Ziende blind en rollend vooruit

dinsdag 9 december 2014
timer 4 min
Hoe toegankelijk is onze openbare ruimte? Als je het aan de vele vrijwilligers die zich inzetten voor een maximale toegankelijkheid voor minder validen vraagt, staat het er slecht voor in Nederland. Maar is dat zo? Vergeleken met bijna alle landen om ons heen doen we het nog niet zo slecht en als we de stoepen en pleinen vergelijken met steden in tweede en derde wereldlanden, toch nog steeds het overgrote deel van de wereld, dan doen we het zelfs erg goed.

Van iedereen

Maar is relativering wel op zijn plek als het gaat om de kwaliteit van de openbare ruimte voor minder validen? Ik poneer graag de stelling: ‘De openbare ruimte is van iedereen.’ En dan bedoel ik dus ook echt van iedereen. Of je nou jong of oud, groen of geel, blind, helderziend of beide bent, het is de openbare ruimte waar je geen toegangsbewijs voor nodig hebt, geen lid van hoeft te zijn, geen chipper voor nodig hebt. De ruimte die van iedereen is, waar iedereen mag zijn, waar je de ander tegen kunt komen. De plek van de toevallige en ongeplande ontmoeting, van uitwisseling, emancipatie en vrijheid. Dat maakt de openbare ruimte zo bijzonder en onderscheidend ten opzichte van de vele publieke ruimten die gelabeld zijn. In een warenhuis kun je tijdens openingstijden rondhangen, maar wordt verwacht dat je er iets koopt, in een stadion moet je partij kiezen, in een station kom je aan of wordt verwacht dat je vertrekt.
 

In de openbare ruimte hoeft niets en kan van alles. Uiteraard binnen wetgeving en geldende normen en waarden. Op basis van ons gelijkheidsbeginsel zou het dus niet uit moeten maken of je geleid wordt door een hond, in een rolstoel zit of bij kruk, rollator of stok de nodige steun vindt. Met die intentie werk ik aan openbare ruimte vraagstukken. Je kunt je toch niet voorstellen dat we met elkaar werken aan ontwerpen, realiseren en beheren van de openbare ruimte met als resultaat dat we mensen uitsluiten? Wat is er dan openbaar aan onze straten, pleinen en parken?
 

(on)Toegankelijke openbare ruimte

Ik herinner me twee momenten waar ik me erg bewust geworden ben van (on)toegankelijkheid. Het ene moment is al weer circa twintig jaar geleden. Met collega-verkeerskundigen brachten we een bezoek aan een binnenvaartschip dat omgebouwd was tot ‘blinden-experience-ruimte’. Ik kan niet meer terughalen wie de initiatiefnemers waren, hoe het schip heette of in wat voor kader het in Nederland rondvoer. Het heeft echter mijn ogen geopend.
 

In het pikdonkere ruim waren drie werelden gemaakt: huiskamer, straat en café. De rondleiding werd gegeven door een blinde gids die in het pikkedonker ons liet ervaren wat het betekent als er stoeptegels losliggen, rommel in de huiskamer op de grond ligt of een laaghangende boomtak niet gesnoeid is. De rondleiding eindigde in het café met de opmerking dat het rondje op kosten van het huis was. De bar was onvindbaar en de bestellingen werden in de ruimte geroepen. Toen de barman zei dat mijn cola voor me stond, duurde het nog drie minuten voor ik een glas cola gevonden had. Het was echter half leeg en bleek van mijn buurman te zijn.
 

Betere professional door rolstoel

Enkele maanden later ben ik, weer met enkele collega’s en onder leiding van de VGN, in rolstoelen door Rotterdam gereden. In mijn herinnering was er geen tien meter trottoir waar ongestoord gerold kon worden. Een heuse hindernisbaan waar de mariniers van Rotterdam hun handen vol aan zouden hebben. Slingerende fietsen, hoge trottoirbanden, verzakte tegels, hondenpoep aan de wielen. Na twee uur was ik afgepeigerd en was blij dat ik weer stond.
 

Deze twee ervaringen hebben me bewust gemaakt van de verantwoording die ontwerpers, bouwers en beheerders van de openbare ruimte hebben om ervoor te zorgen dat de openbare ruimte er ook daadwerkelijk voor iedereen is. Hoe raar het ook klinkt, ik gun iedereen een (tijdelijke) handicap.  Ontwerpers, bouwers en beheerders neem zelf het initiatief. Bel de VGN op en regel een ‘rolstoel-experience’ middag. Je wordt er een betere professional van.

Meer artikelen met dit thema

flash_onNieuws

Utrecht gaat dode bomen vaker laten staan

22 nov om 17:29 uur

De gemeente Utrecht kiest ervoor om  dode bomen en boomstronken vaker laten staan. Deze kunnen namelijk van…

Lees verder »
descriptionArtikel

Knipperlichten in wegdek maken oversteken in Valkenburg veiliger

16 nov om 10:38 uur
De Cauberg in Valkenburg aan de Geul is een druk punt voor fietsers, auto’s en voetgangers. Om het zebrapad…
Lees verder »
flash_onNieuws

Breda test verschillende manieren van scooter- en fietsparkeren

15 nov om 13:52 uur

Breda draait een pilot voor fiets- en scooterparkeerplaatsen. De gemeente wil de stad zo nog fietsvriendelijker…

Lees verder »
descriptionArtikel

Slimme stroomvoorziening voor markten en evenementen

15 nov om 08:11 uur

Bij Seijsener ontwikkelen we al jaren praktische en betrouwbare oplossingen voor het beheer van openbare…

Lees verder »
descriptionArtikel

Na anderhalve eeuw heeft Borculo weer een 'haven'

14 nov om 06:35 uur

Eeuwen geleden, tot 125 jaar terug, voeren er talloze boten af en aan naar het Achterhoekse stadje Borculo om…

Lees verder »
flash_onNieuws

Platform Integrale Samenwerking Openbare Ruimte gelanceerd

7 nov om 12:35 uur

Om bij de toekomstbestendige inrichting van de openbare ruimte de uitdagingen voor de onder- en bovengrond…

Lees verder »
descriptionArtikel

Expertcolumn Thijs van Spaandonk: Wat geven we door?

1 nov om 08:42 uur

In elke editie van Straatbeeld schrijft een expert een column over het desbetreffende thema van het magazine.…

Lees verder »
descriptionArtikel

De toekomst van het verkeersbord: duurzaam en circulair

30 okt om 10:42 uur

Op verschillende plekken in het land staan ze al langs de weg: de verkeersborden van honderd procent gerecycled…

Lees verder »