Duurzame bermverhardingen kunnen jaren mee
Door het bestaande materiaal op te waarderen met bindmiddelen en additieven en daarna goed te verdichten, komen de grasbetonblokken voor jaren vast te liggen op een gebonden fundering.
Innovatief
“Over deze dijk rijdt veel vrachtverkeer, de dijk is alleen vrij smal. Wanneer twee vrachtwagens elkaar passeren, moeten zij uitwijken naar de berm. Hierdoor ontstaan gaten, welke we ongeveer drie keer per jaar moesten vullen", vertelt Bert Rog, wegbeheerder bij de gemeente Neder-Betuwe. “Deze omstandigheden waren erg gevaarlijk voor de vele fietsers die over de dijk komen.”
Door deze innovatieve aanpak hoefden we geen materiaal afte voeren. Hiermee is het een duurzame oplossing.Rog legt uit: “De bestaande grond is gemengd met een bindmiddeldat hard wordt. Vervolgens kunnen de grasbetontegels gelegd worden. Doordat er gras groeit tussen de tegels, krijgt de berm weer een groene uitstraling.”
Strakke planning
Het project moesten we in één week realiseren. Bert Rog: “We hadden geen mogelijkheden voor een omleiding. Daarom hebben we het project tijdens de jaarmarkt uitgevoerd. Dan komt er toch geen verkeer over deze dijk.” Het zorgde wel voor veel druk, maar dankzij de goede voorbereidingen van Terrastab kwam de planning niet in gevaar.
Samenwerking Terrastab
“De samenwerking tussen alle partijen verliep goed.Terrastab is een professioneel bedrijf en levert kwaliteit. Ook het probleem met de dijkverzwaring hebben ze prima opgelost'', stelt Rog.
“Ook de bewoners en bestuurders van de gemeente Neder-Betuwe zijn blij met deze oplossing, nu is gaten vullen verleden tijd. Deze oplossing gaat de komende tien jaar wel mee”, besluit Rog.
Meest gelezen
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Samenwerken is voor een toekomstbestendig beheer steeds belangrijker
29 nov om 09:11 uurIn deze rubriek bieden we makers van de openbare ruimte de mogelijkheid om elkaar vragen te stellen. Maurice…
Utrecht gaat dode bomen vaker laten staan
22 nov om 17:29 uurDe gemeente Utrecht kiest ervoor om dode bomen en boomstronken vaker laten staan. Deze kunnen namelijk van…
Knipperlichten in wegdek maken oversteken in Valkenburg veiliger
16 nov om 10:38 uurBreda test verschillende manieren van scooter- en fietsparkeren
15 nov om 13:52 uurBreda draait een pilot voor fiets- en scooterparkeerplaatsen. De gemeente wil de stad zo nog fietsvriendelijker…
Slimme stroomvoorziening voor markten en evenementen
15 nov om 08:11 uurBij Seijsener ontwikkelen we al jaren praktische en betrouwbare oplossingen voor het beheer van openbare…
Na anderhalve eeuw heeft Borculo weer een 'haven'
14 nov om 06:35 uurEeuwen geleden, tot 125 jaar terug, voeren er talloze boten af en aan naar het Achterhoekse stadje Borculo om…
Platform Integrale Samenwerking Openbare Ruimte gelanceerd
7 nov om 12:35 uurOm bij de toekomstbestendige inrichting van de openbare ruimte de uitdagingen voor de onder- en bovengrond…
Expertcolumn Thijs van Spaandonk: Wat geven we door?
1 nov om 08:42 uurIn elke editie van Straatbeeld schrijft een expert een column over het desbetreffende thema van het magazine.…