Utrechtse Catharijnesingel is weer rond
De herstelde singel markeert de afsluiting van de eerste fase van de transformatie van het Utrechtse Stationsgebied. Twee gescheiden delen water zijn weer met elkaar verbonden door een vaarverbinding onder Hoog Catharijne te maken. Hiermee heeft Utrecht ook het eerste overdekte winkelcentrum van ons land waar je onderdoor kunt varen.
“Wat begon met de sloop en wederopbouw van Muziekcentrum Vredenburg tot muziektempel TivoliVredenburg, de vernieuwing van Hoog Catharijne, de bouw van het Stationsplein met daaronder ’s werelds grootste fietsenstalling en de sprong over het spoor met de bouw van kantoren en woontorens eindigt met het terugbrengen van het water. Een prachtige grootse afsluiting van de eerste fase. Niet alleen voor mij, maar ook voor al mijn voorgangers die verantwoordelijk waren voor het Stationsgebied én natuurlijk al die betrokken Utrechters die zich jaren hard hebben gemaakt voor de singel”, zo zegt verantwoordelijk wethouder Eelco Eerenberg.
Stadsontwikkeling
Op bijna geen andere plek in Utrecht zijn er zo veel veranderingen geweest als aan de singel. Een klooster stond aan de basis van het Academisch Ziekenhuis, dat later werd getransformeerd tot woningen en kantoren. Een ander klooster werd een militair hospitaal en uiteindelijk een hotel. Een schouwburg en korenbeurs werden samen de Jaarbeurs en later kwam daar Muziekcentrum Vredenburg voor in de plaats. Een oude stationswijk werd Hoog Catharijne. En met de komst van de spoorwegen werden grote kantoren van de NS aan de singel gebouwd. Eerenberg; “De singel kun je zien als een soort caleidoscoop van moderne stadsontwikkeling. Het blijft uniek dat een autoweg, met ruimte voor twaalf rijbanen, weer plaatsmaakt voor water en groen. En nu de singel terug is van weggeweest, verbindt deze weer op prachtige wijze allerlei belangrijke stedelijke functies. Onder andere het station, een poppodium, theater en groen hebben hun plekje aan het water gevonden.”
De Utrechtse singel is een monument. Samen met de bruggen, het aangrenzend groen, de monumenten en de historische resten die zich aan weerszijden van de oevers bevinden, bestrijkt de historie bijna 900 jaar. Met het herstel van het laatste deel van de Catharijnesingel is de singel eindelijk weer ‘compleet’ en is er weer een hoofdstuk aan het singelverhaal toegevoegd.
Meest gelezen
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Ontmoeten op een natuurlijke manier
20 sep om 08:16 uurWooncomplex De Baak in Amsterdam is gebouwd om het maken van verbinding te stimuleren. Door de uitstraling van…
'Niet alleen de olie, maar ook het tandwiel zijn'
10 jun om 08:44 uurOm het kantoorgedeelte van het warehouse langs de A15 bij Pernis een aantrekkelijke uitstraling te geven, kiest…
De invloeden van klimaat en groen op toegankelijkheid
28 mei om 11:17 uurMadeliefjes voor de oude basisschool van Anne Frank
3 mei om 11:58 uurHet schoolplein van de Anne Frank 6e Montessorischool in Amsterdam, de basisschool die de beroemde…
Eindhoven vervangt asfalt binnenstad voor klinkers
19 apr om 19:41 uurEindhoven vervangt bij de herinrichting van de binnenstad de asfaltbestrating van de middenstrook voor gebakken…
De straat is van iedereen
10 apr om 09:57 uurMooi fietsparkeren bij de Meelfabriek in Leiden
27 mrt om 11:54 uurDe Meelfabriek, opgericht in 1884, deed ooit dienst als een stoommeelfabriek. Na de Tweede Wereldoorlog maakte…
Van Muijlwijkstraat Arnhem nu stuk groener en veiliger
23 feb om 11:20 uurVan de ‘lelijkste straat van Arnhem’ naar de ‘groenste en coolste’ straat van de stad. De Van Muijlwijkstraat…