Op verschillende plekken in het land staan ze al langs de weg: de verkeersborden van honderd procent gerecycled aluminium van HR Groep Streetcare. Het is een volgende stap op weg naar een circulaire samenleving. “Deze circulaire borden doen in kwaliteit niets onder voor de traditionele verkeersborden.”
De toekomst van het verkeersbord: duurzaam en circulair
Tekst; Willem Korenromp
Verkeersborden. Er staan er miljoenen in Nederland in allerlei soorten en maten. Een van de producenten van die borden is HR Groep Streetcare. Het bedrijf met vestigingen in Rijswijk en Leek introduceerde onlangs een nieuw soort verkeersbord, gemaakt van honderd procent gerecycled aluminium. “De borden zijn gemaakt van afval dat is ontstaan tijdens de productie van aluminiumplaten voor het maken van verkeersborden en blikjes”, legt Operationeel Manager Dirk Nijboer uit.
Dat afval belandde voorheen op een hoop met lege frisdrankblikjes en ander oud aluminium, maar inmiddels is de aluminiumindustrie in staat om het afval volledig te recyclen tot ‘nieuw’ aluminium. Dat klonk HR Groep Streetcare als muziek in de oren. Nijboer: “Veel verkeersborden worden van aluminium gemaakt. Daar heeft altijd een klein percentage gerecyclede content ingezeten, maar borden van honderd procent gerecycled materiaal zijn heel vernieuwend. Wij hebben de borden getest op verschillende onderdelen, bijvoorbeeld of ze weerbestendig zijn. In technische kwaliteit en levensduur doen de gerecyclede borden niets onder voor de oude borden.”
Het grote verschil is dat de nieuwe borden duurzaam geproduceerd en circulair zijn. Daarmee voldoet HR Groep Streetcare aan een belangrijke vraag uit de markt. “Vanuit de overheid worden er steeds meer eisen op het gebied van duurzaamheid gesteld”, zegt Nijboer. “Zodoende zijn wij bezig met de ontwikkeling van duurzame alternatieven voor onze producten. De aluminiumindustrie staat voor een soortgelijke uitdaging. Daarnaast merken we dat veel van onze klanten ook behoefte hebben aan duurzame producten.”
Nauwelijks te onderscheiden
De honderd procent gerecyclede verkeersborden zijn optisch nauwelijks te onderscheiden van de oude borden. Nijboer laat van beide een voorbeeld zien. Waar het verschil in zit? “Je moet echt uit de markt komen om dat te zien”, zegt Nijboer. “Een leek ziet het misschien alleen aan de achterkant van het bord. Daar wordt een duurzame lak gebruikt, waardoor het een andere kleur grijs is.”
HR Groep Streetcare heeft in haar fabriek in Leek twee productielijnen voor aluminium verkeersborden. Bij de ene lijn worden grote aluminium platen op maat geknipt. Daarnaast is er een automatische productielijn, waar platen worden gebruikt die de afmeting hebben van een standaard verkeersbord. De borden worden verder gestanst de hoeken worden afgerond. Daarna wordt er een reflecterende folie over het bord aangebracht. Ook die is recyclebaar. “De folie bepaalt de technische levensduur van een verkeersbord”, legt Nijboer uit. “Zo’n folie kan twintig jaar meegaan. In principe kan je het bord daarna direct weer inzetten door de folie te verwijderen en te voorzien van een nieuw folie. Dan kan het bord weer twintig jaar mee. Alleen als een bord echt beschadigd is en niet meer ingezet kan worden, dan gaat het terug de keten in en wordt het bord gerecycled om er nieuwe verkeersborden van te maken.”
Nijboer geeft aan dat de prijs van de gerecyclede verkeersborden iets hoger ligt dan die van de oude borden. “De grondstoffen zijn duurder dan het traditionele aluminium”, weet hij. Voor het milieu zijn de nieuwe borden echter een stuk beter. “De milieukostenindicator (MKI) voor dit nieuwe product is twintig procent lager dan het MKI van traditioneel aluminium. De impact op het milieu is dus twintig procent lager. Bovendien hebben de borden een eindeloze levenscyclus. Alleen het folie moet dus om de twintig jaar vervangen worden.”
Duurzaamheid in karakter
Het duurzame en circulaire karakter van de verkeersborden past bij HR Groep Streetcare. Het bedrijf besteed veel aandacht aan duurzaamheid. “Naast de gerecyclede verkeersborden bieden we verschillende biobased alternatieven”, zegt Nijboer. “We waren bijvoorbeeld de eerste partij in Nederland dat een verkeersbord van bamboe op de markt bracht. Ook hebben we natural traffic signs. Daarin zitten hennepvezels en bioharsen. Verder zijn we bezig met de ontwikkeling van een nieuwe duurzame verkeersbordenfabriek in de regio Groningen. Dat moet een duurzaam pand worden. Op die manier willen we ook in onze CO2-reductie stappen zetten.”
De nieuwe verkeersborden zijn bovendien Cradle to Cradle-gecertificeerd. Nog een punt waarmee HR Groep Streetcare aantoont dat het duurzaamheid hoog in het vaandel heeft staan. “Het product en het productieproces zijn op een aantal criteria beoordeeld”, legt Nijboer uit. “Bijvoorbeeld op materiaalgebruik en de hoeveelheid energie en water die verbruikt is in het productieproces. Ook is er gekeken naar de sociale rechtvaardigheid; hoe wij met ons personeel omgaan. Het Cradle to Cradle Innovation Institute heeft daar een label aan gehangen. Onze borden dragen een Brons-certificering. Dat is voorlopig het hoogst haalbare in deze markt. Het toont aan dat we op een goede manier bezig zijn.”
Toekomst
HR Groep Streetcare ziet in de verkeersborden van gerecycled aluminium de toekomst. De nieuwe borden worden de standaard voor het bedrijf. Borden die op de oude manier vervaardigd werden, verkoopt HR Groep Streetcare bijna niet meer. “We hebben nog een bestaande voorraad, maar daar lopen we langzaam uit.” De eerste gerecyclede borden zijn inmiddels op verschillende plekken in het land opgedoken. Zo worden ze onder meer in Amsterdam, Rotterdam, Utrecht en Den Haag gebruikt en hebben ook bedrijven als Heijmans en TSNed gerecyclede borden aangeschaft.
“Zij reageren heel positief”, weet Nijboer. Of het bedrijf de komende jaren voor een grote vervangingsopgave op andere plekken in het land staat? “Nee”, zegt Nijboer. “Dat gebeurt allemaal op een natuurlijk moment. Als de borden aan vervanging toe zijn, zetten we - als de klant dit wenst - dit product in. De borden eerder vervangen terwijl ze nog in goede staat zijn, zou immers ook niet duurzaam zijn. Maar we zijn er wel van overtuigd dat circulaire borden de toekomst zijn.”
HR Groep Streetcare
Leek
0594 – 512- 438
hrgroep.nl
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Knipperlichten in wegdek laten voetgangers in Valkenburg veilig oversteken
16 nov om 10:38 uurDe Cauberg in Valkenburg aan de Geul is een druk punt, waar zowel veel fietsers, auto’s als ook voetgangers…
Breda test verschillende manieren van scooter- en fietsparkeren
15 nov om 13:52 uurBreda draait een pilot voor fiets- en scooterparkeerplaatsen. De gemeente wil de stad zo nog fietsvriendelijker…
Slimme stroomvoorziening voor markten en evenementen
15 nov om 08:11 uurBij Seijsener ontwikkelen we al jaren praktische en betrouwbare oplossingen voor het beheer van openbare…
Na anderhalve eeuw heeft Borculo weer een 'haven'
14 nov om 06:35 uurEeuwen geleden, tot 125 jaar terug, voeren er talloze boten af en aan naar het Achterhoekse stadje Borculo om…
Platform Integrale Samenwerking Openbare Ruimte gelanceerd
7 nov om 12:35 uurOm bij de toekomstbestendige inrichting van de openbare ruimte de uitdagingen voor de onder- en bovengrond…
Expertcolumn Thijs van Spaandonk: Wat geven we door?
1 nov om 08:42 uurIn elke editie van Straatbeeld schrijft een expert een column over het desbetreffende thema van het magazine.…
De omgevingsvisie als startpunt voor een beweegvriendelijk Ede
22 okt om 08:19 uurDe Omgevingswet is bij uitstek een instrument om de beweegvriendelijke omgeving een boost te geven. Het begint…
Young professional in de openbare ruimte: Linda Siekman
11 okt om 11:00 uurOok in de openbare ruimte is de zoektocht naar een nieuwe generatie gaande. Straatbeeld geeft ter inspiratie in…