Utrechtse binnenstad krijgt nieuwe handwijzers voor voetgangers
Deze bestemmingen zijn gekozen door gemeente Utrecht in samenwerking met de NBd. Bij alle bestemmingen wordt de loopafstand in minuten weergegeven, om bezoekers te helpen kiezen voor het wandelen naar hun bestemming. Anders dan bij de huidige handwijzers is er voor gekozen om iedere bestemming op een apart bord met maar één tekstregel te vermelden. De bestemmingen zijn in hetzelfde lettertype opgemaakt als dat op de nieuwe grote stationswijzers in het gebied rond Utrecht Centraal.

De borden zijn door een ingenieus systeem individueel te richten en te vervangen. Bestemmingen kunnen worden toegevoegd of vervangen. De binnenstad van Utrecht is opgedeeld in ‘kwartieren’, waarover door de gemeente, samen met ondernemers in de binnenstad, wordt gecommuniceerd. Iedere handwijzer krijgt een subtiele aanduiding, met een gekleurde band en naamsvermelding van het kwartier waar de wijzer staat. Bovenop de handwijzers is een topstuk met het gemeentewapen geplaatst. In een publiekstest met een mock-up van de handwijzer, waar respondenten vijf opties voor een topstuk te zien kregen werd dit topstuk met meerderheid gekozen. De nieuwe handwijzers worden in de loop van dit jaar geplaatst.
Stationswijzer
FromAtoB heeft ook de stationswijzers rond Utrecht Centraal ontworpen. Deze grote, doorgelichte borden wijzen reizigers en bezoekers de weg naar verschillende looproutes van en naar het station. Dat is geen overbodige luxe want de stationshal ligt enigszins verscholen achter winkelcentrum Hoog Catharijne. Na de ingrijpende en langdurige verbouwing van het stationsgebied is het station wel beter zichtbaar vanaf twee nieuwe pleinen op niveau +1: het Stationsplein aan de Hoog Catharijnekant en het Stadsplateau aan de kant van het Stadskantoor.
Ongeveer de helft van de 32 stationswijzers is voorzien van een display met een kaart van het stationsgebied of van de binnenstad. Voor de onbekende reiziger zullen ze faciliteren in oriëntatie en looproute, maar voor de bekende reiziger zullen ze mooi aansluiten bij de bestaande objecten in het stationsgebied. Inmiddels zijn de stationswijzers op maaiveld-niveau geplaatst, die op niveau +1 volgen begin dit jaar.
From AtoB Public Design
Bunnik
030 - 241 2322
https://fromatob.nl/
Dit artikel is verschenen in Straatbeeld 1/2022, thema slimme openbare ruimte. Download hier het magazine.

Meest gelezen
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Omgevingsvisie Bernheze: gezondheid en gemeenschap centraal
14 jan om 08:30 uurDe gemeente Bernheze heeft in samenwerking met adviesbureau Kragten een omgevingsvisie ontwikkeld die uniek is…
Plantenbakken verfraaien en vergroenen Dordtse binnenstad
13 jan om 09:09 uurDordrecht kent een prachtige historische binnenstad. Om de belevingswaarde nog verder te vergroten, heeft de…
Integraal als heilige graal voor de toekomst van de openbare ruimte
31 dec 2024Integraal is het toverwoord in de toekomst van de openbare ruimte. Dat kwam naar voren uit de City Deal…
Aziëpark Haarlem van vergeten strook naar groen buurtpark
30 dec 2024De wijk Schalkwijk in Haarlem ondergaat een ware transformatie. Eén van de meest in het oog springende…
Mijn Plek: Het Bolwerkpark in Alkmaar
20 dec 2024In 'Mijn Plek' leggen we een professional in de openbare ruimte de vraag voor wat zijn of haar favoriete plek…
Stadsforum Tilburg: plein voor komende eeuwen
18 dec 2024Ooit was het Koningsplein in het centrum het lelijkste plein van Tilburg. Door niet alleen het Koningsplein…
Van Bergenstraat Den Haag na herinrichting stuk veiliger
28 nov 2024De van Bergenstraat in Den Haag heeft een herinrichting ondergaan. Door een rijbaan te versmallen en een…
Innovatieve straatbaksteen: de S-line® van Vandersanden
19 nov 2024Straatbakstenen zijn een bekend onderdeel van de inrichting van de openbare ruimte. Traditioneel worden vrij…