Inrichting openbare ruimte thema tijdens Nationaal Voetgangerscongres

vrijdag 24 september 2021
timer 3 min
Op 7 oktober organiseert uitgeverij Acquire het Nationaal Voetgangerscongres. Tijdens het congres worden er verschillende sessies gegeven over het thema inrichting van de openbare ruimte ruimte.

De vierde editie van het Nationaal Voetgangerscongres wordt gehouden in New Babylon in Den Haag. Er worden verschillende inspirerende keynotes gegeven door aansprekende namen. Zo komt Helge Hillnhütter, professor aan de Norwegian University of Science and Technology, vertellen over hoe overheden hun steden loopvriendelijker kunnen inrichten. Bruno Bruins komt spreken over hoe je de politiek kunt overtuigen om steden en dorpen loopvriendelijker in te richten. Gedeputeerde Anne Koning van de provincie Zuid-Holland vertelt meer over het belang van lopen voor een gezonde, vitale samenleving? Lees hier haar voorbeschouwing.

Vier sessierondes

Tussen de verschillende keynotes door, zijn er vier sessierondes. In iedere ronde worden er sessies gegeven die raakvlakken hebben met de inrichting van de openbare ruimte. Een overzicht:

  • Sessieronde 1: Eric Terlien van de provincie Zuid-Holland. In deze sessie gaan we samen aan de slag om erachter te komen wat voetgangers letterlijk en figuurlijk beweegt. Waarom lopen we ergers heen? Wanneer gaan we stilstaan? Waarom gaan we ergens wel of niet zitten? De ruimtelijke inrichting is belangrijk, maar nog veel meer factoren beïnvloeden ons als voetganger en als mens. Onderzoek van William H. Whyte (1980) naar het menselijke gedrag op straat is een van de handvatten. Doe jij ook mee? 
     
  • Sessieronde 2: Emile Oostenbrink (CROW) en Annemieke Molster (Molster Stedenbouw​). Voetpaden staan regelmatig vol met obstakels, zoals lantaarnpalen, verkeersborden, geparkeerde fietsen en terrasstoelen. Dit gaat ten koste van de ruimte die bedoeld is voor voetgangers om te kunnen lopen. Zeker op plekken waar de ruimte toch al beperkt is, geeft dit problemen en maakt de aanwezigheid van obstakels lopen minder prettig, gevaarlijk en soms zelfs onmogelijk. In deze sessie gaan we in op de problematiek rond obstakels en dragen we oplossingen aan om te komen tot voldoende vrije doorloopruimte, niet alleen in de ontwerpfase, maar ook daarna. De sessie sluit aan op het pas verschenen CROW-rapport over dit onderwerp. 
     
  • Sessieronde 3: Martin Goosen (Wageningen Universiteit). Gemeenten die werken aan kwaliteitsverbetering van de voetgangersinfrastructuur kunnen aan de slag met de door Wageningen Environmental Research ontwikkelde loopscore. Er is een lijst met 160 indicatoren gemaakt om de beloopbaarheid te bepalen en vervolgens is onderzocht welke (GIS)-data beschikbaar zijn om de indicatoren te meten. Op basis van de te verzamelen data kan voor elke gemeente een loopscore worden berekend op voetgangersniveau. De resultaten geven concreet aan waar gericht beleid nodig is om de randvoorwaarden voor lopen te verbeteren. Ook kan de loopscore gebruikt worden als monitoringstool. De loopscore is een nuttig instrument maar maatwerk blijft echter nodig.
     
  • Sessieronde 4: Inneke Spapé (SOAB) en Cecile van der Linden (gemeente Apeldoorn). TroepVanDeStoep is méér dan een concept voor een obstakelaanpak om onze steden en dorpen voor voetgangers veiliger, inclusiever en aantrekkelijker te maken. Natuurlijk helpt de TroepVanDeStoep-Scan om een herinterichten straat te beoordelen op voetgangersvriendelijkheid: van stoepbreedte tot aanwezige voorzieningen (dus breder dan alleen technische eisen). Maar vooral nieuw is het denken zoals we voor autoverkeer doen: met een Duurzaam Veilig-categorisering die er voor autoverkeer wel is. SOAB ontwikkelde samen met de gemeenten Katwijk en Apeldoorn een voor Nederland nieuwe categorisering van voetgangersstraten. Vreemd toch: die was er nog niet voor voetgangers…. Maar vanaf nu wel! Daarover meer…

Bekijk hier het volledige programma en meld je aan voor het congres.

Meer artikelen met dit thema

descriptionArtikel

Ontmoeten op een natuurlijke manier

20 sep om 08:16 uur

Wooncomplex De Baak in Amsterdam is gebouwd om het maken van verbinding te stimuleren. Door de uitstraling van…

Lees verder »
descriptionArtikel

'Niet alleen de olie, maar ook het tandwiel zijn'

10 jun om 08:44 uur

Om het kantoorgedeelte van het warehouse langs de A15 bij Pernis een aantrekkelijke uitstraling te geven, kiest…

Lees verder »
rrr
descriptionArtikel

De invloeden van klimaat en groen op toegankelijkheid

28 mei om 11:17 uur
Dat het thema klimaat en groen van Straatbeeld nummer 1 van dit jaar op meerdere manieren invloed heeft op…
Lees verder »
descriptionArtikel

Madeliefjes voor de oude basisschool van Anne Frank

3 mei om 11:58 uur

Het schoolplein van de Anne Frank 6e Montessorischool in Amsterdam, de basisschool die de beroemde…

Lees verder »
flash_onNieuws

Eindhoven vervangt asfalt binnenstad voor klinkers

19 apr om 19:41 uur

Eindhoven vervangt bij de herinrichting van de binnenstad de asfaltbestrating van de middenstrook voor gebakken…

Lees verder »
descriptionArtikel

De straat is van iedereen

10 apr om 09:57 uur
Deze week, van 6 tot en met 12 april is het de week van de rechtvaardige straat. In deze week is er extra aandacht…
Lees verder »

Mooi fietsparkeren bij de Meelfabriek in Leiden

27 mrt om 11:54 uur

De Meelfabriek, opgericht in 1884, deed ooit dienst als een stoommeelfabriek. Na de Tweede Wereldoorlog maakte…

Lees verder »
descriptionArtikel

Van Muijlwijkstraat Arnhem nu stuk groener en veiliger

23 feb om 11:20 uur

Van de ‘lelijkste straat van Arnhem’ naar de ‘groenste en coolste’ straat van de stad. De Van Muijlwijkstraat…

Lees verder »