Gracht boven spoortunnel in Delft

maandag 14 mei 2018
timer 2 min
Portugees graniet geeft de stationsomgeving van Delft een chique uitstraling.

Het spoor heeft altijd een dominante rol gespeeld in Delft. In de jaren zestig werd dat extra zichtbaar door de bouw van een spoorviaduct. Eind jaren 80 ontstond bij de Nederlandse Spoorwegen de wens om het spoor te verdubbelen op het traject tussen Dordrecht en Amsterdam.

 

Ruimte voor al die treinen werd gevonden onder de grond. Drie jaar geleden werd het nieuwe ondergrondse station van Delft in gebruik genomen. Momenteel wordt nog gebouwd aan een tweede spoortunnel, waarmee een hoogwaardige en toekomstbestendige openbaarvervoerverbinding wordt gerealiseerd. Het oude spoorviaduct is inmiddels gesloopt en de vrijgekomen ruimte en het gebied er omheen werden opnieuw ingericht. Onder meer de oude molen De Roos werd na vijf jaar weer op zijn plek gezet.

 

Naast de spoortunnel en de bouw van woningen en kantoren omvat het project Spoorzone Delft een uitgebreid plan voor de herinrichting van de openbare ruimte. Dit plan komt voort uit de visie van Joan Busquets op de Spoorzone. Uitgangspunt van het ontwerp is een hoogwaardige, veilige en open ruimte waarin het prettig wonen, werken en recreëren is.

 

Water aan Spoorsingel terug

De Phoenixstraat, waar ook de historische molen zich bevindt, wordt een boulevard met veel bomen die aantrekkelijk is voor voetgangers en bewoners. Busquets brengt water aan de Spoorsingel terug. Dit water markeert de overgang tussen de binnenstad en de wijk Hof van Delft. De inrichting van de Phoenixstraat krijgt de uitstraling van de binnenstad. De Spoorsingel krijgt de uitstraling van het Hof van Delft. Dit is terug te zien in bijvoorbeeld de keuze voor bestrating en lantaarnpalen.

 

Bij de historische molen, de tramhaltes en in lintlagen die door het hele plan heen lopen, is door Van den Ban een verbijzondering gemaakt in de verharding door de toepassing van het ingetogen Portugese graniet Favaco.


Dit artikel verscheen in Straatbeeld 2 van 2018. Het magazine is online te lezen in onze bibliotheek.

Meer artikelen met dit thema

descriptionArtikel

Ontmoeten op een natuurlijke manier

20 sep om 08:16 uur

Wooncomplex De Baak in Amsterdam is gebouwd om het maken van verbinding te stimuleren. Door de uitstraling van…

Lees verder »
descriptionArtikel

'Niet alleen de olie, maar ook het tandwiel zijn'

10 jun om 08:44 uur

Om het kantoorgedeelte van het warehouse langs de A15 bij Pernis een aantrekkelijke uitstraling te geven, kiest…

Lees verder »
rrr
descriptionArtikel

De invloeden van klimaat en groen op toegankelijkheid

28 mei om 11:17 uur
Dat het thema klimaat en groen van Straatbeeld nummer 1 van dit jaar op meerdere manieren invloed heeft op…
Lees verder »
descriptionArtikel

Madeliefjes voor de oude basisschool van Anne Frank

3 mei om 11:58 uur

Het schoolplein van de Anne Frank 6e Montessorischool in Amsterdam, de basisschool die de beroemde…

Lees verder »
flash_onNieuws

Eindhoven vervangt asfalt binnenstad voor klinkers

19 apr om 19:41 uur

Eindhoven vervangt bij de herinrichting van de binnenstad de asfaltbestrating van de middenstrook voor gebakken…

Lees verder »
descriptionArtikel

De straat is van iedereen

10 apr om 09:57 uur
Deze week, van 6 tot en met 12 april is het de week van de rechtvaardige straat. In deze week is er extra aandacht…
Lees verder »

Mooi fietsparkeren bij de Meelfabriek in Leiden

27 mrt om 11:54 uur

De Meelfabriek, opgericht in 1884, deed ooit dienst als een stoommeelfabriek. Na de Tweede Wereldoorlog maakte…

Lees verder »
descriptionArtikel

Van Muijlwijkstraat Arnhem nu stuk groener en veiliger

23 feb om 11:20 uur

Van de ‘lelijkste straat van Arnhem’ naar de ‘groenste en coolste’ straat van de stad. De Van Muijlwijkstraat…

Lees verder »