Een stad is niet zomaar een Smart City
Veldhoven deed de voorbije maanden een proef met Smart-sensoren. In en rondom het centrum werden tien sensoren opgehangen. Deze sensoren maten de hoeveelheid fijnstof in de lucht, het geluid, maar ook zaken als temperatuur en luchtvochtigheid. Het vooraf gestelde doel was om aan de hand van data het gedrag van het publiek te kunnen beïnvloeden. "Bijvoorbeeld bij vandalisme. Als er sprake was van hinderlijk geroezemoes, dan wilden we proberen de lichtmasten feller te laten schijnen", aldus Wieland.
Maar al snel bleek dat dergelijke Smart-toepassingen nog een brug te ver waren. "Sturing van het licht vraagt meer dan alleen een sensor. Je organisatie moet erop ingericht zijn, maar ook moet je apparatuur klaar zijn voor die stap", zegt Wieland. "Je krijgt zoveel data binnen. Het kost tijd om daar je weg in te vinden." De wilde plannen die Veldhoven vooraf had, werden bijgesteld. "Smart City is een vak apart. Daar heb je specialisten, maar ook materiaal voor nodig."
De proef met Smart City-toepassingen was vooral een eye-opener. "Meten moet een doel hebben", zegt Wieland. Uit de enorme bak data die sensoren kunnen leveren, moeten de juiste gegevens gefilterd worden. Dat vraagt in ieder geval iets van de ambtelijke organisatie. "Je moet de juiste mensen op de juiste plek hebben. Smart kun je er niet zomaar even bij doen. Het is een fulltime baan."
Wel is Wieland blij dat Veldhoven even kon ruiken aan Smart City. "De mogelijkheden zijn bijna eindeloos. Nu is het zaak om je daar als gemeente op voor te bereiden." Hij gelooft zeker in de lopende Smart-ontwikkelingen. "Je kunt gedrag sturen in het centrum. Ook kun je werken aan beleving. Bovendien kun je aan de hand van gegevens acties op touw zetten die het winkelgebied te goede komen." Wanneer Veldhoven definitief werk maakt van Smart-oplossingen, weet Wieland niet. "Eerst gaan we de proef evalueren. Daarna kijken we verder."
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Utrecht gaat dode bomen vaker laten staan
22 nov om 17:29 uurDe gemeente Utrecht kiest ervoor om dode bomen en boomstronken vaker laten staan. Deze kunnen namelijk van…
Knipperlichten in wegdek maken oversteken in Valkenburg veiliger
16 nov om 10:38 uurBreda test verschillende manieren van scooter- en fietsparkeren
15 nov om 13:52 uurBreda draait een pilot voor fiets- en scooterparkeerplaatsen. De gemeente wil de stad zo nog fietsvriendelijker…
Slimme stroomvoorziening voor markten en evenementen
15 nov om 08:11 uurBij Seijsener ontwikkelen we al jaren praktische en betrouwbare oplossingen voor het beheer van openbare…
Na anderhalve eeuw heeft Borculo weer een 'haven'
14 nov om 06:35 uurEeuwen geleden, tot 125 jaar terug, voeren er talloze boten af en aan naar het Achterhoekse stadje Borculo om…
Platform Integrale Samenwerking Openbare Ruimte gelanceerd
7 nov om 12:35 uurOm bij de toekomstbestendige inrichting van de openbare ruimte de uitdagingen voor de onder- en bovengrond…
Expertcolumn Thijs van Spaandonk: Wat geven we door?
1 nov om 08:42 uurIn elke editie van Straatbeeld schrijft een expert een column over het desbetreffende thema van het magazine.…
De toekomst van het verkeersbord: duurzaam en circulair
30 okt om 10:42 uurOp verschillende plekken in het land staan ze al langs de weg: de verkeersborden van honderd procent gerecycled…