Waterpasserend asfalt: het kan

donderdag 9 november 2017
timer 2 min
Een fietsstraat tussen duin en polder. Bijzonder gebied met een bijzondere waterafvoer.

De Heereweg in Camperduin is sinds de reconstructie in najaar 2016–voorjaar 2017 veilig voor fietsers en klaar voor de toekomst. De nieuwe uitstraling van de toegangsweg tot de kustplaats moest passen in het thema Sterk Stoer en Sober.

 

De hele inrichting is afgestemd op fietsers. Zij vormen het doorgaande verkeer, de auto komt hier letterlijk als gast. De entreeroute is ingericht als fietsstraat. Het autoverkeer wordt door de nieuwe inrichting van de rotonde direct richting de parkeerplaats geleid,  onnodig autoverkeer op het plein wordt zo voorkomen. Het nieuwe ontwerp voor de openbare ruimte van de Heereweg en het keerplein is gemaakt door HB Advies. Dit ging in nauwe samenspraak met de gemeente Bergen als opdrachtgever en een klankbordgroep van bewoners.

 

De gemeente Bergen stelde een aantal eisen aan de technische inrichting op het gebied van onderhoud, milieu en duurzaamheid. Het gebied is regelmatig onderhevig aan sterke westenwind en daardoor zeer gevoelig voor stuifzand. De weg is gelegen tussen de overgang van duinen naar polder en kent een intensieve paddentrek in het voorjaar.

 

Vanwege het stuifzand en de paddentrek is in de technische uitwerking gekozen voor het kolkloos aanleggen van de toegangsweg. Het hemelwater wordt vertraagd afgevoerd naar de ondergrond middels drainvoegen. Bijzonder aan het ontwerp is dat voor het eerst drainvoegen zijn toegepast naast een asfaltstrook. De onderbaan van de fietsstrook is waterbufferend. De strekken van gebakken dikformaten – aan weerszijden van het asfalt - zijn gelegd in drainagebeton voor een goede opsluiting van het asfalt. In de strekken zijn zowel kopse voegen als langsvoegen van Drainvast verwerkt. De drainvoegen zorgen voor de afvoer van hemelwater naar de waterbufferende fundering, vervolgens infiltreert het water in de zandige ondergrond. Wateroverlast voor bewoners, fietsers en voertuigen wordt zo voorkomen. Het systeem heeft inmiddels zonder problemen diverse zware regenbuien verwerkt.

Het gehele project is gemaakt in een bouwteamverband en aangelegd door Gebr. Min bv uit Egmond aan den Hoef. Vergelijkbare projecten zijn inmiddels uitgevoerd in onder meer Duiven en Apeldoorn.

Meer artikelen met dit thema

descriptionArtikel

Ontmoeten op een natuurlijke manier

20 sep om 08:16 uur

Wooncomplex De Baak in Amsterdam is gebouwd om het maken van verbinding te stimuleren. Door de uitstraling van…

Lees verder »
descriptionArtikel

'Niet alleen de olie, maar ook het tandwiel zijn'

10 jun om 08:44 uur

Om het kantoorgedeelte van het warehouse langs de A15 bij Pernis een aantrekkelijke uitstraling te geven, kiest…

Lees verder »
rrr
descriptionArtikel

De invloeden van klimaat en groen op toegankelijkheid

28 mei om 11:17 uur
Dat het thema klimaat en groen van Straatbeeld nummer 1 van dit jaar op meerdere manieren invloed heeft op…
Lees verder »
descriptionArtikel

Madeliefjes voor de oude basisschool van Anne Frank

3 mei om 11:58 uur

Het schoolplein van de Anne Frank 6e Montessorischool in Amsterdam, de basisschool die de beroemde…

Lees verder »
flash_onNieuws

Eindhoven vervangt asfalt binnenstad voor klinkers

19 apr om 19:41 uur

Eindhoven vervangt bij de herinrichting van de binnenstad de asfaltbestrating van de middenstrook voor gebakken…

Lees verder »
descriptionArtikel

De straat is van iedereen

10 apr om 09:57 uur
Deze week, van 6 tot en met 12 april is het de week van de rechtvaardige straat. In deze week is er extra aandacht…
Lees verder »

Mooi fietsparkeren bij de Meelfabriek in Leiden

27 mrt om 11:54 uur

De Meelfabriek, opgericht in 1884, deed ooit dienst als een stoommeelfabriek. Na de Tweede Wereldoorlog maakte…

Lees verder »
descriptionArtikel

Van Muijlwijkstraat Arnhem nu stuk groener en veiliger

23 feb om 11:20 uur

Van de ‘lelijkste straat van Arnhem’ naar de ‘groenste en coolste’ straat van de stad. De Van Muijlwijkstraat…

Lees verder »