Hoe ouderen langer in Amsterdam kunnen wonen

maandag 12 juni 2017
timer 2 min
In Amsterdam neemt het aantal ouderen toe, net als het aantal ouderen met chronische aandoeningen. Het college vindt dat iedereen van 0 tot 100 jaar in de stad moet kunnen wonen.

Sinds de zomer van 2015 is Amsterdam daarom lid van het wereldwijde netwerk van Age Friendly Cities van de Wereldgezonheidsorganisatie (WHO). In het actieplan Age Friendly City, dat deze week door het college is vastgesteld, staat hoe de gemeente bijdraagt aan een levensloopbestendige stad.

Valpreventie en bewegen voor ouderen

Eric van der Burg, wethouder Zorg en Ouderen: “Toen we ons aansloten bij het netwerk van Age Friendly Cities hebben we besloten om op drie domeinen in te zetten: dementie, eenzaamheid en ouderenhuisvesting. In het actieplan voegen wij hier ‘valpreventie en bewegen voor ouderen’ aan toe. De impact van valincidenten onder ouderen is groot met tijdelijk of blijvend functieverlies tot gevolg. Bewegen en sporten voor ouderen levert een belangrijke bijdrage aan het voorkomen van valongevallen.”

Acties

Amsterdam gaat de komende jaren het internationaal Kennisnetwerk beter benutten en kijken naar slimme oplossingen op het gebied van e-health. In de buurten is ruimte voor projecten als het Silverscreen met maandelijkse filmactiviteiten voor ouderen en projecten gericht op veiliger fietsgedrag onder ouderen.

 

Ook gaat Amsterdam de komende jaren experimenteren met een ‘levensloopbestendige route’ die in samenspraak met ouderen in drie wijken vorm moet krijgen. Een dergelijke route leidt langs voorzieningen, woningen, verblijfsplekken en openbaar vervoershaltes en nodigt uit tot ontmoeten en bewegen. Er wordt een koppeling gemaakt met het verbeteren van ingangen van parken, de toegankelijkheid van een OV-halte en maatschappelijke zorgvoorzieningen. De ruimtelijke ingrepen worden vervolgens geëvalueerd met ouderen en andere gebruikers.

Meer artikelen met dit thema

flash_onNieuws

Utrecht gaat dode bomen vaker laten staan

22 nov om 17:29 uur

De gemeente Utrecht kiest ervoor om  dode bomen en boomstronken vaker laten staan. Deze kunnen namelijk van…

Lees verder »
descriptionArtikel

Knipperlichten in wegdek maken oversteken in Valkenburg veiliger

16 nov om 10:38 uur
De Cauberg in Valkenburg aan de Geul is een druk punt voor fietsers, auto’s en voetgangers. Om het zebrapad…
Lees verder »
flash_onNieuws

Breda test verschillende manieren van scooter- en fietsparkeren

15 nov om 13:52 uur

Breda draait een pilot voor fiets- en scooterparkeerplaatsen. De gemeente wil de stad zo nog fietsvriendelijker…

Lees verder »
descriptionArtikel

Slimme stroomvoorziening voor markten en evenementen

15 nov om 08:11 uur

Bij Seijsener ontwikkelen we al jaren praktische en betrouwbare oplossingen voor het beheer van openbare…

Lees verder »
descriptionArtikel

Na anderhalve eeuw heeft Borculo weer een 'haven'

14 nov om 06:35 uur

Eeuwen geleden, tot 125 jaar terug, voeren er talloze boten af en aan naar het Achterhoekse stadje Borculo om…

Lees verder »
flash_onNieuws

Platform Integrale Samenwerking Openbare Ruimte gelanceerd

7 nov om 12:35 uur

Om bij de toekomstbestendige inrichting van de openbare ruimte de uitdagingen voor de onder- en bovengrond…

Lees verder »
descriptionArtikel

Expertcolumn Thijs van Spaandonk: Wat geven we door?

1 nov om 08:42 uur

In elke editie van Straatbeeld schrijft een expert een column over het desbetreffende thema van het magazine.…

Lees verder »
descriptionArtikel

De toekomst van het verkeersbord: duurzaam en circulair

30 okt om 10:42 uur

Op verschillende plekken in het land staan ze al langs de weg: de verkeersborden van honderd procent gerecycled…

Lees verder »