Tijdrovende schadeafhandeling doet Hilversum niet meer zelf
Bomen, lichtmasten, kunstwerken. Objecten die langs de kant van de weg staan en hierdoor kwetsbaar zijn voor aanrijdingen. Deze objecten hebben echter veel waarde. De schade aan deze objecten wordt echter niet altijd verhaald, omdat dit een tijdrovend en kennisintensief traject is. Dat erkent ook Rob Scheper van de gemeente Hilversum. Tot voor kort regelde de gemeente de schadeafhandeling zelf. “Schades die binnenkwamen werden opgenomen door de toezichthouder Openbare Ruimte en vervolgens direct aan de aannemer doorgestuurd om zo spoedig mogelijk te herstellen.De toezichthouder van de gemeente deed zelf navraag bij de politie, onderzoek en aangifte per schadegeval.Als volgende stap werd een brief geschreven naar het waarborgfonds (indien dader niet bekend is) of naar de betrokken bestuurder met de desbetreffende herstelkosten. Een tijdrovende klus waarmee niet altijd de schade werd verhaald.”
Reden voor de gemeente om NODR in te schakelen. Het bureau neemt de schadeafhandeling over. Daarbij is in eerste instantie gestart met alleen schades aan lichtmasten, maar gemeente en NODR zijn voortdurend met elkaar in overleg om de dienstverlening verder uit te breiden, bijvoorbeeld naar (verkeers)bebording en civiele kunstwerken.
Achterstand weggewerkt
“Er was een achterstand ontstaan is schadeafhandeling”, verklaart Scheper de keuze voor NODR. “Daarnaast willen wij onze beschikbare tijd zo efficiënt mogelijk besteden. Denk daarbij aan het meer buiten zijn om toezicht te houden op onze (uitbestede) werkzaamheden en minder tijd besteden aan administratieve lasten. Daarom waren wij op zoek naar een manier om de schades op een makkelijkere manier te kunnen verwerken.NODR heeft ons hierbij goed geholpen en een groot aantal schades binnen drie maanden verwerkt Hierdoor was de achterstand snel weggewerkt en kregen wij een goed inzicht in wat de NODR voor ons kon betekenen.”
Als de toezichthouder nu schade opmerkt, geeft hij de gegevens via een app of via de site door aan NODR. Nadat de aannemer de schades heeft hersteld, worden de kosten per mail naar het NODR gestuurd en vindt de administratieve afhandeling van onderzoek, aangifte en aansprakelijkheidstelling nu bij de NODR plaats en niet meer door de gemeente.
Meest gelezen
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Utrecht gaat dode bomen vaker laten staan
22 nov om 17:29 uurDe gemeente Utrecht kiest ervoor om dode bomen en boomstronken vaker laten staan. Deze kunnen namelijk van…
Knipperlichten in wegdek maken oversteken in Valkenburg veiliger
16 nov om 10:38 uurBreda test verschillende manieren van scooter- en fietsparkeren
15 nov om 13:52 uurBreda draait een pilot voor fiets- en scooterparkeerplaatsen. De gemeente wil de stad zo nog fietsvriendelijker…
Slimme stroomvoorziening voor markten en evenementen
15 nov om 08:11 uurBij Seijsener ontwikkelen we al jaren praktische en betrouwbare oplossingen voor het beheer van openbare…
Na anderhalve eeuw heeft Borculo weer een 'haven'
14 nov om 06:35 uurEeuwen geleden, tot 125 jaar terug, voeren er talloze boten af en aan naar het Achterhoekse stadje Borculo om…
Platform Integrale Samenwerking Openbare Ruimte gelanceerd
7 nov om 12:35 uurOm bij de toekomstbestendige inrichting van de openbare ruimte de uitdagingen voor de onder- en bovengrond…
Expertcolumn Thijs van Spaandonk: Wat geven we door?
1 nov om 08:42 uurIn elke editie van Straatbeeld schrijft een expert een column over het desbetreffende thema van het magazine.…
De toekomst van het verkeersbord: duurzaam en circulair
30 okt om 10:42 uurOp verschillende plekken in het land staan ze al langs de weg: de verkeersborden van honderd procent gerecycled…