Een stad is niet zomaar een Smart City

maandag 9 juli 2018
timer 2 min
Een stad is niet zomaar een Smart City. Het is meer dan alleen een kwestie van paar sensoren hier en daar ophangen en vervolgens een bulk aan data ontvangen. "De organisatie moet ook Smart ingericht worden", zegt Max Wieland, civieltechnisch beheerder van de gemeente Veldhoven.

Veldhoven deed de voorbije maanden een proef met Smart-sensoren. In en rondom het centrum werden tien sensoren opgehangen. Deze sensoren maten de hoeveelheid fijnstof in de lucht, het geluid, maar ook zaken als temperatuur en luchtvochtigheid. Het vooraf gestelde doel was om aan de hand van data het gedrag van het publiek te kunnen beïnvloeden. "Bijvoorbeeld bij vandalisme. Als er sprake was van hinderlijk geroezemoes, dan wilden we proberen de lichtmasten feller te laten schijnen", aldus Wieland.

 

Maar al snel bleek dat dergelijke Smart-toepassingen nog een brug te ver waren. "Sturing van het licht vraagt meer dan alleen een sensor. Je organisatie moet erop ingericht zijn, maar ook moet je apparatuur klaar zijn voor die stap", zegt Wieland. "Je krijgt zoveel data binnen. Het kost tijd om daar je weg in te vinden." De wilde plannen die Veldhoven vooraf had, werden bijgesteld. "Smart City is een vak apart. Daar heb je specialisten, maar ook materiaal voor nodig."

 

De proef met Smart City-toepassingen was vooral een eye-opener. "Meten moet een doel hebben", zegt Wieland. Uit de enorme bak data die sensoren kunnen leveren, moeten de juiste gegevens gefilterd worden. Dat vraagt in ieder geval iets van de ambtelijke organisatie. "Je moet de juiste mensen op de juiste plek hebben. Smart kun je er niet zomaar even bij doen. Het is een fulltime baan."

 

Wel is Wieland blij dat Veldhoven even kon ruiken aan Smart City. "De mogelijkheden zijn bijna eindeloos. Nu is het zaak om je daar als gemeente op voor te bereiden." Hij gelooft zeker in de lopende Smart-ontwikkelingen. "Je kunt gedrag sturen in het centrum. Ook kun je werken aan beleving. Bovendien kun je aan de hand van gegevens acties op touw zetten die het winkelgebied te goede komen." Wanneer Veldhoven definitief werk maakt van Smart-oplossingen, weet Wieland niet. "Eerst gaan we de proef evalueren. Daarna kijken we verder." 

Meer artikelen met dit thema

flash_onNieuws

Utrecht gaat dode bomen vaker laten staan

22 nov om 17:29 uur

De gemeente Utrecht kiest ervoor om  dode bomen en boomstronken vaker laten staan. Deze kunnen namelijk van…

Lees verder »
descriptionArtikel

Knipperlichten in wegdek maken oversteken in Valkenburg veiliger

16 nov om 10:38 uur
De Cauberg in Valkenburg aan de Geul is een druk punt voor fietsers, auto’s en voetgangers. Om het zebrapad…
Lees verder »
flash_onNieuws

Breda test verschillende manieren van scooter- en fietsparkeren

15 nov om 13:52 uur

Breda draait een pilot voor fiets- en scooterparkeerplaatsen. De gemeente wil de stad zo nog fietsvriendelijker…

Lees verder »
descriptionArtikel

Slimme stroomvoorziening voor markten en evenementen

15 nov om 08:11 uur

Bij Seijsener ontwikkelen we al jaren praktische en betrouwbare oplossingen voor het beheer van openbare…

Lees verder »
descriptionArtikel

Na anderhalve eeuw heeft Borculo weer een 'haven'

14 nov om 06:35 uur

Eeuwen geleden, tot 125 jaar terug, voeren er talloze boten af en aan naar het Achterhoekse stadje Borculo om…

Lees verder »
flash_onNieuws

Platform Integrale Samenwerking Openbare Ruimte gelanceerd

7 nov om 12:35 uur

Om bij de toekomstbestendige inrichting van de openbare ruimte de uitdagingen voor de onder- en bovengrond…

Lees verder »
descriptionArtikel

Expertcolumn Thijs van Spaandonk: Wat geven we door?

1 nov om 08:42 uur

In elke editie van Straatbeeld schrijft een expert een column over het desbetreffende thema van het magazine.…

Lees verder »
descriptionArtikel

De toekomst van het verkeersbord: duurzaam en circulair

30 okt om 10:42 uur

Op verschillende plekken in het land staan ze al langs de weg: de verkeersborden van honderd procent gerecycled…

Lees verder »