Hightech meetinstrument maakt waterberging intelligent
Moeilijk sturen zonder data
Om zeker te weten dat een waterberging ook doet wat ervan verwacht wordt, zou er meer gemeten moeten worden. De rioleringswereld is al goed op weg met het monitoren van overstortfrequenties en gemaaluren, maar waterbergingen vallen vaak nog buiten de boot. Wat is de vullingsgraad? Hoe lang is de ledigingstijd? Heeft er (bijna) water op straat gestaan? Informatie die zeker interessant is als de gemeente pas achteraf een gebied in beheer krijgt van bijvoorbeeld een ontwikkelaar. Men zou dan bij overdracht een rapportage kunnen opvragen.
Flowfacts
“Aquaflow kwam naar mij toe met een lange wensenlijst. Een aantal van deze wensen waren simpelweg onmogelijk waren met de beschikbare techniek”, aldus Marcel Dusée van Omnifor. De rioolbeheerder moest op elk gewenst moment, waar hij zich ook bevond, de neerslag, het peil in het systeem, de vullingssnelheid en ledigingsduur kunnen zien.Hiervoor was een intuïtieve webapplicatie benodigd, waar men direct zelfstandig mee kan werken en meetpunten aanmaken, groeperen, verzetten etc. Naast de hard- en softwarematige uitdagingen, wilde Aquaflow dit bovendien aanbieden voor een prijs waarvoor wij nauwelijkseenniveausensor konden kopen. Naeen ontwikkeltijd van een half jaar waren alle wensen ingevuld. Het resultaat: een hightech meetinstrument met bijbehorende gebruiksvriendelijke portal, die bovendien met hoofdpostapplicaties kan communiceren.
Informatie zichtbaar op smartphone en hoofdpost
De Flowfacts communicatiemodule en - sensor kunnen geplaatst worden in een put, maar ook in een WT-kolk. Het waterpeil in de kolk staat immers op gelijke hoogte als in het Aquaflowsysteem. Flowfacts wordt aangesloten op het Lora-netwerk van KPN en is daardoor energiezuinig. De informatie is extreem goed beveiligd en de gebruiker kan zelf, zonder externe ondersteuning, meetpunten toevoegen of wijzigen. Zowel historische als actuele meetgegevens zijn realtimete zien op een bijgeleverd online platform, net zoals een automobilist die op zijn dashboard kijkt.
Dit artikel is verschenen in Straatbeeld 05/2019. Lees meer van Straatbeeld in onze bibliotheek.
Meest gelezen
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Samenwerken is voor een toekomstbestendig beheer steeds belangrijker
29 nov om 09:11 uurIn deze rubriek bieden we makers van de openbare ruimte de mogelijkheid om elkaar vragen te stellen. Maurice…
Utrecht gaat dode bomen vaker laten staan
22 nov om 17:29 uurDe gemeente Utrecht kiest ervoor om dode bomen en boomstronken vaker laten staan. Deze kunnen namelijk van…
Knipperlichten in wegdek maken oversteken in Valkenburg veiliger
16 nov om 10:38 uurBreda test verschillende manieren van scooter- en fietsparkeren
15 nov om 13:52 uurBreda draait een pilot voor fiets- en scooterparkeerplaatsen. De gemeente wil de stad zo nog fietsvriendelijker…
Slimme stroomvoorziening voor markten en evenementen
15 nov om 08:11 uurBij Seijsener ontwikkelen we al jaren praktische en betrouwbare oplossingen voor het beheer van openbare…
Na anderhalve eeuw heeft Borculo weer een 'haven'
14 nov om 06:35 uurEeuwen geleden, tot 125 jaar terug, voeren er talloze boten af en aan naar het Achterhoekse stadje Borculo om…
Platform Integrale Samenwerking Openbare Ruimte gelanceerd
7 nov om 12:35 uurOm bij de toekomstbestendige inrichting van de openbare ruimte de uitdagingen voor de onder- en bovengrond…
Expertcolumn Thijs van Spaandonk: Wat geven we door?
1 nov om 08:42 uurIn elke editie van Straatbeeld schrijft een expert een column over het desbetreffende thema van het magazine.…