Een slimme stad, hoe doe je dat?
Net als de stedelingen in de 18e eeuw voor wie auto’s en straatverlichting futuristische beelden waren, is het ook voor ons moeilijk voorstelbaar hoe onze steden van de toekomst eruit gaan zien. De komst van digitalisering is een ontwikkeling die vergelijkbaar is met de industriële revolutie van destijds.
Binnen gemeentes is digitalisering vaak nog geen onderdeel van de regelgeving en wordt het eerder gezien als handige tool. Maar digitalisering is meer dan het handige gebruik van technologie, het verandert onze manier van leven én van denken fundamenteel. Maar hoe moeten we met die veranderingen en ontwikkelingen omgaan? Als we willen dat in de toekomst onze steden leefbaar blijven, moeten we gebruik maken van de nieuwste technieken. We moeten het zo organiseren dat we gebruik maken van de kansen die nieuwe technologie biedt, maar er geen last van krijgen.
Het verzamelen van data van burgers en de inzet van sensoren vraagt om een meer wettelijke aanpak om de privacy van burgers te beschermen. Slimme verkeerslichten die anticiperen op ambulances, 5G, vuilnisbakken die aangeven wanneer ze vol zitten, het is inmiddels praktijk geworden, maar tot nu toe wachten veel gemeenten af waar bedrijven en de industrie mee komen en anticiperen ze hier nauwelijks op. Digitalisering in de openbare ruimte blijft veelal steken bij proefballonnetjes en pilots.
Met de City deal ‘Een slimme stad, zo doe je dat’ wordt hieraan voorbijgegaan. De deelnemende partijen aan de City deal (dat zijn er meer dan vijftig) stellen zich tot doel om processen te veranderen waarmee regio’s, steden en dorpen worden ontworpen, ingericht, beheerd en bestuurd, op zodanige wijze dat optimaal gebruik kan worden gemaakt van de kansen die digitalisering biedt. De tools die worden ontwikkeld moeten de stad democratischer en duurzamer maken en haalbaar, schaalbaar en deelbaar zijn. Dit gebeurt vanuit de bestaande praktijk, waardoor oplossingen vraaggestuurd en niet aanbodgestuurd zijn. En processen geborgd kunnen worden.
In een werkgroep wordt bijvoorbeeld een modelverordening die gemeentes handvatten biedt bij wat ze moeten regelen bij het gebruik van sensoren, data en camera’s, getoetst. Een ander voorbeeld is ‘Meet je stad’, waarbij burgers in Amersfoort zijn betrokken bij het ophangen van sensoren en zo ook monitoren hoe de openbare ruimte verandert. Door deze aanpak stelt digitalisering ons heel effectief in staat de keuzes voor de toekomst van de stad samen te bepalen.
Deze expertcolumn is verschenen in Straatbeeld 2, thema slimme openbare ruimte. Download hier gratis het magazine!
Meest gelezen
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Utrecht gaat dode bomen vaker laten staan
22 nov om 17:29 uurDe gemeente Utrecht kiest ervoor om dode bomen en boomstronken vaker laten staan. Deze kunnen namelijk van…
Knipperlichten in wegdek maken oversteken in Valkenburg veiliger
16 nov om 10:38 uurBreda test verschillende manieren van scooter- en fietsparkeren
15 nov om 13:52 uurBreda draait een pilot voor fiets- en scooterparkeerplaatsen. De gemeente wil de stad zo nog fietsvriendelijker…
Slimme stroomvoorziening voor markten en evenementen
15 nov om 08:11 uurBij Seijsener ontwikkelen we al jaren praktische en betrouwbare oplossingen voor het beheer van openbare…
Na anderhalve eeuw heeft Borculo weer een 'haven'
14 nov om 06:35 uurEeuwen geleden, tot 125 jaar terug, voeren er talloze boten af en aan naar het Achterhoekse stadje Borculo om…
Platform Integrale Samenwerking Openbare Ruimte gelanceerd
7 nov om 12:35 uurOm bij de toekomstbestendige inrichting van de openbare ruimte de uitdagingen voor de onder- en bovengrond…
Expertcolumn Thijs van Spaandonk: Wat geven we door?
1 nov om 08:42 uurIn elke editie van Straatbeeld schrijft een expert een column over het desbetreffende thema van het magazine.…
De toekomst van het verkeersbord: duurzaam en circulair
30 okt om 10:42 uurOp verschillende plekken in het land staan ze al langs de weg: de verkeersborden van honderd procent gerecycled…