Afvoer hemelwater problematisch door verstening? Niet nodig!
De problemen met wateroverlast worden niet alleen veroorzaakt door de extreme neerslag, maar ook door de zogenaamde verstening van Nederland. Steeds meer tuinen en openbare ruimte zijn voorzien van bestrating waardoor het hemelwater moeilijker wordt afgevoerd. Via verschillende initiatieven worden burgers aangemoedigd om een gedeelte van de bestrating in hun tuin in te ruilen voor groen, waardoor hemelwater makkelijker kan worden afgevoerd. Naast de burgerinitiatieven zorgen ook gemeenten ervoor dat het vele hemelwater zo minimaal mogelijk overlast veroorzaakt. Zo worden er bijvoorbeeld tijdelijke bufferzones voor hemelwater ingericht in de vorm van wadi’s en waterpleinen.
De Morssinkhof Groep heeft een aantal oplossingen in haar productprogramma opgenomen die een positieve bijdrage kunnen leveren aan het tegengaan van wateroverlast waar elementenverharding wel gewenst is.
UNI-Priora® Aqua (waterpasserende stenen)
UNI-Priora® Aqua stenen zijn waterpasserende stenen met sinusvormige afstandhouders en een optimale verband-technologie. Weliswaar afhankelijk van het te gebruiken voegmiddel, kan gesteld worden dat bij het toepassen van UNI-Priora® Aqua stenen het waterpasserende vermogen ruim 30 procent meer is dan de daarvoor in Duitsland bestaande richtlijn. UNI-Priora® Aqua stenen leveren een bijdrage aan integraal waterbeheer in woonwijken en op grote terreinen, zoals parkeerplaatsen.
Geostone® Aqua (waterdoorlatende stenen)
Geostone® Aqua stenen zijn waterdoorlatende stenen, bestaand uit dragend open structuurbeton met een filterende deklaag. De Geostone® Aqua stenen zijn speciaal ontworpen om het regenwater zoveel mogelijk ten goede te laten komen aan de natuurlijke grondwaterstand. De constructie van de stenen is optimaal door een filterende deklaag en voldoet aan de in de norm NEN-EN 1338 gestelde eisen.
Drain molgoot
De Drain Molgoot wordt toegepast langs wegen en wasplaatsen om zo op een eenvoudige en efficiënte manier water af te voeren. Het prefab betonelement met een afmeting van 30x10x100 cm heeft als voordeel dat het snel verwerkt kan worden t.o.v. goten die worden opgebouwd uit losse elementenverharding. Het element is verkrijgbaar met en zonder schijnvoeg. De dikte van het element zorgt voor een zeer stevige constructie welke overrijdbaar is. De holling van 1 cm zorgt voor voldoende afvoer van het water zonder dat bijvoorbeeld fietsers hinder ondervinden.
Grasbetonblokken
Grasbetonblokken zijn betonnen verhardingselementen die bestand zijn tegen een hoge verkeersbelasting. De blokken zijn voorzien van grote gaten waar gras door kan groeien en kennen een hoge waterdoorlatendheid. Grasbetonblokken worden vaak toegepast langs wegen om de veiligheid te vergroten en voor het aanleggen van bijvoorbeeld parkeerterreinen die niet continu worden gebruikt. Het gras in de openingen van de grasbetonblokken geeft een groen uiterlijk. Het hemelwater wordt eenvoudig door de openingen afgevoerd naar de ondergrond.
Waterdoorlatende rioolbuizen
De ongewapende WDL-buizen zijn betonnen buizen met een waterdoorlatende structuur. Het regenwater wordt niet alleen via het riool afgevoerd, maar, mits juist toegepast en in het belang van het bijdragen aan het in stand houden van de juiste grondwatercondities, ook gedeeltelijk opgenomen in de bodem.
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Ontmoeten op een natuurlijke manier
20 sep om 08:16 uurWooncomplex De Baak in Amsterdam is gebouwd om het maken van verbinding te stimuleren. Door de uitstraling van…
'Niet alleen de olie, maar ook het tandwiel zijn'
10 jun om 08:44 uurOm het kantoorgedeelte van het warehouse langs de A15 bij Pernis een aantrekkelijke uitstraling te geven, kiest…
De invloeden van klimaat en groen op toegankelijkheid
28 mei om 11:17 uurMadeliefjes voor de oude basisschool van Anne Frank
3 mei om 11:58 uurHet schoolplein van de Anne Frank 6e Montessorischool in Amsterdam, de basisschool die de beroemde…
Eindhoven vervangt asfalt binnenstad voor klinkers
19 apr om 19:41 uurEindhoven vervangt bij de herinrichting van de binnenstad de asfaltbestrating van de middenstrook voor gebakken…
De straat is van iedereen
10 apr om 09:57 uurMooi fietsparkeren bij de Meelfabriek in Leiden
27 mrt om 11:54 uurDe Meelfabriek, opgericht in 1884, deed ooit dienst als een stoommeelfabriek. Na de Tweede Wereldoorlog maakte…
Van Muijlwijkstraat Arnhem nu stuk groener en veiliger
23 feb om 11:20 uurVan de ‘lelijkste straat van Arnhem’ naar de ‘groenste en coolste’ straat van de stad. De Van Muijlwijkstraat…