Betrokken op de hele levenscyclus van een wegconstructie is de CO2-uitstoot en het materiaalverbruik het laagst bij toepassing van gebakken straatsteen. Dit is de hoofdconclusie van een onderzoek dat Adviesbureau Tauw deed naar de duurzaamheid van betonnen en gebakken bestratingsmaterialen.
Straatbaksteen meest duurzaam
dinsdag 24 augustus 2010
2 min
Informatie voor overheden
Het onderzoek biedt belangrijke informatie voor overheden die besluiten tot duurzaam inkopen. De materialen werden vergeleken op milieubelasting en energie-inhoud. Eerder maakte Amsterdam om esthetische redenen al de keuze voor gebakken straatsteen voor alle 30 km/h zones. De stad gaf opdracht tot het onderzoek omdat de inkoop van bestratingsmateriaal in deze gemeente een omvangrijke aanschaf is en zwaarwegend is in het kader van (verplicht) duurzaam inkopen.
Realistische ketenanalyse
Om een volledige vergelijking te krijgen werd een realistische ketenanalyse uitgevoerd waarbij ook productie, aanleg, onderhoud, sloop, hergebruik/recycling en transport werden meegenomen. Voor het bepalen van de totale CO2-emissie van betonsteen werd de cementproductie in het onderzoek betrokken. Cement is de grondstof voor betonnen producten en is verantwoordelijk voor 90 procent van de CO2-emissie uit betonsteen, zo bleek.
Minder vervanging
Het vervangingspercentage bij betonstraatsteen ligt hoger dan bij baksteen. Bij een levensduur van een wegconstructie van honderd jaar betekent baksteen: minder vervanging en dus ook minder grondstofgebruik en afval. Tauw hanteerde bij gebakken klinkers een uitvalpercentage van 20 procent bij regulier onderhoud. Zij stellen vast dat wanneer deze uitval verlaagd kan worden er nog een aanzienlijk grotere CO2-winst is te behalen. Uit eerder onderzoek van Adviesbureau Haskoning - in opdracht van het Koninklijk Verbond van Nederlandse Baksteenfabrikanten - bleek echter een gemiddelde levensduur van straatbaksteen van 125 jaar en een uitvalpercentage van circa 10 procent.
In perspectief
Om de onderzoeksresultaten in perspectief te plaatsen heeft Tauw berekend dat de keuze voor gebakken klinkers in plaats van voor beton in Amsterdam 237 kton CO2 bespaart. Dat is gelijk aan de jaarlijkse uitstoot van 26.000 huishoudens. Deze conclusie is gebaseerd op het gehele Amsterdamse wegoppervlak in de genoemde periode van 100 jaar.
Klik hier voor het volledige rapport.
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Ontmoeten op een natuurlijke manier
20 sep om 08:16 uurWooncomplex De Baak in Amsterdam is gebouwd om het maken van verbinding te stimuleren. Door de uitstraling van…
'Niet alleen de olie, maar ook het tandwiel zijn'
10 jun om 08:44 uurOm het kantoorgedeelte van het warehouse langs de A15 bij Pernis een aantrekkelijke uitstraling te geven, kiest…
De invloeden van klimaat en groen op toegankelijkheid
28 mei om 11:17 uurDat het thema klimaat en groen van Straatbeeld nummer 1 van dit jaar op meerdere manieren invloed heeft op…
Lees verder »
Madeliefjes voor de oude basisschool van Anne Frank
3 mei om 11:58 uurHet schoolplein van de Anne Frank 6e Montessorischool in Amsterdam, de basisschool die de beroemde…
Eindhoven vervangt asfalt binnenstad voor klinkers
19 apr om 19:41 uurEindhoven vervangt bij de herinrichting van de binnenstad de asfaltbestrating van de middenstrook voor gebakken…
De straat is van iedereen
10 apr om 09:57 uurDeze week, van 6 tot en met 12 april is het de week van de rechtvaardige straat. In deze week is er extra aandacht…
Lees verder »
Mooi fietsparkeren bij de Meelfabriek in Leiden
27 mrt om 11:54 uurDe Meelfabriek, opgericht in 1884, deed ooit dienst als een stoommeelfabriek. Na de Tweede Wereldoorlog maakte…
Van Muijlwijkstraat Arnhem nu stuk groener en veiliger
23 feb om 11:20 uurVan de ‘lelijkste straat van Arnhem’ naar de ‘groenste en coolste’ straat van de stad. De Van Muijlwijkstraat…