Zo houd je de straat leefbaar bij een wolkbreuk of hittegolf

woensdag 8 maart 2017
timer 2 min
Wolkbreuken, hittegolven, perioden van droogte. Het klimaat verandert en dat vraagt om veranderingen aan de inrichting van de openbare ruimte. De Hogeschool van Amsterdam (HvA) publiceerde in januari 2017 het lijvige rapport ‘Het klimaat past ook in uw straatje’ over een klimaatbestendige inrichting van straten.

De algemene conclusie is dat meeliften met herinrichting en groot onderhoud essentieel is voor een klimaatbestendige inrichting van straten. De onderzoekers, die de situatie in meerdere gemeenten onder de loep namen, bundelden hun bevindingen in een interessant voorbeeldenboek met praktijkvoorbeelden van mogelijke maatregelen op straatniveau, met heldere illustraties.

 

Volgens de onderzoekers zijn verschillende oplossingen mogelijk om een straat klimaatbestendig te maken. In hoofdlijnen is het van belang om zoveel mogelijk te ontharden, te vergroenen en ruimte te creëren voor water en buffering van water voor drogere tijden. Met name vergroening is aan te raden: het bevordert infiltratie van het water, beperkt de hittestress en vermindert de kosten van de zuivering van het water.

Acht straatvoorbeelden

In het rapport zijn acht praktijkvoorbeelden op straatniveau uitgewerkt. In twee gevallen is daarbij zowel een vlak als een hellend gebied in beeld gebracht.

  • Stedelijk bouwblok (vóór 1930): vlak en hellend
  • Vooroorlogs bouwblok (1900-1940): vlak
  • Tuindorp (1910-1930): hellend
  • Naoorlogse tuinstad hoogbouw (1950-1960): vlak en hellend
  • Naoorlogse tuinstad laagbouw: (1950-1960): vlak
  • Naoorlogse woonwijk (1945-1990): hellend
  • Bloemkoolwijk-woonerf (1975-1980): vlak
  • Sub-urbane uitbreiding Vinex (1990-2005): vlak

Hoe op te lossen

In alle gevallen worden naast traditionele herinrichting drie varianten uitgewerkt. Bij alle varianten is berging van regenwater aan de orde, maar in één van de drie varianten blijft een deel van de opvang verlopen via het rioolstelsel. In de twee andere varianten gaat er geen regenwater meer via het riool, maar gaat alles via berging. Het rapport beschrijft drie ontwerpuitgangspunten voor de varianten: 1. het vergroten van de sponswerking van de straat (dus meer water bergen en vasthouden); 2. het bovengronds in goede banen leiden van overtollig water; 3. het vergroenen van de straat.
 
 
Download hieronder het hele rapport 'Het klimaat past ook in uw straatje'.

Meer artikelen met dit thema

flash_onNieuws

Utrecht gaat dode bomen vaker laten staan

22 nov om 17:29 uur

De gemeente Utrecht kiest ervoor om  dode bomen en boomstronken vaker laten staan. Deze kunnen namelijk van…

Lees verder »
descriptionArtikel

Knipperlichten in wegdek maken oversteken in Valkenburg veiliger

16 nov om 10:38 uur
De Cauberg in Valkenburg aan de Geul is een druk punt voor fietsers, auto’s en voetgangers. Om het zebrapad…
Lees verder »
flash_onNieuws

Breda test verschillende manieren van scooter- en fietsparkeren

15 nov om 13:52 uur

Breda draait een pilot voor fiets- en scooterparkeerplaatsen. De gemeente wil de stad zo nog fietsvriendelijker…

Lees verder »
descriptionArtikel

Slimme stroomvoorziening voor markten en evenementen

15 nov om 08:11 uur

Bij Seijsener ontwikkelen we al jaren praktische en betrouwbare oplossingen voor het beheer van openbare…

Lees verder »
descriptionArtikel

Na anderhalve eeuw heeft Borculo weer een 'haven'

14 nov om 06:35 uur

Eeuwen geleden, tot 125 jaar terug, voeren er talloze boten af en aan naar het Achterhoekse stadje Borculo om…

Lees verder »
flash_onNieuws

Platform Integrale Samenwerking Openbare Ruimte gelanceerd

7 nov om 12:35 uur

Om bij de toekomstbestendige inrichting van de openbare ruimte de uitdagingen voor de onder- en bovengrond…

Lees verder »
descriptionArtikel

Expertcolumn Thijs van Spaandonk: Wat geven we door?

1 nov om 08:42 uur

In elke editie van Straatbeeld schrijft een expert een column over het desbetreffende thema van het magazine.…

Lees verder »
descriptionArtikel

De toekomst van het verkeersbord: duurzaam en circulair

30 okt om 10:42 uur

Op verschillende plekken in het land staan ze al langs de weg: de verkeersborden van honderd procent gerecycled…

Lees verder »