Voorstel internationale norm voor voetgangersbruggen
Een voetgangersburg draagt bij aan verbetering van de veiligheid voor het voetgangers en fietsverkeer, helpt invaliden makkelijker over grote barrières heen en verbetert ook de afwikkeling van het andere verkeer. Het is de bedoeling dat in de norm eisen en/of karakteristieken worden opgenomen waarom ergens zo'n brug kan of moet worden geplaatst, voor welke gebruikers hij bruikbaar moet zijn, hoe die moet worden vormgegeven en welke andere functies hij ook nog kan of moet vervullen. Naast het stellen van eisen en karakteristieken is een norm ook een belangrijk kennisdocument. Factoren die een rol spelen bij dit onderwerp lopen uiteen van verkeerskundig, menselijke fysieke eigenschappen, architectuur, stedenbouwkundig, economisch, sociaal, tot milieu. Een voetgangersbrug kan ook bijdragen aan de stedenbouwkundige vormgeving en kan op zichzelf weer een landmark in de stad zijn. De locatie van voetgangersbruggen moet in de eerste plaats zijn gericht op voetgangers. Alleen zo zullen ze maximaal worden gebruikt.
Deelname aan de opstelling van deze norm is van belang voor overheidsinstanties (ambtelijk, politiek), verkeerkundige-, architecten- en ontwerpbureau's, onderzoeks- en onderwijsinstellingen, bouwbedrijven (prefabindustrie), transporteurs, belangenorganisaties van bijv. voetgangers, fietsers, gehandicapten, ondernemers, bewoners, e.a.
Als er vanuit Nederland voldoende belangstelling is kan een Nederlandse spiegelcommissie worden opgericht van waaruit rechtstreeks als Participating member kan worden deelgenomen aan de opstelling van deze ISO-norm, of er kan alleen als Observing member commentaar geleverd worden.
Bent u geïnteresseerd in deelname aan de opstelling van deze ISO-norm, of u wilt commentaar leveren als observer, stuur dan een e-mail aan Leendert Buth van de NEN , Consultant Bouw & Installatie, telefoon (015) 2 690 151.
Meest gelezen
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Utrecht gaat dode bomen vaker laten staan
22 nov om 17:29 uurDe gemeente Utrecht kiest ervoor om dode bomen en boomstronken vaker laten staan. Deze kunnen namelijk van…
Fietsenrek Toekan, toekomstgericht!
22 nov om 08:36 uurNa jaren van ervaring in de ontwikkeling en de productie van functionele en vandalismebestendige fietsenrekken…
3D-betonprinten: duurzamer, sneller en meer ontwerpvrijheid
20 nov om 08:59 uurSaint-Gobain Weber experimenteerde al met het 3D-printen van beton sinds het begin van deze eeuw en realiseerde…
Knipperlichten in wegdek maken oversteken in Valkenburg veiliger
16 nov om 10:38 uurBreda test verschillende manieren van scooter- en fietsparkeren
15 nov om 13:52 uurBreda draait een pilot voor fiets- en scooterparkeerplaatsen. De gemeente wil de stad zo nog fietsvriendelijker…
Slimme stroomvoorziening voor markten en evenementen
15 nov om 08:11 uurBij Seijsener ontwikkelen we al jaren praktische en betrouwbare oplossingen voor het beheer van openbare…
Na anderhalve eeuw heeft Borculo weer een 'haven'
14 nov om 06:35 uurEeuwen geleden, tot 125 jaar terug, voeren er talloze boten af en aan naar het Achterhoekse stadje Borculo om…
Platform Integrale Samenwerking Openbare Ruimte gelanceerd
7 nov om 12:35 uurOm bij de toekomstbestendige inrichting van de openbare ruimte de uitdagingen voor de onder- en bovengrond…