Nieuw reclamebeleid openbare ruimte Breda
Wethouder Bob Bergkamp: "Het gemeentelijk reclamebeleid was nogal versnipperd in verschillende beleidsdocumenten en verordeningen. Dat was lastig voor bestuurders en ondernemers en reclame-exploitanten. Met dit nieuwe reclamebeleid zorgen we voor kwaliteit en uitstraling in de buitenruimte, geven we duidelijke richtlijnen en vragen we een actieve rol van ondernemers en winkeliers".
Verhogen van de kwaliteit van de buitenruimte
In het nieuwe reclamebeleid moet de openbare ruimte aantrekkelijk, herkenbaar, duurzaam en voor iedereen te gebruiken zijn. Reclame en winkeluitstallingen moeten in dit beeld passen en mogen nooit de toegankelijkheid beperken, in het bijzonder voor mindervaliden.
In de stad komen drie zones:
• Reclamezones, zoals hoofd- en verzamelwegen, bedrijventerreinen, horeca en winkelgebieden buiten de binnenstad;
• De historische binnenstad, waar reclame wordt toegestaan in winkelstraten en bij horeca-concentraties. Voorwaarde is dat de reclame aangepast is qua kleurgebruik, vormgeving en omvang aan het historisch karakter van de stad en het betreffende pand;
• Reclamearme zones, zoals woongebieden, natuur- en recreatiegebieden en beschermde stads en dorpsgezichten.
Vereenvoudiging regelgeving
Ondernemers hebben behoefte aan eenvoudige regels en vergunningprocedures om hun naam, product of dienst via buitenreclame aan de man te brengen. De gemeente wil met duidelijke en eenvoudige regels hieraan bijdragen en ook de kwaliteit daarbij in het oog houden. Dankzij de Wabo is de regelgeving voor gevelreclame al vereenvoudigd.
Eigen verantwoordelijkheid ondernemers
Ondernemers/winkeliers hebben ook een eigen verantwoordelijkheid voor buitenreclame en de gemeente wil in winkelgebieden en op bedrijventerreinen convenanten gaan afsluiten met ondernemers over hoeveelheid, locatie en vormgeving van reclame. Doel is dat ondernemers elkaar ook actief gaan aanspreken op ongewenste reclame-uitingen.
Verhogen reclame-inkomsten
Recent is het aantal twee- en drievlaksborden in de stad teruggebracht van 200 naar 150, terwijl de reclame-inkomsten zijn verhoogd van € 75.000 per jaar naar €120.000 per jaar. De gemeente gaat nu ook kijken naar de contracten voor lichtmasten, billboards en de MUPI's om te zien of daar meer opbrengst uit gegenereerd kan worden.
Consultatie ondernemers en exploitanten
Het college legt dit concept-reclamebeleid nu ter consultatie voor aan onder meer ondernemers en reclame-exploitanten die actief zijn in Breda. Na deze consultatieronde stelt het college het nieuwe reclamebeleid vast en legt dat voor aan de gemeenteraad.
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Samenwerken is voor een toekomstbestendig beheer steeds belangrijker
29 nov om 09:11 uurIn deze rubriek bieden we makers van de openbare ruimte de mogelijkheid om elkaar vragen te stellen. Maurice…
Utrecht gaat dode bomen vaker laten staan
22 nov om 17:29 uurDe gemeente Utrecht kiest ervoor om dode bomen en boomstronken vaker laten staan. Deze kunnen namelijk van…
Knipperlichten in wegdek maken oversteken in Valkenburg veiliger
16 nov om 10:38 uurBreda test verschillende manieren van scooter- en fietsparkeren
15 nov om 13:52 uurBreda draait een pilot voor fiets- en scooterparkeerplaatsen. De gemeente wil de stad zo nog fietsvriendelijker…
Slimme stroomvoorziening voor markten en evenementen
15 nov om 08:11 uurBij Seijsener ontwikkelen we al jaren praktische en betrouwbare oplossingen voor het beheer van openbare…
Na anderhalve eeuw heeft Borculo weer een 'haven'
14 nov om 06:35 uurEeuwen geleden, tot 125 jaar terug, voeren er talloze boten af en aan naar het Achterhoekse stadje Borculo om…
Platform Integrale Samenwerking Openbare Ruimte gelanceerd
7 nov om 12:35 uurOm bij de toekomstbestendige inrichting van de openbare ruimte de uitdagingen voor de onder- en bovengrond…
Expertcolumn Thijs van Spaandonk: Wat geven we door?
1 nov om 08:42 uurIn elke editie van Straatbeeld schrijft een expert een column over het desbetreffende thema van het magazine.…