Mobiliteit van de toekomst in autovrije Utrechtse wijk Merwede
Autovrije wijk met lage parkeernorm
Merwede is een wijk die voorsorteert op het reizen van de toekomst. De wijk wordt autovrij en kent dus een lage parkeernorm. Er is niet voor elk huishouden een parkeerplaats. In de nieuwe wijk worden bewoners en bezoekers die met de auto reizen naar ondergrondse parkeergarages aan de rand van de wijk geleid of kunnen parkeren op afstand bij een P+R of bij de nieuwe Mobiliteitshub XL in Papendorp, die naar verwachting klaar is in 2025. Daarnaast komen er 25.000 fietsparkeerplekken in de gebouwen. De rest van het gebied is niet toegankelijk voor auto’s, tenzij een tijdelijke ontheffing is verleend voor bijvoorbeeld een verhuizing.
Utrecht kiest in Merwede voor schoon vervoer dat zo weinig mogelijk ruimte inneemt, waardoor er meer plek is voor bijvoorbeeld spelen en groen. Bewoners worden gestimuleerd te fietsen en wandelen, te reizen met deelvervoer en het openbaar vervoer. De wijk wordt met nieuwe fiets- en wandelroutes over het Merwedekanaal met de stad verbonden. In de wijk komen verschillende deelvervoerhubs: plekken waar (elektrische) deelauto’s en andere vormen van deelmobiliteit staan.
Mobiliteitsbedrijf Merwede
Het Mobiliteitsbedrijf voorziet in verschillende aspecten van de mobiliteit binnen Merwede, zoals het exploiteren van parkeergarages en bezoekersfietsparkeergarages, het verzorgen en aanbieden van deelmobiliteit voor bewoners en het aan- en bijsturen van het concept als geheel. Daarnaast richt de gemeente een Gebiedsorganisatie Merwede op. Deze organisatie fungeert als een soort VvE voor de wijk, en krijgt als belangrijkste taken de invulling van de logistieke kant met servicewinkels, pakketwanden en lichte elektrische voertuigen en daarnaast de aanstelling van een of meerdere buurtconciërges die als ogen en oren in de wijk zullen fungeren. Alle toekomstige gebouweigenaren worden lid van die vereniging.
Utrecht verwacht dat de eerste woningen en mobiliteitsservicepunten in 2025 of 2026 klaar zijn.
Bron: gemeente Utrecht
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Ontmoeten op een natuurlijke manier
20 sep om 08:16 uurWooncomplex De Baak in Amsterdam is gebouwd om het maken van verbinding te stimuleren. Door de uitstraling van…
'Niet alleen de olie, maar ook het tandwiel zijn'
10 jun om 08:44 uurOm het kantoorgedeelte van het warehouse langs de A15 bij Pernis een aantrekkelijke uitstraling te geven, kiest…
De invloeden van klimaat en groen op toegankelijkheid
28 mei om 11:17 uurMadeliefjes voor de oude basisschool van Anne Frank
3 mei om 11:58 uurHet schoolplein van de Anne Frank 6e Montessorischool in Amsterdam, de basisschool die de beroemde…
Eindhoven vervangt asfalt binnenstad voor klinkers
19 apr om 19:41 uurEindhoven vervangt bij de herinrichting van de binnenstad de asfaltbestrating van de middenstrook voor gebakken…
De straat is van iedereen
10 apr om 09:57 uurMooi fietsparkeren bij de Meelfabriek in Leiden
27 mrt om 11:54 uurDe Meelfabriek, opgericht in 1884, deed ooit dienst als een stoommeelfabriek. Na de Tweede Wereldoorlog maakte…
Van Muijlwijkstraat Arnhem nu stuk groener en veiliger
23 feb om 11:20 uurVan de ‘lelijkste straat van Arnhem’ naar de ‘groenste en coolste’ straat van de stad. De Van Muijlwijkstraat…