Straatbanken gemaakt van circulaire materialen en lokaal hout
Bij VelopA staat duurzaam ondernemen hoog op de agenda. "Wij streven ernaar om steeds minder hout en bamboe uit niet-Europese landen te halen en meer lokaal in te kopen."
Uit dit streven is de Robust Line ontstaan; buitenbanken van lokaal hout met een lokaal karakter. Hiermee stimuleren we niet alleen de lokale economie. Door het verkleinen van de transportketen is het ook minder belastend voor het milieu. We kiezen bewust voor eikenhout, omdat we het hout niet willen lakken of impregneren. Anders verliest het juist dat stoere robuuste uiterlijk. Wij werken voor deze productlijn samen met verschillende partijen in Zuid-Holland. Daar komt het hout voor de Robust Line ook vandaan. In Zoeterwoude is onze zagerij gelegen en het hout wordt verder bewerkt in Leiden op een sociale werkplaats."
De Robust Line is een modulair concept, waarbij architecten en landschapsontwerpers worden uitgedaagd om zelf de combinaties te bepalen. De productlijn bestaat uit een breed assortiment zitelementen, waarmee uiteenlopende opstellingen gecreëerd kunnen worden op pleinen, parken of in centrumgebieden. De banken zijn te combineren of te schakelen en de bijbehorende rugsteun kan in twee richtingen worden gemonteerd. Naast het hout, zijn de buitenbanken gemaakt van gepoedercoat staal.
Circulaire bank
Voor de gemeente Almere ontwikkelde VelopA de buitenbank Circsit. Deze bank heeft al verschillende prijzen gewonnen op het gebied van circulariteit en design. "Op het Floriade-terrein staan honderd van deze banken, gemaakt van biocomposiet op basis van gemaaid riet uit Almere en kalk, een restproduct uit waterzuiveringsinstallaties. Aan de rietvezels wordt biohars toegevoegd en vervolgens wordt het geheel samengeperst."
"Het materiaal, bestaand uit lokale restmaterialen, is ook herbruikbaar en neemt CO2 op. De ribben van de bank zijn zodoende CO2-neutraal en volgens sommigen zelfs CO2-positief. De poten en de centrale ligger van de bank zijn bewust gemaakt van RVS, omdat de slijtage daaraan dermate verwaarloosbaar is, dat het keer op keer voor nieuwe banken te gebruiken is. Niet alleen het materiaal en ontwerp zijn circulair, maar ook de leaseovereenkomst met gemeente Almere’, aldus Withagen.
Withagen merkt dat de interesse in circulaire en duurzame producten toeneemt. "Gemeenten moeten ook wel, omdat we al in 2030 vijftig procent minder grondstoffen mogen gebruiken. En in 2050 willen we een honderd procent circulaire economie hebben. Aangezien straatmeubilair zeker twintig jaar meegaat, merk je dat gemeenten daar nu steeds vaker over nadenken en steeds meer interesse tonen in onze circulaire producten. Iedere gemeente heeft te maken met het verwerken van reststromen, waarbij VelopA kan faciliteren", besluit Withagen.
VelopA
Leiderdorp
071 - 541 03 21
www.velopa.nl
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
3D-betonprinten: duurzamer, sneller en meer ontwerpvrijheid
20 nov om 08:59 uurSaint-Gobain Weber experimenteerde al met het 3D-printen van beton sinds het begin van deze eeuw en realiseerde…
Expertcolumn Tobias Strating: praktische circulaire openbare ruimte in de regio
18 nov om 08:50 uurTobias Strating is Afdelingshoofd kenniscluster Energie & Milieu bij Roelofs. In zijn expertcolumn gaat hij…
Van afval tot straatmeubilair: circulair en duurzaam met gerecycled kunststof
11 nov om 10:30 uurBij Recycled Outdoor Solutions streven ze ernaar om de openbare ruimte niet alleen mooier, maar ook duurzamer…
Young professional in de openbare ruimte: Esmé Bosch
10 nov om 14:03 uurOok in de openbare ruimte is de zoektocht naar een nieuwe generatie gaande. Straatbeeld geeft ter inspiratie in…
Platform Integrale Samenwerking Openbare Ruimte gelanceerd
7 nov om 12:35 uurOm bij de toekomstbestendige inrichting van de openbare ruimte de uitdagingen voor de onder- en bovengrond…
Amsterdam zet nieuwe standaard in fietsparkeren: eerste Puccini-fietsenrek geplaatst
5 nov om 09:07 uurOp donderdag 10 oktober 2024 werd een nieuwe stap gezet in de fietsparkeeroplossingen in Amsterdam: het…
'Wij gaan de eisen van 2030 halen'
4 nov om 09:43 uur“We zorgen er niet voor dat één groot project met heel veel budget en een intrinsiek gemotiveerde projectleider…
Brabants fietspad van weg vol hobbels en barsten naar onderhoudsarme gladde baan
28 okt om 09:47 uurBarsten in het fietspad, een wegdek dat omhoog komt en lappen asfalt die zijn vervangen door stenen. Het…