Multi zintuiglijke beleving

maandag 25 april 2016
timer 2 min
Zintuiglijke beleving bepaalt het succes van de binnenstad volgens Mark van Doorn, Design Manager bij Philips Lighting Design. Van Doorn spreekt op het Seminar Retail en Parkeren. “Nu consumenten steeds meer online kopen, wordt een bezoek aan het centrum minder noodzakelijk. Voeg daar onzekere weersomstandigheden, onaardig personeel, het niet kunnen vinden van een parkeerplaats of het niet slagen van de beoogde aankoop omdat men jouw maat niet heeft aan toe, dan weet je dat er veel werk aan de winkel is.”

Kansen

Van Doorn zet dus volop in op zintuigelijke beleving. Want het product voelen, ruiken, proeven of de gezelligheid en de prettige sfeer van de stad, gaat nu eenmaal niet via internet. Vooral middelgrote steden moeten daar actief beleid op gaan voeren. “De grote stad blijft zijn aantrekkingskracht wel houden op basis van het grote winkelaanbod en toeristische trekpleisters. Ook kleine centra, waar de buurtsuper gevestigd is, houden bestaansrecht. Middelgrote steden hebben het moeilijk.”


Van Doorn gelooft in de integrale aanpak. “Vastgoedeigenaren, retailers en gemeenten moeten gaan samen werken. De huurprijs moet redelijk zijn, de winkel goed ingericht met een passend aanbod, het groen en de openbare ruimte moeten aantrekkelijk ingericht zijn, de bereikbaarheid goed, het parkeren moet op en top gefaciliteerd worden en de verlichting moet aantrekkelijk zijn. Kortom, het draait om de multi zintuigelijke beleving.  En daarnaast moet ieder middelgrote stad het eigen DNA etaleren: de boekenstad, de kaasstad, de wafelstad, de seniorenstad, de biologische streekproducten stad. Zó kunnen binnensteden zich onderscheiden en aantrekkelijk blijven voor bezoekers”, vertelt Van Doorn enthousiast. 


Seminar Retail en Parkeren

Op 20 juni aanstaande vindt er een uniek seminar plaats. Cor Molenaar – voorstander van gratis parkeren- en Giuliano Mingardo – gratis?, nee dank je-, beiden verbonden aan de Erasmus Universiteit Rotterdam, spreken samen op het seminar Retail en Parkeren. Hoewel hun meningen sterk verschillen, willen Cor Molenaar en Giuliano Mingardo laten zien dat alleen samenwerken de juiste weg is om het tij te keren.


Meer informatie vindt u op www.retailenparkeren.nl

Meer artikelen met dit thema

descriptionArtikel

Omgevingsvisie Bernheze: gezondheid en gemeenschap centraal

14 jan om 08:30 uur

De gemeente Bernheze heeft in samenwerking met adviesbureau Kragten een omgevingsvisie ontwikkeld die uniek is…

Lees verder »
descriptionArtikel

Plantenbakken verfraaien en vergroenen Dordtse binnenstad

13 jan om 09:09 uur

Dordrecht kent een prachtige historische binnenstad. Om de belevingswaarde nog verder te vergroten, heeft de…

Lees verder »
descriptionArtikel

Integraal als heilige graal voor de toekomst van de openbare ruimte

31 dec 2024

Integraal is het toverwoord in de toekomst van de openbare ruimte. Dat kwam naar voren uit de City Deal…

Lees verder »
descriptionArtikel

Aziëpark Haarlem van vergeten strook naar groen buurtpark

30 dec 2024

De wijk Schalkwijk in Haarlem ondergaat een ware transformatie. Eén van de meest in het oog springende…

Lees verder »
descriptionArtikel

Mijn Plek: Het Bolwerkpark in Alkmaar

20 dec 2024

In 'Mijn Plek' leggen we een professional in de openbare ruimte de vraag voor wat zijn of haar favoriete plek…

Lees verder »
descriptionArtikel

Stadsforum Tilburg: plein voor komende eeuwen

18 dec 2024

Ooit was het Koningsplein in het centrum het lelijkste plein van Tilburg. Door niet alleen het Koningsplein…

Lees verder »
descriptionArtikel

Van Bergenstraat Den Haag na herinrichting stuk veiliger

28 nov 2024

De van Bergenstraat in Den Haag heeft een herinrichting ondergaan. Door een rijbaan te versmallen en een…

Lees verder »
descriptionArtikel

Innovatieve straatbaksteen: de S-line® van Vandersanden

19 nov 2024

Straatbakstenen zijn een bekend onderdeel van de inrichting van de openbare ruimte. Traditioneel worden vrij…

Lees verder »