‘Optimale’ geleidelijnen winkelcentrum Alkmaar

donderdag 12 augustus 2010
timer 3 min
  Dikwijls wordt voor trappen in openbare ruimtes dezelfde kleur materiaal gebruikt als voor de rest van de bestrating. Hierdoor is de diepte voor voetgangers vaak moeilijk of zelfs te laat in te schatten. Hetzelfde was het geval op het plein van het winkelcentrum De Mare in Alkmaar.
‘Optimale’ geleidelijnen winkelcentrum Alkmaar

‘Optimale’ geleidelijnen winkelcentrum Alkmaar

Dikwijls wordt voor trappen in openbare ruimtes dezelfde kleur materiaal gebruikt als voor de rest van de bestrating. Hierdoor is de diepte voor voetgangers vaak moeilijk of zelfs te laat in te schatten. Hetzelfde was het geval op het plein van het winkelcentrum De Mare in Alkmaar.

Fysiek te gebruiken routes


Om ongelukken te voorkomen, heeft de gemeente Alkmaar ervoor gekozen fysiek te gebruiken routes aan te brengen in de ruimte, die zijn ontwikkeld door TG Lining. Deze zijn uitsluitend in voetgangersgebieden aangebracht en bestaan uit obstakelvrije natuurlijke gidslijnen, zoals een muur of graskant. Daar waar die ontbreken of niet betrouwbaar zijn, is een kunstmatig geprofileerde gidslijn (geleidelijn) aangebracht. Een waarschuwingsmarkering (klanktegeltype TGKTB) is aangebracht waar men een voetgangersgebied verlaat of betreedt of waar voor de blinde en slechtziende een gevaarlijke situatie kan ontstaan. Specifieke plaatsen, zoals een opstapplaats voor de bus, worden aangegeven met de zogenoemde informatiemarkering type TGMTB.

Juiste toepassing


De gebruikswaarde van deze voorzieningen is afhankelijk van de juiste toepassing in de openbare ruimte. Een goed bruikbare geleidelijn en markering, op een verkeerde plaats aangebracht, kan daardoor minder of onbruikbaar zijn of zelfs de gebruiker in gevaar brengen.
Nadat het winkelcentrum De Mare was uitgebreid en gerenoveerd, heeft men in overleg met de plaatselijke belangenorganisatie niet voor de traditionele betonnen ribbelgeleidelijn en noppenmarkering gekozen, maar voor de door TG Lining ontwikkelde ‘optimaal’ bruikbare geleidelijn en markering.

Waarom ‘optimale’ geleidelijn


Men spreekt van een ‘optimale’ geleidelijn, als er op iedere voorkeurswijze met minimale inspanning en aandacht, gebruik van kan worden gemaakt. Iedereen met een visuele beperking ontwikkelt namelijk een bepaalde voorkeurswijze bij het inzetten van de (overige) zintuigen, om deze beperking te compenseren. Het kwaliteitscriterium voor de gebruiker is dus niet de mate van waarneembaarheid van de geleidelijn, maar de inspanning en aandacht die het vereist om er gebruik van te maken.

Waarneembaarheid


De waarneembaarheid van de traditionele Nederlandse betonnen ribbeltegel geleidelijn is gebaseerd op een zijdelingse belasting van het enkelgewricht. Als men daar meerdere stappen op moet lopen, vergt dat inspanning en aandacht omdat men bewust zodanig gaat lopen dat de enkel minimaal wordt belast. Een ‘optimale’ geleidelijn dient overal toepasbaar te zijn. Zoals op trottoirs en perrons, maar ook in openbare gebouwen zoals gemeente- en ziekenhuizen en musea. Maar de herkenningskenmerken voor de gebruiker dienen ongeacht de plaats van toepassing altijd gelijk te zijn.

Niet direct functionele aspecten


Daarnaast spelen ook niet direct functionele aspecten een belangrijke rol. Een ‘optimale’ geleidelijn dient esthetisch acceptabel en duurzaam te zijn. Dat betekent bijvoorbeeld dat de lijn bij mechanische beschadigingen eenvoudig te repareren is, niet vuilaanhechtend is en overlast veroorzaakt en kleurvast is. TG Lining is er in geslaagd om een geleidelijn en applicatiewijze te ontwikkelen die aan alle genoemde voorwaarden voldoet.

Het complete artikel zal zijn te lezen zijn in de september editie van Straatbeeld Magazine. Klik hier voor meer informatie.  
 

Terug naar overzicht >>>

 

Meer artikelen met dit thema

descriptionArtikel

Ontmoeten op een natuurlijke manier

20 sep om 08:16 uur

Wooncomplex De Baak in Amsterdam is gebouwd om het maken van verbinding te stimuleren. Door de uitstraling van…

Lees verder »
descriptionArtikel

'Niet alleen de olie, maar ook het tandwiel zijn'

10 jun om 08:44 uur

Om het kantoorgedeelte van het warehouse langs de A15 bij Pernis een aantrekkelijke uitstraling te geven, kiest…

Lees verder »
rrr
descriptionArtikel

De invloeden van klimaat en groen op toegankelijkheid

28 mei om 11:17 uur
Dat het thema klimaat en groen van Straatbeeld nummer 1 van dit jaar op meerdere manieren invloed heeft op…
Lees verder »
descriptionArtikel

Madeliefjes voor de oude basisschool van Anne Frank

3 mei om 11:58 uur

Het schoolplein van de Anne Frank 6e Montessorischool in Amsterdam, de basisschool die de beroemde…

Lees verder »
flash_onNieuws

Eindhoven vervangt asfalt binnenstad voor klinkers

19 apr om 19:41 uur

Eindhoven vervangt bij de herinrichting van de binnenstad de asfaltbestrating van de middenstrook voor gebakken…

Lees verder »
descriptionArtikel

De straat is van iedereen

10 apr om 09:57 uur
Deze week, van 6 tot en met 12 april is het de week van de rechtvaardige straat. In deze week is er extra aandacht…
Lees verder »

Mooi fietsparkeren bij de Meelfabriek in Leiden

27 mrt om 11:54 uur

De Meelfabriek, opgericht in 1884, deed ooit dienst als een stoommeelfabriek. Na de Tweede Wereldoorlog maakte…

Lees verder »
descriptionArtikel

Van Muijlwijkstraat Arnhem nu stuk groener en veiliger

23 feb om 11:20 uur

Van de ‘lelijkste straat van Arnhem’ naar de ‘groenste en coolste’ straat van de stad. De Van Muijlwijkstraat…

Lees verder »