Amsterdam ontdoet openbare ruimte van deelfietsen

woensdag 2 augustus 2017
timer 2 min
Amsterdam gaat deelfietsen verwijderen die sinds een aantal maanden in de stad zijn. "We willen niet dat deelfietsen de schaarse openbare ruimte in beslag nemen", zegt Pieter Litjens, wethouder Verkeer en Vervoer.

"We zijn hard aan het werk om meer plek voor de fietser te realiseren en die willen we niet door de vele commerciële deelfietsen laten innemen. Sterker nog, als ze dat wel doen halen we ze weg. Het doel van deelfietsconcepten moet zijn dat het aantal fietsen in de stad vermindert. Tot nu toe lijken het er alleen maar meer te worden, daar willen we paal en perk aan stellen."

 

Natuurlijk is het toegestaan een fiets te parkeren in de openbare ruimte, ook een gehuurde of zogenaamde deelfiets. Wat niet mag is de openbare ruimte als uitgifteplek gebruiken voor de verhuur van een deelfiets. En dat is nu precies wat een aantal van de deelfietsbedrijven nu doet. Niet alleen worden hiermee de parkeerplekken die Amsterdammers en bezoekers aan de stad zo hard nodig hebben bezet. Ze bieden een dienst op of aan de weg aan wat volgens artikel 2.50 van de Algemene Plaatselijk Verordening (APV) niet is toegestaan.

Kansen onderzoeken

Om ervoor te zorgen dat er plek in het rek is en blijft voor Amsterdamse fietsen, worden de deelfietsen komende periode verwijderd. De handhaving wordt door de stadsdelen uitgevoerd. De aanbieders van deelfietsen die nu in de stad actief zijn, worden hierover geïnformeerd. De gemeente gaat met de markt, waaronder ook de bedrijven die nu al actief zijn in de stad, in gesprek. Als naast de toeristen ook de bewoners gebruik gaan maken van dit deelsysteem en minder hun eigen fiets gaan bezitten, dan kan dit concept bijdragen aan het verlagen van de fietsparkeerdruk.

 

Om dit op een gereguleerde manier te kunnen doen is het echter nodig nieuw beleid vast te stellen. De marktverkenning hiervoor is gestart in het kader van het nieuwe MJP Fiets.

Meer artikelen met dit thema

flash_onNieuws

Klimaatadaptieve stad begint in eigen tuin

16 apr om 12:10 uur

Oldenzaal wil groener worden en roept inwoners op om mee te doen. Met de Groenblauwe Tuinsubsidie kunnen…

Lees verder »
flash_onNieuws

Beweegalliantie organiseert Actief Werkbezoek Leefomgeving

10 apr om 09:19 uur

Bewegen moet (weer) net zo normaal worden als ademhalen. Maar hoe realiseren we dat binnen de fysieke…

Lees verder »
flash_onNieuws

Bedrijventerrein Nieuw-Reijerwaard verlicht met duurzame gelijkstroom

31 mrt om 10:18 uur

Nieuw-Reijerwaard zet een belangrijke stap in de verduurzaming van de openbare ruimte door de verlichting…

Lees verder »
descriptionArtikel

Hoe koppelen gemeente én bewoners in Deventer het regenwater van het riool af?

26 mrt om 08:57 uur

Ongeveer zestig procent van de binnenstedelijke ruimte in Deventer is in particuliere handen. Om de stad…

Lees verder »
descriptionArtikel

Beweegvriendelijke openbare ruimte: van visie naar praktijk

21 mrt om 08:00 uur

Een vader die met zijn kind een slingerpaadje neemt in plaats van de rechte stoep. Een groep jongeren die op…

Lees verder »
descriptionArtikel

Waterberging in de wegfundering: ruimtebesparend en effectief

20 mrt om 08:45 uur

Door waterberging in de wegfundering te integreren, ontstaat er bovengronds meer ruimte voor andere functies.…

Lees verder »
descriptionArtikel

Een groener dorpsplein als podium voor Geffen

19 mrt om 08:33 uur

We zien het meer en meer, versteende dorps- of stadspleinen die worden omgetoverd in een groene verblijfsruimte…

Lees verder »
hoofdfoto urban wildflowers
descriptionArtikel

'Kijk bij het normeren van groen vooral naar de kwaliteit'

17 mrt om 11:09 uur
Groen is essentieel voor een gezonde leefomgeving. Het is onder andere belangrijk voor de luchtkwaliteit, het…
Lees verder »