Verpauperd gebied nu multifunctioneel park
Verpauperd Schinkeleilandengebied nu multifunctioneel park
In het groengebied waar voorheen Hell’s Angels en pitbulls hun uitvalsbasis hadden, is in de periode van 2005-2010 een nieuw park aangelegd dat bestaat uit vier eilanden; ieder met een eigen karakter. Het gebied in Amsterdam-Zuid wordt omsloten door een fiets- en voetpad en kenmerkt zich als een mooi sport- en recreatiegebied voor bewoners van de stad.
Sport en recreatie
Veranderingen in de directe omgeving, zoals de renovatie van het Olympisch Stadionterrein, naar een ontwerp van Buro Sant en Co landschapsarchitectuur, en de komst van woningbouw in het Olympisch Kwartier, vroegen om een herinrichting van de Schinkeleilanden, zodat ze voor een groter publiek betekenis zouden krijgen. De sfeer en het karakter van de eilanden wordt grotendeels bepaald door het Olympisch Kwartier als nieuwe woonwijk en het Olympisch Stadion. De daarbij centraal staande thema’s sport en recreatie zijn terug te vinden in het stadion en het naastgelegen park Schinkeleilanden en dragen bij aan de leefbaarheid van de woonwijk.
Omgetoverd tot sport- en recreatiegebied
Pierre Touzot van Stadsdeel Zuid: “Het groengebied was sterk vervuild en is lange tijd niet in gebruik geweest. Het werd slechts gebruikt door een trammaatschappij en werd later omgetoverd tot een gebied met deels volkstuinen en tennisbanen. Dit was echter niet goed toegankelijk en slechts voor kleinschalig gebruik. De renovatie van het stadionterrein en de woningbouw waren een echte oppepper voor het gebied, en van hieruit ontstond ook het idee het volledige gebied aan te pakken en als multifunctioneel sport- en recreatiegebied in te richten.”
Heijmans trad als hoofdaannemer op voor de gemeente Amsterdam in een Design & Construct-aanbesteding. “Hierin werd ook een driejarig onderhoudscontract opgenomen”, aldus Touzot. “Het feit dat de aannemer ook het onderhoud op zich neemt zorgt voor een goede continuïteit van het ontwerp, zoals Buro Sant en Co en de gemeente dit voor ogen hadden.”
Park Schinkeleilanden
Het recreatieve hart van het park Schinkeleilanden wordt gevormd door het Parkeiland. Dit eiland is te bereiken via twee voetgangersbruggen. Hier kunnen mensen vrij wandelen, spelen, picknicken of in het gras luieren. Op twee plaatsen is het eiland bolvormig opgehoogd zodat bezoekers een wijds uitzicht hebben op het gebied. Landschapsarchitect Edwin Santhagens omschrijft zijn ontwerp als volgt: “Het is een overgangsgebied op een onverwachte plek, een hybride tussen een traditioneel stadspark en een landschap.” De eilanden hebben allemaal een eigen thema gekregen. Zo is er een Tenniseiland, Voetbaleiland, Natuureiland en een Parkeiland. “Bijzonder is dat de voetbalvelden zijn aangelegd met kunstgras”, aldus Santhagens. “De grond is zo waterrijk dat echt gras niet goed kan gedijen in dit gebied. Ondanks dat ik in eerste instantie geen voorstander was van kunstgras, is de kwaliteit heel goed en ziet het er bovendien esthetisch goed uit.”
Ecologische balans
Santhagens beschouwt het Natuureiland wel als een paradepaardje, aangezien dit schiereiland aan het meest noordelijke deel van het terrein een sterk ecologische grondwaarde toegekend heeft gekregen. Het eiland heeft een overwegend groen en ruig karakter gekregen. “Zo zijn er boomstammen geplant voor ooievaarsnesten, die overigens volledig in beslag zijn genomen door zo’n veertig ganzen, is er een constructie van houten elementen aangebracht waarin mossen, torren en kevers goed kunnen gedijen, is er een oefenbescherming voor padden aangelegd en kunnen bepaalde vissoorten hun hart ophalen in de waterpartijen”, aldus de ontwerper. Op het eiland ligt de nadruk op het in stand houden van de ecologische balans voor vogels, torren, kevers, paddestoelen en schimmels. De combinatie met het omringende water vormt een ideaal leefgebied voor water-gerelateerde flora en fauna.
Peren op piepschuim
Langs de eilanden loopt over een dijk een spoorlijn waar de Elektrische Museumtramlijn Amsterdam gebruik van maakt en een halte heeft. Op deze dijk zijn, parallel aan de spoorlijn, een voetpad en een fietspad aangelegd. Deze paden zorgen voor een verbinding van het Vondelpark langs de eilanden naar het Amsterdamse Bos. Het profiel van de dijk is smal gehouden waardoor de watergangen rond de eilanden duidelijke contouren konden krijgen. Over de hele lengte zijn fruitbomen geplant. Santhagens: “De dijk is opgehoogd met piepschuim en een meter grond. Het is een bijzonder idee dat deze perenbomen kunnen groeien boven piepschuim.”
LED-verlichtingselementen
Aan de kant van de Schinkel zijn twee grote steigers gemaakt, die tevens als zitelementen gebruikt kunnen worden. Deze steigers zijn voorzien van kleine LED-verlichtingselementen. Deze LED-verlichting wordt rechtstreeks van energie voorzien vanuit het openbare netwerk. Hiervoor zijn speciale voedingskasten noodzakelijk. Door dit onder te brengen in een speciale PUTkast is er gekozen voor een obstakelvrije oplossing. Naast eenvoudig straatmeubilair en bestaande lichtmasten en armaturen, is al het aanwezige straatmeubilair, de bruggen, steigers en vlonders door Bureau Sant en Co zelf ontworpen. “Verder is er heel veel gebruik gemaakt van natuursteen, zo zijn er veel zitkeien langs de waterranden geplaatst om een ruw landschap te creëren”, voegt Santhagens toe.
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Ontmoeten op een natuurlijke manier
20 sep om 08:16 uurWooncomplex De Baak in Amsterdam is gebouwd om het maken van verbinding te stimuleren. Door de uitstraling van…
'Niet alleen de olie, maar ook het tandwiel zijn'
10 jun om 08:44 uurOm het kantoorgedeelte van het warehouse langs de A15 bij Pernis een aantrekkelijke uitstraling te geven, kiest…
De invloeden van klimaat en groen op toegankelijkheid
28 mei om 11:17 uurMadeliefjes voor de oude basisschool van Anne Frank
3 mei om 11:58 uurHet schoolplein van de Anne Frank 6e Montessorischool in Amsterdam, de basisschool die de beroemde…
Eindhoven vervangt asfalt binnenstad voor klinkers
19 apr om 19:41 uurEindhoven vervangt bij de herinrichting van de binnenstad de asfaltbestrating van de middenstrook voor gebakken…
De straat is van iedereen
10 apr om 09:57 uurMooi fietsparkeren bij de Meelfabriek in Leiden
27 mrt om 11:54 uurDe Meelfabriek, opgericht in 1884, deed ooit dienst als een stoommeelfabriek. Na de Tweede Wereldoorlog maakte…
Van Muijlwijkstraat Arnhem nu stuk groener en veiliger
23 feb om 11:20 uurVan de ‘lelijkste straat van Arnhem’ naar de ‘groenste en coolste’ straat van de stad. De Van Muijlwijkstraat…