Meer ruimte voetganger en fietser op Muntplein
Herinrichting
Het Rokin is een van de meest intensief gebruikte plekken van de Amsterdamse binnenstad. De drukte zal de komende jaren alleen maar toenemen, want hier komt een van de stations van de Noord/Zuidlijn. Project Rode Loper is verantwoordelijk voor de herinrichting van het gebied. De bedoeling is om de kwaliteit van de openbare ruimte te verbeteren en meer verblijfsruimte voor voetgangers en bezoekers te maken.
Meer plek voetgangers en fietsers
De laatste jaren is door de aanleg van de Noord/Zuidlijn een deel van het Rokin minder goed zichtbaar. In het nieuwe ontwerp krijgt het Rokin weer meer plek voor voetgangers en fietsers, zoals op meer plaatsen in de Rode Loper. Vooral de Noordzijde, waar plek komt voor bomen, terrassen en een fontein, wordt een nieuw plein met veel verblijfsruimte.
Ontwerp
De komst van het metrostation Rokin betekent dat de openbare ruimte hier nog intensiever gebruikt wordt. Ook komt er op het Rokin een ondergrondse parkeergarage en een fietsenstalling. Er komt meer ruimte voor voetgangers en fietsers dan nu het geval is. Ook een belangrijke toevoeging zijn de te planten iepen. De bomen zullen niet alleen de noordzijde van het Rokin verfraaien, maar ook langs het water als dubbele bomenrij worden geplant. Zo krijgt het Rokin een heel andere uitstraling dan het nu heeft.
In het ontwerp zijn ook dezelfde hangende verlichting en de grijze natuurstenen bestrating opgenomen die straks op het Damrak te vinden is. Ook komt er ruimte voor kunst, en de zogenaamde Mirakelkolom, die er sinds 1988 stond, komt weer terug.
Uitstraling terug
Het nieuwe ontwerp geeft het Rokin de uitstraling terug die deze belangrijke plek in de stad verdient. Het Rokin wordt zo een voornaam onderdeel van de Rode Loper die de gemeente Amsterdam voor haar bezoekers en bewoners wil uitleggen. Vooral het nieuwe plein aan de noordzijde, met een fontein, veel verblijfsruimte en plek voor terrassen zal dit drukbezochte deel van de binnenstad verrijken.
Alle gebruikers een plek
Het Rokin wordt zo ingericht dat het huidige verkeer en alle gebruikers een plek krijgen. In de ondergrondse bak komen een parkeergarage en een fietsenstalling. Er komt meer ruimte voor voetgangers. Het ‘Rokinplein', de oostelijke zijde van het Rokin tussen het gebouw Industria en de Langebrugsteeg, wordt als verblijfsgebied ingericht; de ventweg komt te vervallen.
Ook aan de westzijde, tussen Spui en Muntplein, komt de ventweg te vervallen. Het trottoir aan de westzijde tussen Spui en Muntplein wordt verbreed, langs het water wordt het trottoir verbreed en worden bomen geplant. Ter hoogte van het Spui op het Spui komen twee touringcarhaltes. Voor de fietser komt aan de westzijde een vrijliggend fietspad.
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Ontmoeten op een natuurlijke manier
20 sep om 08:16 uurWooncomplex De Baak in Amsterdam is gebouwd om het maken van verbinding te stimuleren. Door de uitstraling van…
'Niet alleen de olie, maar ook het tandwiel zijn'
10 jun om 08:44 uurOm het kantoorgedeelte van het warehouse langs de A15 bij Pernis een aantrekkelijke uitstraling te geven, kiest…
De invloeden van klimaat en groen op toegankelijkheid
28 mei om 11:17 uurMadeliefjes voor de oude basisschool van Anne Frank
3 mei om 11:58 uurHet schoolplein van de Anne Frank 6e Montessorischool in Amsterdam, de basisschool die de beroemde…
Eindhoven vervangt asfalt binnenstad voor klinkers
19 apr om 19:41 uurEindhoven vervangt bij de herinrichting van de binnenstad de asfaltbestrating van de middenstrook voor gebakken…
De straat is van iedereen
10 apr om 09:57 uurMooi fietsparkeren bij de Meelfabriek in Leiden
27 mrt om 11:54 uurDe Meelfabriek, opgericht in 1884, deed ooit dienst als een stoommeelfabriek. Na de Tweede Wereldoorlog maakte…
Van Muijlwijkstraat Arnhem nu stuk groener en veiliger
23 feb om 11:20 uurVan de ‘lelijkste straat van Arnhem’ naar de ‘groenste en coolste’ straat van de stad. De Van Muijlwijkstraat…