Openbare ruimte opnieuw inrichten door populariteit fiets

woensdag 6 januari 2016
timer 2 min
Het is druk op straat, voornamelijk door de populariteit van de fiets. Toenemende drukte en verschillende soorten voertuigen en de daarmee gepaard gaande snelheidsverschillen zorgen voor ergernis en onveiligheid op straat. Reden voor de ANWB om het ontwerp van de openbare ruimte onder de loep te nemen. Krijgt iedereen wel de ruimte die hij verdient?

Het vele gebruik van de fiets is op zich een ontwikkeling die valt toe te juichen. Maar de meeste ruimte in de binnensteden van Nederland wordt nu toebedeeld aan auto's en openbaar vervoer. De ANWB concludeerde dat na een studie naar een betere verdeling van de ruimte. In het onderzoek is niet alleen gekeken naar fietsers, maar naar alle gebruikers van de openbare ruimte. 
 

Slimmere inrichting

Conclusie: de inrichting van straten moet slimmer. Aan de hand van drie pilot-gemeenten (Utrecht, Rotterdam en Helmond) werden de bevindingen getest en het resultaat is een nieuwe ontwerpaanpak die gemeenten handvatten biedt om de binnenstad slimmer en veiliger in te richten.De ontwerpaanpak geeft aan hoe steden de beschikbare openbare ruimte optimaal kunnen benutten als verkeers- èn verblijfsruimte. De onderzoekers ontwikkelden een ontwerpmethodiek voor stedelijke verkeersnetwerken, afgestemd op ruimtelijke functies, die de stad optimaal laat functioneren.
 

Op zoek naar pilotgemeenten

De nu beschikbare ontwerpaanpak zal door de ANWB in samenwerking met een aantal (nieuwe) pilotsteden nader worden getoetst en vormgegeven in concrete uitvoering van 'showcases'. De ANWB wil daarom graag in contact komen met steden die willen meewerken aan het verder ontwikkelen, concreet toepassen en evalueren van de aanpak.


Lees ook het uitgebreide artikel over het onderzoek van de ANWB op de website van Verkeer in Beeld.

Meer artikelen met dit thema

descriptionArtikel

Ontmoeten op een natuurlijke manier

20 sep om 08:16 uur

Wooncomplex De Baak in Amsterdam is gebouwd om het maken van verbinding te stimuleren. Door de uitstraling van…

Lees verder »
descriptionArtikel

'Niet alleen de olie, maar ook het tandwiel zijn'

10 jun om 08:44 uur

Om het kantoorgedeelte van het warehouse langs de A15 bij Pernis een aantrekkelijke uitstraling te geven, kiest…

Lees verder »
rrr
descriptionArtikel

De invloeden van klimaat en groen op toegankelijkheid

28 mei om 11:17 uur
Dat het thema klimaat en groen van Straatbeeld nummer 1 van dit jaar op meerdere manieren invloed heeft op…
Lees verder »
descriptionArtikel

Madeliefjes voor de oude basisschool van Anne Frank

3 mei om 11:58 uur

Het schoolplein van de Anne Frank 6e Montessorischool in Amsterdam, de basisschool die de beroemde…

Lees verder »
flash_onNieuws

Eindhoven vervangt asfalt binnenstad voor klinkers

19 apr om 19:41 uur

Eindhoven vervangt bij de herinrichting van de binnenstad de asfaltbestrating van de middenstrook voor gebakken…

Lees verder »
descriptionArtikel

De straat is van iedereen

10 apr om 09:57 uur
Deze week, van 6 tot en met 12 april is het de week van de rechtvaardige straat. In deze week is er extra aandacht…
Lees verder »

Mooi fietsparkeren bij de Meelfabriek in Leiden

27 mrt om 11:54 uur

De Meelfabriek, opgericht in 1884, deed ooit dienst als een stoommeelfabriek. Na de Tweede Wereldoorlog maakte…

Lees verder »
descriptionArtikel

Van Muijlwijkstraat Arnhem nu stuk groener en veiliger

23 feb om 11:20 uur

Van de ‘lelijkste straat van Arnhem’ naar de ‘groenste en coolste’ straat van de stad. De Van Muijlwijkstraat…

Lees verder »