Ontwerp vervanging Enkeerdbrug is hedendaagse klassieker
Op basis van wensen van omwonenden ontwierp het bureau een stalen ophaalbrug met efficiënte constructie en verfijnde detaillering die in vorm en afmetingen veel overeenkomsten heeft met de bestaande houten fietsbrug tussen de Kanaaldijk en het Havenkanaalpad.
De keuze voor staal in plaats van hout maakt een slanke, elegante constructie mogelijk met minder steunpunten, meer transparantie en aandacht voor detail. In combinatie met het kunststof dek behoeft de nieuwe brug bovendien een stuk minder onderhoud en gaat hij aanzienlijk langer mee.
Eenvoud
De bestaande brug is eenvoudig en helder van opbouw. Die kwaliteiten wilden de ontwerpers laten terugkeren in het nieuwe ontwerp. Dat is onder meer te zien in de heldere kleurstelling van de brug. Zo is de onderbouw van stalen buispalen antracietkleurig waardoor ze wegvalt tegen het water; de slanke brugconstructie van (rand)liggers, hameipoort en hekwerk is wit en steekt mooi af tegen het groene landschap. De balans (het verticale gedeelte dat zich op vier meter boven het brugdek bevindt) wordt drie tinten blauw, als referentie aan de Blauwe As en de huidige Enkeerdbrug.
Ophaalbrug
De nieuwe brug wordt een enkelvoudige ophaalbrug met een hameipoort aan de zijde van de Kanaaldijk. Mede dankzij een doordachte detaillering vloeien alle elementen van de brug samen tot een logisch en aantrekkelijk geheel. Randliggers, hamei en balans zijn bijvoorbeeld voorzien van een subtiele lijf-flens detaillering die de brug reliëf geeft. Verder komt de diagonale schoor voor de hamei letterlijk uit het brugdek omhoog en zijn de sluitboomkasten geïntegreerd in het hekwerk. De scheepvaartseinen worden opgenomen in de steunpunten.
Net als de brugconstructie is ook het hekwerk eenvoudig en slank: balusters om de 1,9 meter, twee horizontale stalen regels en een vulling van rvs gaas. Hierdoor is het hekwerk iets transparanter dan voorheen en kunnen ook schapen veilig gebruik maken van de brug.
Naar verwachting begint de bouw begin 2019.
Dit is een artikel uit Straatbeeld 04/2018. Lees meer van Straatbeeld in onze bibliotheek.
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Ontmoeten op een natuurlijke manier
20 sep om 08:16 uurWooncomplex De Baak in Amsterdam is gebouwd om het maken van verbinding te stimuleren. Door de uitstraling van…
'Niet alleen de olie, maar ook het tandwiel zijn'
10 jun om 08:44 uurOm het kantoorgedeelte van het warehouse langs de A15 bij Pernis een aantrekkelijke uitstraling te geven, kiest…
De invloeden van klimaat en groen op toegankelijkheid
28 mei om 11:17 uurMadeliefjes voor de oude basisschool van Anne Frank
3 mei om 11:58 uurHet schoolplein van de Anne Frank 6e Montessorischool in Amsterdam, de basisschool die de beroemde…
Eindhoven vervangt asfalt binnenstad voor klinkers
19 apr om 19:41 uurEindhoven vervangt bij de herinrichting van de binnenstad de asfaltbestrating van de middenstrook voor gebakken…
De straat is van iedereen
10 apr om 09:57 uurMooi fietsparkeren bij de Meelfabriek in Leiden
27 mrt om 11:54 uurDe Meelfabriek, opgericht in 1884, deed ooit dienst als een stoommeelfabriek. Na de Tweede Wereldoorlog maakte…
Van Muijlwijkstraat Arnhem nu stuk groener en veiliger
23 feb om 11:20 uurVan de ‘lelijkste straat van Arnhem’ naar de ‘groenste en coolste’ straat van de stad. De Van Muijlwijkstraat…