Nieuwe toegankelijkheidsrichtlijn OR en OV

maandag 3 februari 2014
timer 2 min
Zelfredzaamheid en zelfstandige mobiliteit zijn belangrijke voorwaarden om aan het maatschappelijk verkeer te kunnen deelnemen. CROW heeft om die reden de nieuwe Richtlijn Toegankelijkheid opgesteld.

Nieuwe toegankelijkheidsrichtlijn OR en OV

Nieuwe richtlijn


Om aan de voorwaarden zelfredzaamheid en zelfstandige mobiliteit te voldoen, is het nodig dat het openbaar vervoer en de openbare ruimte toegankelijk zijn voor mensen met en zonder beperkingen. Wegbeheerders, ontwerpers en beleidsmedewerkers hebben behoefte aan eenduidige richtlijnen om die toegankelijkheid te realiseren. CROW heeft om die reden de nieuwe Richtlijn Toegankelijkheid opgesteld.

Goede toegankelijkheid



Toegankelijkheid van de openbare ruimte en het OV is in allerlei verdragen en wetten geregeld. In het VN-verdrag voor rechten van mensen met een beperking, staat dat iedereen toegang moet hebben tot de fysieke omgeving en vervoer. Nederland heeft aangegeven dit verdrag te ratificeren. Gemeenten zijn verantwoordelijk voor planvorming en inrichting van de lokale openbare ruimte. Daarnaast zijn gemeenten volgens de Wmo (Wet maatschappelijke ondersteuning) verplicht om burgers te ondersteunen om maatschappelijk te kunnen participeren. Verder regelen de nieuwe Europese verordening Passagiers-rechten en de Wet gelijke behandeling een goede toegankelijkheid van bussen en halteplaatsen.

Te veel richtlijnen


Ondanks de geldende wetten zijn er in de praktijk nog aanzienlijke problemen, zo blijkt uit een probleemverkenning door het ministerie van VWS in 2011. De openbare ruimte is nog niet voor iedereen toegankelijk. Er zijn voor dit probleem meer oorzaken te noemen, maar een daarvan is de veelheid aan richtlijnen. Er is behoefte aan eenduidigheid, samenhang en afstemming van toegankelijkheidsrichtlijnen. CROW wil met het uitbrengen van de publicatie Richtlijn Toegankelijkheid de bestaande richtlijnen bundelen én verouderde kennis actualiseren.


Toename senioren vergroot noodzaak


Het aantal senioren ouder dan 75 jaar neemt toe: naar verwachting groeit dit aantal van 1,1 miljoen in 2011 naar 2,4 miljoen in 2040. Meer dan in het verleden leiden veel senioren een actief leven. Ze werken langer door en participeren meer in activiteiten buitenshuis. Senioren moeten zelfstandig kunnen blijven winkelen, reizen en recreëren. Het ouder worden gaat echter veelal gepaard met beperkingen. Wegontwerpers moeten zich bewust zijn van die beperkingen in combinatie met de veranderende behoeften van senioren. De noodzaak van een toegankelijke openbare ruimte is daarmee nog meer toegenomen.


Richtlijn verkrijgen



De CROW-publicatie Richtlijn Toegankelijkheid (artikelnummer 337) is te bestellen op www.crow.nl/337 en online beschikbaar in de Online Kennismodule Meubilair en Installaties. Aan deze publicatie heeft een werkgroep gewerkt, bestaande uit medewerkers van gemeenten, provincies, belangenverenigingen, adviesbureaus en vervoersbedrijven.
 

 

 

Meer artikelen met dit thema

descriptionArtikel

Omgevingsvisie Bernheze: gezondheid en gemeenschap centraal

14 jan om 08:30 uur

De gemeente Bernheze heeft in samenwerking met adviesbureau Kragten een omgevingsvisie ontwikkeld die uniek is…

Lees verder »
descriptionArtikel

Plantenbakken verfraaien en vergroenen Dordtse binnenstad

13 jan om 09:09 uur

Dordrecht kent een prachtige historische binnenstad. Om de belevingswaarde nog verder te vergroten, heeft de…

Lees verder »
descriptionArtikel

Integraal als heilige graal voor de toekomst van de openbare ruimte

31 dec 2024

Integraal is het toverwoord in de toekomst van de openbare ruimte. Dat kwam naar voren uit de City Deal…

Lees verder »
descriptionArtikel

Aziëpark Haarlem van vergeten strook naar groen buurtpark

30 dec 2024

De wijk Schalkwijk in Haarlem ondergaat een ware transformatie. Eén van de meest in het oog springende…

Lees verder »
descriptionArtikel

Mijn Plek: Het Bolwerkpark in Alkmaar

20 dec 2024

In 'Mijn Plek' leggen we een professional in de openbare ruimte de vraag voor wat zijn of haar favoriete plek…

Lees verder »
descriptionArtikel

Stadsforum Tilburg: plein voor komende eeuwen

18 dec 2024

Ooit was het Koningsplein in het centrum het lelijkste plein van Tilburg. Door niet alleen het Koningsplein…

Lees verder »
descriptionArtikel

Van Bergenstraat Den Haag na herinrichting stuk veiliger

28 nov 2024

De van Bergenstraat in Den Haag heeft een herinrichting ondergaan. Door een rijbaan te versmallen en een…

Lees verder »
descriptionArtikel

Innovatieve straatbaksteen: de S-line® van Vandersanden

19 nov 2024

Straatbakstenen zijn een bekend onderdeel van de inrichting van de openbare ruimte. Traditioneel worden vrij…

Lees verder »