Nederlanders ervaren minder verloedering
Auteur: Math Akkermans, CBS
In de afgelopen jaren hebben steeds minder mensen last van bekladding van muren of gebouwen, vernieling van bus- of tramhokjes, of hondenpoep in hun buurt. Dat blijkt uit cijfers van het CBS. Deze afname vond zowel in de stad als op het platteland plaats, al ervaren stedelingen wel nog steeds meer overlast dan dorpelingen. Ook in de vier grote steden zijn de inwoners hun woonbuurt als minder verloederd gaan ervaren.
Minder overlast van hondenpoep en vernieling straatmeubilair
In 2008 gaf 33 procent van de Nederlanders aan dat hondenpoep vaak voorkomt in de eigen buurt. Dit is geleidelijk gedaald tot 29 procent in 2011. Ook vernieling van straatmeubilair is in de afgelopen jaren afgenomen. Zei in 2008 nog 14 procent van de Nederlanders dat dit vaak voorkomt in de eigen buurt, in 2011 is dit gedaald tot 9 procent. Bekladding van muren of gebouwen komt ook minder voor dan enkele jaren geleden, maar deze afname is geringer.
Meeste last in de stad
Stedelingen ervaren meer verloedering in hun woonomgeving dan dorpelingen. In sterk stedelijke gemeenten is het aandeel mensen dat zegt dat rommel op straat vaak voorkomt in de buurt twee keer zo groot als in minder stedelijke gemeenten. Last door bekladding van muren of gebouwen wordt in de stad zelfs drie keer zo vaak ervaren als op het platteland. Zowel in de stad als op het platteland zijn de mensen in de afgelopen jaren minder verloedering gaan ervaren. Het verschil in overlastbeleving tussen stedelingen en dorpelingen is niet wezenlijk veranderd.
Ook in de vier grote steden minder overlast
De ontwikkeling van de verloedering in de vier grote steden is vergelijkbaar met het landelijke beeld. Ook hier zijn de inwoners in de periode 2008-2011 vooral minder last van hondenpoep en vernieling van straatmeubilair gaan ervaren. Opvallend is dat bekladding van muren of gebouwen, en rommel op straat in de vier grote steden duidelijk vaker voorkomen dan gemiddeld, terwijl overlast van hondenpoep en vernieling van straatmeubilair hier niet wezenlijk meer of minder ervaren worden dan gemiddeld.
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Samenwerken is voor een toekomstbestendig beheer steeds belangrijker
29 nov om 09:11 uurIn deze rubriek bieden we makers van de openbare ruimte de mogelijkheid om elkaar vragen te stellen. Maurice…
Utrecht gaat dode bomen vaker laten staan
22 nov om 17:29 uurDe gemeente Utrecht kiest ervoor om dode bomen en boomstronken vaker laten staan. Deze kunnen namelijk van…
Knipperlichten in wegdek maken oversteken in Valkenburg veiliger
16 nov om 10:38 uurBreda test verschillende manieren van scooter- en fietsparkeren
15 nov om 13:52 uurBreda draait een pilot voor fiets- en scooterparkeerplaatsen. De gemeente wil de stad zo nog fietsvriendelijker…
Slimme stroomvoorziening voor markten en evenementen
15 nov om 08:11 uurBij Seijsener ontwikkelen we al jaren praktische en betrouwbare oplossingen voor het beheer van openbare…
Na anderhalve eeuw heeft Borculo weer een 'haven'
14 nov om 06:35 uurEeuwen geleden, tot 125 jaar terug, voeren er talloze boten af en aan naar het Achterhoekse stadje Borculo om…
Platform Integrale Samenwerking Openbare Ruimte gelanceerd
7 nov om 12:35 uurOm bij de toekomstbestendige inrichting van de openbare ruimte de uitdagingen voor de onder- en bovengrond…
Expertcolumn Thijs van Spaandonk: Wat geven we door?
1 nov om 08:42 uurIn elke editie van Straatbeeld schrijft een expert een column over het desbetreffende thema van het magazine.…