06:35 uur

Eeuwen geleden, tot 125 jaar terug, voeren er talloze boten af en aan naar het Achterhoekse stadje Borculo om…

Lees verder »
flash_onNieuws

Platform Integrale Samenwerking Openbare Ruimte gelanceerd

7 nov om 12:35 uur

Om bij de toekomstbestendige inrichting van de openbare ruimte de uitdagingen voor de onder- en bovengrond…

Lees verder »
descriptionArtikel

Expertcolumn Thijs van Spaandonk: Wat geven we door?

1 nov om 08:42 uur

In elke editie van Straatbeeld schrijft een expert een column over het desbetreffende thema van het magazine.…

Lees verder »