Wat te doen met oude infiltratiebestratingen?

maandag 15 maart 2021
timer 2 min
Al in 2010 heeft Aquaflow bv de omslag gemaakt om waterbergende wegen te vullen vanuit een kolk in plaats van met onderhoudsgevoelige infiltratiebestratingen.

Vaak is het ombouwen naar kolkafvoer al terugverdiend na één uitgespaarde reinigingsbeurt van doorlatende verharding. Daarbij kan men gelijktijdig de waterging intelligent maken door deze te voorzien van Flowfacts. Vulling, ledigingstijd en het algehele functioneren kan dan, overal en op elk moment, gevolgd worden. 

De infiltrerende stad

Eind 2020 is vanaf de Waterstraat in Delft het rapport ‘Infilterende stad’ gepresenteerd. Van meer dan 100 infiltratiebestratingen is in de praktijk de doorlatendheid gemeten. Conclusies: de gemiddelde doorlatendheid bedraagt 600 millimeter per uut, dat is 300 procent boven de norm van 200 millimeter per uur, maar de doorlatendheid neemt wel jaarlijks 80 millimeter per uur af. Juist onderhoud is gewenst en ook zeer effectief, het verbetert de doorlatendheid met 500 procent. Maar willen beheerders dat onderhoud wel?


Oude vervuilde infiltratiebestratingen kunnen eenvoudig worden omgebouwd naar waterafvoer met WT kolken

Betrouwbare waterafvoer

Met 20 jaar praktijkervaring denkt Aquaflow bv, dat voor een bedrijfszekere waterafvoer, de WT (water treatment) kolk voor veel beheerders beter werkt. Water afvoeren met kolken is bekend en het onderhoud ervan kent geen verrassingen. Daarbij zijn er in de deze kolk extra zekerheden ingebouwd. Het ontwerp is gestoeld op een veel gebruikt rioleringsprincipe, waarbij met een overstortwand de stroomsnelheid wordt verlaagd, waardoor zwevend vuil bezinkt. De kolk voert daarom af in een bezinkunit die in de waterbergende wegfundering ligt en rondom een lengte heeft van 350 centimeter.

De unit kan vanuit de kolk gereinigd worden, maar dat lijkt na 10 jaar gebruik nauwelijks nodig. Jaarlijks komt er zo’n twee millimeter bezinksel in, terwijl er ruimte is voor 70 millimeter. Dit komt vooral omdat de kolk wordt voorzien van een zeefscherm, dat fungeert als groffilter. Hierdoor wordt groter vuil, zoals blad, takjes en overig straatafval, in de onderbak van de kolk opgevangen. Door plaatsing van dit universele zeefscherm blijkt de hoeveelheid vuil in de kolk te verdubbelen. Hoge bedrijfszekerheid en weinig onderhoud, een welkome ontwikkeling voor beheer.

Aquaflow bv
Amsterdam
085 – 485 32 70
https://aquaflow.nl/

 

Meer artikelen met dit thema

flash_onNieuws

Utrecht gaat dode bomen vaker laten staan

22 nov om 17:29 uur

De gemeente Utrecht kiest ervoor om  dode bomen en boomstronken vaker laten staan. Deze kunnen namelijk van…

Lees verder »
descriptionArtikel

Knipperlichten in wegdek maken oversteken in Valkenburg veiliger

16 nov om 10:38 uur
De Cauberg in Valkenburg aan de Geul is een druk punt voor fietsers, auto’s en voetgangers. Om het zebrapad…
Lees verder »
flash_onNieuws

Breda test verschillende manieren van scooter- en fietsparkeren

15 nov om 13:52 uur

Breda draait een pilot voor fiets- en scooterparkeerplaatsen. De gemeente wil de stad zo nog fietsvriendelijker…

Lees verder »
descriptionArtikel

Slimme stroomvoorziening voor markten en evenementen

15 nov om 08:11 uur

Bij Seijsener ontwikkelen we al jaren praktische en betrouwbare oplossingen voor het beheer van openbare…

Lees verder »
descriptionArtikel

Na anderhalve eeuw heeft Borculo weer een 'haven'

14 nov om 06:35 uur

Eeuwen geleden, tot 125 jaar terug, voeren er talloze boten af en aan naar het Achterhoekse stadje Borculo om…

Lees verder »
flash_onNieuws

Platform Integrale Samenwerking Openbare Ruimte gelanceerd

7 nov om 12:35 uur

Om bij de toekomstbestendige inrichting van de openbare ruimte de uitdagingen voor de onder- en bovengrond…

Lees verder »
descriptionArtikel

Expertcolumn Thijs van Spaandonk: Wat geven we door?

1 nov om 08:42 uur

In elke editie van Straatbeeld schrijft een expert een column over het desbetreffende thema van het magazine.…

Lees verder »
descriptionArtikel

De toekomst van het verkeersbord: duurzaam en circulair

30 okt om 10:42 uur

Op verschillende plekken in het land staan ze al langs de weg: de verkeersborden van honderd procent gerecycled…

Lees verder »