Hoe de openbare ruimte anders ingericht kan worden

vrijdag 7 juli 2017
timer 2 min
Door de globalisering en het digitale tijdperk ziet Rijksbouwmeester Floris Alkemade allerlei maatschappelijke ontwikkelingen, die van invloed zijn op de openbare ruimte. Maar dat creëert ook kansen. Kansen om de openbare ruimte anders in te richten en de dominantie van de auto in te ruilen voor die van de voetganger en de fietser.

 Dat vertelde hij in de afsluitende speech op voetgangerscongres ‘Lopen Loont’ op 4 juli in Rotterdam. Hij nam zijn toehoorders mee in de geschiedenis van het stedelijk ontwerp. “Onze generatie heeft meer gebouwd dan alle generaties hiervoor”, vertelde hij. Momenteel ziet hij een overgang van de reële naar de virtuele wereld. “Van de 1000 minuten die we per dag actief zijn, gebruiken we de helft van de tijd achter een scherm.”

 

Gevolgen

En dat heeft allerlei gevolgen: winkelpanden en gevangenissen komen leeg te staan en de openbare ruimte wordt ook steeds leger. Mensen zitten vaker thuis en vereenzamen. Maar de technologische ontwikkelingen bieden ook kansen, zodat ouderen langer zelfstandig kunnen wonen. “Waarom zien we vergrijzing als probleem? We moeten het omdraaien: het biedt ons volop kansen.”

Ontwerpprijsvraag

Daartoe voorziet ook de ontwerpprijsvraag WHO CARES die Alkemade in het leven riep, gericht op aanpassingen in de openbare ruimte waarin wonen en zorg gecombineerd kunnen worden. Daarin roept hij stedenbouwkundigen en zorginstellingen op om samen te werken, om de openbare ruimte anders in te richten. “Deze doelgroepen zijn moeilijk te combineren. We zijn veel congressen afgegaan om uit te leggen wat we doen”, aldus Alkemade.

 

Ook werden vier pilotsteden aangewezen: Almere, Rotterdam, Groningen en Sittard-Geleen, waarop multidisciplinaire teams ontwerpen konden insturen. Er kwamen uiteindelijk 174 inzendingen binnen. De jury, onder leiding van de Rijksbouwmeester zelf, beoordeelde de inzendingen op basis van het voorgestelde idee. De ingezonden ontwerpen varieerden van architectonische ingrepen als moderne hofjeswoningen en meergeneratiehoven tot interventies in de sociale structuur van wijken.

Dutch Design Week

Twintig teams, vijf per pilotstad, zijn door naar de volgende ronde, die in september gehouden wordt. In september worden de uiteindelijke winnaars bekend gemaakt. In elke pilotstad zal het winnende ontwerp in ieder geval wordt gerealiseerd. Verder zijn alle ontwerpen ook vertegenwoordigd tijdens de Dutch Design Week in oktober in Eindhoven.

 

Dat vertelde hij in de afsluitende speech op voetgangerscongres ‘Lopen Loont’ op 4 juli in Rotterdam. 

Meer artikelen met dit thema

descriptionArtikel

Omgevingsvisie Bernheze: gezondheid en gemeenschap centraal

14 jan om 08:30 uur

De gemeente Bernheze heeft in samenwerking met adviesbureau Kragten een omgevingsvisie ontwikkeld die uniek is…

Lees verder »
descriptionArtikel

Plantenbakken verfraaien en vergroenen Dordtse binnenstad

13 jan om 09:09 uur

Dordrecht kent een prachtige historische binnenstad. Om de belevingswaarde nog verder te vergroten, heeft de…

Lees verder »
descriptionArtikel

Integraal als heilige graal voor de toekomst van de openbare ruimte

31 dec 2024

Integraal is het toverwoord in de toekomst van de openbare ruimte. Dat kwam naar voren uit de City Deal…

Lees verder »
descriptionArtikel

Aziëpark Haarlem van vergeten strook naar groen buurtpark

30 dec 2024

De wijk Schalkwijk in Haarlem ondergaat een ware transformatie. Eén van de meest in het oog springende…

Lees verder »
descriptionArtikel

Mijn Plek: Het Bolwerkpark in Alkmaar

20 dec 2024

In 'Mijn Plek' leggen we een professional in de openbare ruimte de vraag voor wat zijn of haar favoriete plek…

Lees verder »
descriptionArtikel

Stadsforum Tilburg: plein voor komende eeuwen

18 dec 2024

Ooit was het Koningsplein in het centrum het lelijkste plein van Tilburg. Door niet alleen het Koningsplein…

Lees verder »
descriptionArtikel

Van Bergenstraat Den Haag na herinrichting stuk veiliger

28 nov 2024

De van Bergenstraat in Den Haag heeft een herinrichting ondergaan. Door een rijbaan te versmallen en een…

Lees verder »
descriptionArtikel

Innovatieve straatbaksteen: de S-line® van Vandersanden

19 nov 2024

Straatbakstenen zijn een bekend onderdeel van de inrichting van de openbare ruimte. Traditioneel worden vrij…

Lees verder »