Meer waterberging in wegen met kolkafvoer

woensdag 26 oktober 2016
timer 2 min
In de afgelopen jaren heeft het Aquaflow systeem zijn nut meer dan bewezen, maar is ook gebleken dat op sommige locaties afvoer met kolken ook wenselijk is.

Het is ruim 15 jaar geleden dat de waterbergende weg in Nederland is geïntroduceerd. Landelijk bekend geworden als het Aquaflow systeem, waarbij hemelwater wordt gebufferd en gezuiverd in wegen en parkeerterreinen. Een ondiepe waterberging die, als multifunctionele wegfundering, net onder maaiveld ligt. Door de hoge ligging wordt het water boven het slootpeil opgeslagen waardoor de buffer  vanzelf, zonder pompen, leegloopt. Het water kan, door de wegfundering, horizontaal wegstromen, waardoor het  toepassingsgebied ruim is; dus niet alleen gebieden met zandbodems waar men infiltreert maar ook leem/kleibodems waar vertraagd wordt afgevoerd naar elders. Met vallen en opstaan is de waterbergende weg volwassen geworden.


Versterking door combinatie

Elk voordeel heeft immers ook nadelen. Vele demonstraties zijn gegeven waarbij met een shovel of waterwagen is getoond hoe snel het water wegzakt door waterpasserende of poreuze verharding. Indrukwekkend, maar om dit zo te houden is het nodig om jaarlijks met een veegauto de voegen van de stenen schoon te borstelen. Relatief makkelijk onderhoud dat in de praktijk soms lastig is. Met name omdat de voegen droog moeten zijn en de machinist zijn toerental moet monitoren. Daarom is in 2012 besloten om afvoer met kolken mogelijk te maken.  Dit tot tevredenheid van weg- en rioolbeheerders. Men kan nu kiezen: doorlatende verharding,  WT kolk of een combinatie van beide,  waardoor ze elkaar versterken.


Steeds meer wegen waterbergend

De WT (water treatment) kolk – zie animatie op youtube -  is een betonkolk met een aangepaste uitlaat. De zandvang is voorzien van een zeefscherm met afstandhouder dat grof vuil tegenhoudt. Het hemelwater stroomt vanuit de kolk naar een bezinkunit die in de Aquaflow fundering is geplaatst. Deze unit vertraagt de stroomsnelheid waardoor fijn vuil kan neerslaan. Tevens heeft zij een vuilvang capaciteit van zo’n 15 jaar, die gemakkelijk gereinigd kan worden. Sinds de introductie van de WT kolk worden er naast doorlatende bestratingen ook standaard straatstenen, oude stenen en asfalt verhardingen toegepast op de Aquaflow fundering waardoor steeds meer wegen waterbergend zijn.

Meer artikelen met dit thema

descriptionArtikel

Ontmoeten op een natuurlijke manier

20 sep om 08:16 uur

Wooncomplex De Baak in Amsterdam is gebouwd om het maken van verbinding te stimuleren. Door de uitstraling van…

Lees verder »
descriptionArtikel

'Niet alleen de olie, maar ook het tandwiel zijn'

10 jun om 08:44 uur

Om het kantoorgedeelte van het warehouse langs de A15 bij Pernis een aantrekkelijke uitstraling te geven, kiest…

Lees verder »
rrr
descriptionArtikel

De invloeden van klimaat en groen op toegankelijkheid

28 mei om 11:17 uur
Dat het thema klimaat en groen van Straatbeeld nummer 1 van dit jaar op meerdere manieren invloed heeft op…
Lees verder »
descriptionArtikel

Madeliefjes voor de oude basisschool van Anne Frank

3 mei om 11:58 uur

Het schoolplein van de Anne Frank 6e Montessorischool in Amsterdam, de basisschool die de beroemde…

Lees verder »
flash_onNieuws

Eindhoven vervangt asfalt binnenstad voor klinkers

19 apr om 19:41 uur

Eindhoven vervangt bij de herinrichting van de binnenstad de asfaltbestrating van de middenstrook voor gebakken…

Lees verder »
descriptionArtikel

De straat is van iedereen

10 apr om 09:57 uur
Deze week, van 6 tot en met 12 april is het de week van de rechtvaardige straat. In deze week is er extra aandacht…
Lees verder »
descriptionArtikel

Klimaat Expo: Mobiele waterkering van Waterschot B.V. beschermt tegen waterschade

8 apr om 09:51 uur
Op de Nationale Klimaat Expo tonen verschillende exposanten hun innovaties om zo hun vakgenoten en -collega's te…
Lees verder »
descriptionArtikel

Samen herstellen we de waterkringloop

8 apr om 09:25 uur
Hevige regenbuien en extreme droogte zorgen ervoor dat we steeds beter moeten nadenken over een klimaatbestendige…
Lees verder »