Nieuw Zwols busstation krijgt warm onthaal
Het ontwerp combineert een heldere lijn en strakke vormgeving met een aangename, zachte uitstraling. Op 17 februari wordt de busbrug officieel in gebruik genomen. Bussen kunnen dan in een vloeiende lijn het spoor overbruggen tussen het nieuwe busplatform aan de zuidzijde van het station, en de nieuwe westelijke hoofdroute voor openbaar vervoer. Daarbij hebben passagiers optimaal uitzicht over het spoor en de directe omgeving. Tegelijkertijd draagt de brug op maaiveldniveau bij aan een prettige openbare ruimte, onder meer dankzij de heldere, ingetogen vormgeving.
Uitstraling van een stadspark
De totale tracé van een kleine 500 meter bestaat voor 245 meter uit een brug op steunpunten en verder uit grondlichamen. Het brugdek slingert als een overkapping over het spoor en de naastgelegen groenzone. Hoogwaardige bamboebekleding aan de onderzijde van het brugdek vormt een houten plafond dat goed past bij de beoogde stadspark-uitstraling. Samen met de S-vorm heeft de brug bovendien een eigen karakter.
Dynamisch en slank
De brug zelf is opgebouw uit een kokervormige hoofdligger met een eenvoudig gevormd uitkragend randelement. Het geheel is verdeeld in drie horizontale lijnen, wat zorgt voor een luchtig eindbeeld: onderaan de donkergrijze stalen kokerligger, daarboven de houten lamellen en als afsluiter de slanke, lichte lijn van het randelement.
De steunpunten zijn excentrisch aan weerszijden van het spoor geplaatst. Om de dynamiek van de brug te versterken, zijn ze zo vormgegeven dat ze schuin lijken te staan. Verder zijn de vlakken van de kolommen afgeschuind en de hoeken afgerond, waardoor ze slanker ogen en aansluiten op de vormgeving van het brugdek.
Brugrand
In de brugrand zijn alle voorzieningen geïntegreerd: de verlichting van de rijbanen, maar ook voertuigkering, afscherming van de bovenleiding, hemelwaterafvoer en geluidswering.
Bewerkelijk proces
De bouw van de nieuwe busbrug duurde anderhalf jaar. Vooral de plaatsing van het 110 meter lange brugdeel boven het spoor was een complexe operatie die bovendien veel bekijks trok.

Foto's: ipv Delft / Walter Frisart FOTOwerk
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Omgevingsvisie Bernheze: gezondheid en gemeenschap centraal
14 jan om 08:30 uurDe gemeente Bernheze heeft in samenwerking met adviesbureau Kragten een omgevingsvisie ontwikkeld die uniek is…
Plantenbakken verfraaien en vergroenen Dordtse binnenstad
13 jan om 09:09 uurDordrecht kent een prachtige historische binnenstad. Om de belevingswaarde nog verder te vergroten, heeft de…
Integraal als heilige graal voor de toekomst van de openbare ruimte
31 dec 2024Integraal is het toverwoord in de toekomst van de openbare ruimte. Dat kwam naar voren uit de City Deal…
Aziëpark Haarlem van vergeten strook naar groen buurtpark
30 dec 2024De wijk Schalkwijk in Haarlem ondergaat een ware transformatie. Eén van de meest in het oog springende…
Mijn Plek: Het Bolwerkpark in Alkmaar
20 dec 2024In 'Mijn Plek' leggen we een professional in de openbare ruimte de vraag voor wat zijn of haar favoriete plek…
Stadsforum Tilburg: plein voor komende eeuwen
18 dec 2024Ooit was het Koningsplein in het centrum het lelijkste plein van Tilburg. Door niet alleen het Koningsplein…
Van Bergenstraat Den Haag na herinrichting stuk veiliger
28 nov 2024De van Bergenstraat in Den Haag heeft een herinrichting ondergaan. Door een rijbaan te versmallen en een…
Innovatieve straatbaksteen: de S-line® van Vandersanden
19 nov 2024Straatbakstenen zijn een bekend onderdeel van de inrichting van de openbare ruimte. Traditioneel worden vrij…