Architectuurroute door de Zwolse Aa-landen
De architectuurroute begint in het winkelcentrum, waar inkopen te doen zijn voor de rest van de route. Ga bijvoorbeeld langs de bakker, slijter of de kaasspeciaalzaak. In het winkelcentrum zitten veel woordkunstwerkjes verwerkt met 'AA' erin verwerkt.
Foto: Martjan Kuit
In de route komen veel bijzondere bouwwerken voorbij, zoals de visserswoningen (naam is te danken aan de houten gevels die aan vissershuizen doet denken). Niet alleen visserswoningen, ook studentenwoningen zijn te vinden in Aa-landen (zie onderstaande foto, gemaakt door Martjan Kuit).
Het is tussen 1994 en 1996 gebouwd naar een onderwerp van Mieke Bosse. Opvallend zijn de houten balkons. Deze zijn aan de overstekende houten dakrand opgehangen en doen dienst als vluchtroute, buitenruimte en zonwering. Het is een levendig en speels gebouw, typisch jaren ‘90 en heel anders dat de twintig jaar eerder gebouwde panden die eromheen staan.
Foto: Martjan Kuit
Woonwagens zijn zeldzaam in de wijk Aa-landen. De bewoners kwamen hier niet helemaal vrijwillig terecht. De overheid wilde midden jaren zeventig af van de grote woonwagencentra en besloot tot decentralisatie, waarbij er kleine centra ontstonden. In Aa-landen werden twee twee woonwagenlocaties, aan Fluessen en Glanerbeek, met nu nog 9 woonwagens. Ze werden in 1986 aangelegd, ondanks hevig protest van de buurtbewoners.
Wie Aa-landen binnenrijdt kan dit markante kantoor haast niet missen. Het pand luidt de wijk in, samen met de terrasflats aan de overkant. Het ontwerp kreeg in eerste instantie veel kritiek. De welstandscommissie vond dat de bouwmassa een ‘te zware, afwerende indruk’ maakte. Een ingehuurde expert vond het kantoor ‘plomp’ en pleitte voor wat extra verticale lijnen. Desondanks werd het ontwerp – enigszins bijgesteld – gebouwd.
Deze architectuurroute is gemaakt en uitgewerkt door Martjan Kuit. Kijk voor de gehele route op de website van Martjan Kuit.
Meest gelezen
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Samenwerken is voor een toekomstbestendig beheer steeds belangrijker
29 nov om 09:11 uurIn deze rubriek bieden we makers van de openbare ruimte de mogelijkheid om elkaar vragen te stellen. Maurice…
Utrecht gaat dode bomen vaker laten staan
22 nov om 17:29 uurDe gemeente Utrecht kiest ervoor om dode bomen en boomstronken vaker laten staan. Deze kunnen namelijk van…
Knipperlichten in wegdek maken oversteken in Valkenburg veiliger
16 nov om 10:38 uurBreda test verschillende manieren van scooter- en fietsparkeren
15 nov om 13:52 uurBreda draait een pilot voor fiets- en scooterparkeerplaatsen. De gemeente wil de stad zo nog fietsvriendelijker…
Slimme stroomvoorziening voor markten en evenementen
15 nov om 08:11 uurBij Seijsener ontwikkelen we al jaren praktische en betrouwbare oplossingen voor het beheer van openbare…
Na anderhalve eeuw heeft Borculo weer een 'haven'
14 nov om 06:35 uurEeuwen geleden, tot 125 jaar terug, voeren er talloze boten af en aan naar het Achterhoekse stadje Borculo om…
Platform Integrale Samenwerking Openbare Ruimte gelanceerd
7 nov om 12:35 uurOm bij de toekomstbestendige inrichting van de openbare ruimte de uitdagingen voor de onder- en bovengrond…
Expertcolumn Thijs van Spaandonk: Wat geven we door?
1 nov om 08:42 uurIn elke editie van Straatbeeld schrijft een expert een column over het desbetreffende thema van het magazine.…