‘Je merkt dat steeds meer gemeenten over circulariteit nadenken’
Met Ekelmans kijken we naar de trends en ontwikkelingen in de openbare ruimte. Op de vraag welke trends hij waarneemt, zegt hij. “Eén van de dingen die ik de laatste jaren constateer is dat dorps- en stadspleinen zienderogen veranderen. In het verleden waren het stenen vlaktes waarbij vooral ruimte moest zijn voor parkeren en verschillende evenementen. Nu zie je dat pleinen in sneltreinvaart worden vergroend en autoluw worden gemaakt. Er komt steeds meer ruimte voor fietsers en voetgangers en het thema verblijven staat centraal. Daarnaast worden pleinen schaduwplekken voor centrumgebieden en zie je dat er steeds meer ruimte komt voor klimaatadaptatie”, aldus Ekelmans.
Legere winkelstraten
Daarnaast ziet Ekelmans dat de wekelijkse markten steeds kleiner worden qua omvang en dat winkelstraten steeds leger raken. “Je ziet steeds vaker lege panden in winkelstraten”, begint Ekelmans te vertellen. “Door corona heeft de detailhandel het nog moeilijker gekregen. Dat merken we ook bij de wekelijkse markten, die worden steeds kleiner. Dat vraagt ook andere voorzieningen in de openbare ruimte. De ondergrondse aansluitingen die wij aanleggen worden kleinschaliger en flexibeler. In het verleden plaatsen wij kasten met veel stopcontacten, nu zien we steeds vaker kleinere varianten. Daarnaast worden grotere evenementen ook steeds vaker aan de randen van een dorp of stad gehouden in plaats van in het centrum. Ook dat zorgt ervoor dat je minder aansluitingen nodig hebt. Aan de andere kant zie je wel dat de ambulante handel zoals foodtrucks een vlucht neemt. Daar horen andere voorzieningen en bedrijfsvoering bij. Ik merk dat gemeenten steeds vaker zoeken naar arbeidsarme oplossingen. Daarom zijn denk ik onze kasten voorzien van automatisering door SLIMME kast zo’n succes zijn. SLIMME kast is inmiddels het grootste beheerplatform voor markten, evenementen en ambulante handel. We ontlasten gemeenten volledig door het slimme systeem. Gemeenten en gebruikers kunnen op afstand de kasten gericht aan- en uitzetten. Daarnaast worden gebruikerskosten op maat afgerekend.”
Samenwerking
Ekelmans constateert ook dat gemeenten vaker kiezen voor kwaliteit en duurzaamheid. “Wil je dat goed doen dan moet je in onze optiek een goede samenwerking hebben met het bouwteam en het beheerteam, men kan namelijk veel leren van elkaars expertise. Dat zie ik nu soms te weinig. Wat een bouwteam ontwerpt, moet uiteindelijk ook beheerd worden. Je wil dat producten in de openbare ruimte zo lang mogelijk meegaan, zonder teveel extra kosten. Soms wordt er bijvoorbeeld alleen maar naar de aanschafprijs gekeken, zonder te kijken met welke partij er in zee wordt gegaan. Men weet vaak niet goed wat de sterke punten van een leverancier zijn of wat ze in het verleden allemaal hebben gedaan. Een gunstige aanschafprijs is mooi, maar onderhoud- en beheerskosten moeten ook meegenomen worden in een opdracht.”
Circulariteit
PUTkast techniek gaat ver als het gaat om duurzaamheid. Ekelmans: “We investeren in een lange levensduur voor onze producten. We ontwerpen kasten die zeker 30 jaar mee moeten gaan.” Daarnaast maakt PUTkast techniek veel werk van het thema circulariteit. “We halen steeds vaker onze kasten uit de grond om ze vervolgens op te knappen en opnieuw te gebruiken bij andere projecten. De behuizing krijgt dan een opknapbeurt, waarbij het hang- en sluitwerk wordt gereviseerd, de kast krijgt een nieuwe oppervlakte behandeling en de installatietechniek een upgrade. Dan heb je bijna een volwaardige nieuwe kast. We hoeven dan nauwelijks nog nieuwe grondstoffen te gebruiken. We bieden ook steeds vaker gebruikte kasten aan bij klanten. Je merkt dat dit steeds meer gemeenten aanspreekt omdat dit past bij het circulair nadenken.”
Ekelmans zou in de toekomst graag nog een stapje verder gaan. “In onze ideale wereld sluiten wij met gemeenten een terugkoopgarantie af. Wij nemen dan de kasten weer terug na een bepaalde periode en de gemeente ontvangt dan een vergoeding. Ook zou je het concept van betalen voor gebruik in plaats van betalen voor bezit kunnen toepassen. Wij blijven eigenaar en zijn verantwoordelijk voor onderhoud en beheer. Dat is vanuit duurzaamheidsoogpunt interessant, omdat wij de kasten uit de grond halen en bij een ander project weer kunnen hergebruiken. Voor gemeenten is het interessant omdat de kosten veel lager zijn”, zo besluit Ekelmans.
Dit artikel is verschenen in Straatbeeld 6, thema trends. Download hier het magazine.
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Knipperlichten in wegdek maken oversteken in Valkenburg veiliger
16 nov om 10:38 uurBreda test verschillende manieren van scooter- en fietsparkeren
15 nov om 13:52 uurBreda draait een pilot voor fiets- en scooterparkeerplaatsen. De gemeente wil de stad zo nog fietsvriendelijker…
Slimme stroomvoorziening voor markten en evenementen
15 nov om 08:11 uurBij Seijsener ontwikkelen we al jaren praktische en betrouwbare oplossingen voor het beheer van openbare…
Na anderhalve eeuw heeft Borculo weer een 'haven'
14 nov om 06:35 uurEeuwen geleden, tot 125 jaar terug, voeren er talloze boten af en aan naar het Achterhoekse stadje Borculo om…
Platform Integrale Samenwerking Openbare Ruimte gelanceerd
7 nov om 12:35 uurOm bij de toekomstbestendige inrichting van de openbare ruimte de uitdagingen voor de onder- en bovengrond…
Expertcolumn Thijs van Spaandonk: Wat geven we door?
1 nov om 08:42 uurIn elke editie van Straatbeeld schrijft een expert een column over het desbetreffende thema van het magazine.…
De toekomst van het verkeersbord: duurzaam en circulair
30 okt om 10:42 uurOp verschillende plekken in het land staan ze al langs de weg: de verkeersborden van honderd procent gerecycled…
De omgevingsvisie als startpunt voor een beweegvriendelijk Ede
22 okt om 08:19 uurDe Omgevingswet is bij uitstek een instrument om de beweegvriendelijke omgeving een boost te geven. Het begint…