Actie ‘Fijn dat ik Fiets’ zet in op veilige fietsroutes
Het is zomaar een voorbeeld van het grote aantal ernstige verkeersslachtoffers dat jaarlijks valt, wanneer overheden meer letten op de esthetische kwaliteit dan de risico’s voor burgers. Amsterdam blijkt daar volhardend in te zijn. Zo wordt de Willemsparkweg in het chique Oud-zuid opgeknapt. In de bochten worden de helder witte strepen van de fietsstrook vervangen door een slecht zichtbare verhoogde band van grijze siersteen. Geen wonder dat fietsers erover vallen. Het verkeersbord dat de fietsers moet waarschuwen helpt ook niet: het is zelf aangereden en ligt al enige tijd op zijn rug (zie foto). Kinderen, ouderen en slechtzienden zijn vaak het slachtoffer van eenzijdige ongevallen in zulke onoverzichtelijke situaties.
Nieuwe CROW-richtlijnen
Gelukkig gloort er hoop. CROW is aan het zwichten voor de druk om de richtlijnen voor fietspaden te verbeteren. Het is toch niet meer van deze tijd dat fietspaden niet gemarkeerd hoeven te worden terwijl ze in het donker vaak niet eens verlicht zijn? Helaas zullen de fietsers op de Willemsparkweg weinig profiteren van de nieuwe CROW-richtlijnen die in het najaar uitkomen. Immers, de nieuwe publicatie suggereert dat alleen de fietsroutes buiten de bebouwde kom moeten worden aangepakt. Dat stimuleert wegbeheerders van gemeenten niet hun beleid te veranderen.
Actie ‘Fijn dat ik Fiets’
De grootste vereniging van slechtzienden in Nederland, de MD Vereniging (MaculaDegeneratie Vereniging, red.), start daarom een actie om gemeenten op hun verantwoordelijkheid te wijzen voor veiliger fietsroutes: ‘Fijn dat ik Fiets’. Het project is onderdeel van het project ‘Blijf Veilig Mobiel’ waarin negen landelijke organisaties samenwerken om ouderen te stimuleren actief te blijven, ondersteund door het ministerie van IenM. ‘Fijn dat ik Fiets’ begint in de week van de Toegankelijkheid: 6 tot 11 oktober. Vrijwilligers, ouderen en slechtzienden bieden dan in een handvol gemeenteraden de nieuwste druk aan van de brochure ‘Seniorproof wegontwerp voor fietsers’. Dit in het kader van een formeel verzoek om fietsveiligheid tot een centraal thema te maken in het gemeentelijke verkeersbeleid. Op basis van de ervaringen in de week van de Toegankelijkheid wordt de actie later ‘uitgerold’ over heel Nederland.
Meer weten over Fijn dat ik Fiets? MD-vereniging: mdvereniging@macula-degeneratie.nl/030-2980707 of projectleider ‘Blijf Veilig Mobiel’: g.vanleeuwen@anbo.nl/06-25032498

Hoek Willemsparkweg – CornelisSchuytstraat: de helder witte fietsstrooklijnen zijn vervangen door een verhoogde grijze sierstenen rand en een paaltje om ervoor te waarschuwen
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Omgevingsvisie Bernheze: gezondheid en gemeenschap centraal
14 jan om 08:30 uurDe gemeente Bernheze heeft in samenwerking met adviesbureau Kragten een omgevingsvisie ontwikkeld die uniek is…
Plantenbakken verfraaien en vergroenen Dordtse binnenstad
13 jan om 09:09 uurDordrecht kent een prachtige historische binnenstad. Om de belevingswaarde nog verder te vergroten, heeft de…
Integraal als heilige graal voor de toekomst van de openbare ruimte
31 dec 2024Integraal is het toverwoord in de toekomst van de openbare ruimte. Dat kwam naar voren uit de City Deal…
Aziëpark Haarlem van vergeten strook naar groen buurtpark
30 dec 2024De wijk Schalkwijk in Haarlem ondergaat een ware transformatie. Eén van de meest in het oog springende…
Mijn Plek: Het Bolwerkpark in Alkmaar
20 dec 2024In 'Mijn Plek' leggen we een professional in de openbare ruimte de vraag voor wat zijn of haar favoriete plek…
Stadsforum Tilburg: plein voor komende eeuwen
18 dec 2024Ooit was het Koningsplein in het centrum het lelijkste plein van Tilburg. Door niet alleen het Koningsplein…
Van Bergenstraat Den Haag na herinrichting stuk veiliger
28 nov 2024De van Bergenstraat in Den Haag heeft een herinrichting ondergaan. Door een rijbaan te versmallen en een…
Innovatieve straatbaksteen: de S-line® van Vandersanden
19 nov 2024Straatbakstenen zijn een bekend onderdeel van de inrichting van de openbare ruimte. Traditioneel worden vrij…