Beweegvriendelijke bedrijventerreinen: goed voor mens, dier, plant én portemonnee
Bron: Biind Magazine
Kilometers maken op een reguliere kantoordag? Martine de Vaan bewijst dat het kan. Ze is initiatiefnemer van Weeting – Have a walking meeting en innovatiemanager van het Rijksvastgoedbedrijf. Ook is ze projectleider van de Citydeal Ruimte voor Lopen. Bewegen integreren in het werk is essentieel, vindt ze. “We hebben niet genoeg discipline om pauze te nemen of in onze vrije tijd voldoende te bewegen. Bovendien compenseert sporten ná de werkdag niet voor de negatieve gezondheidseffecten van een hele dag zitten. Onze maatschappij is er onbedoeld op gericht om ons de hele tijd te laten zitten. Met alle technologie die we hebben hoeven we eigenlijk niet meer op te staan. Daar komt de werkcultuur nog bij: de gedachte is dat als we gaan lopen, dat we dan niet aan het werk zijn. Dat zit heel diep.”
“Bedrijventerreinen zijn niet de meest inspirerende plekken”, weet Jelle de Jong, directeur van IVN Natuureducatie. “We hebben in Nederland zo’n 100.000 hectare aan bedrijventerreinen, dat is net zo veel als alle gebieden van Natuurmonumenten samen. Dat komt neer op ongeveer 3.500 bedrijventerreinen, waarvan slechts 1 procent groen-blauw is ingericht. 99 procent is versteend”, schetst De Jong de potentie van de bedrijventerreinen.
Groen en gezond
Het IVN is, samen met een brede coalitie aan bedrijven, trekker van het project Werklandschappen van de Toekomst. Het Ministerie van Binnenlandse zaken heeft namens deze groep een aanvraag gedaan bij het Groeifonds 2021. In april wordt bekend of de aanvraag wordt toegekend. Het doel is om in elk geval 30 procent van de bedrijventerreinen groen en gezond te maken, dat is ongeveer het niveau waar woonwijken nu ook op zitten. “Het mag ook meer zijn”, aldus De Jong. “De inrichting zoals die nu is, is een concept uit de vorige eeuw. Men wilde de grote bedrijven niet meer in de binnenstad hebben, dus werden die verplaatst naar de buitenkant van de stad. Bedrijventerreinen werden fabrieksmatig ingericht, de overheid was verantwoordelijk voor het beheer en onderhoud van de paadjes die tussen de panden lopen. Schoon, heel en veilig was voldoende.”
Lees hier het hele artikel
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Knipperlichten in wegdek maken oversteken in Valkenburg veiliger
16 nov om 10:38 uurBreda test verschillende manieren van scooter- en fietsparkeren
15 nov om 13:52 uurBreda draait een pilot voor fiets- en scooterparkeerplaatsen. De gemeente wil de stad zo nog fietsvriendelijker…
Slimme stroomvoorziening voor markten en evenementen
15 nov om 08:11 uurBij Seijsener ontwikkelen we al jaren praktische en betrouwbare oplossingen voor het beheer van openbare…
Na anderhalve eeuw heeft Borculo weer een 'haven'
14 nov om 06:35 uurEeuwen geleden, tot 125 jaar terug, voeren er talloze boten af en aan naar het Achterhoekse stadje Borculo om…
Platform Integrale Samenwerking Openbare Ruimte gelanceerd
7 nov om 12:35 uurOm bij de toekomstbestendige inrichting van de openbare ruimte de uitdagingen voor de onder- en bovengrond…
Expertcolumn Thijs van Spaandonk: Wat geven we door?
1 nov om 08:42 uurIn elke editie van Straatbeeld schrijft een expert een column over het desbetreffende thema van het magazine.…
De toekomst van het verkeersbord: duurzaam en circulair
30 okt om 10:42 uurOp verschillende plekken in het land staan ze al langs de weg: de verkeersborden van honderd procent gerecycled…
De omgevingsvisie als startpunt voor een beweegvriendelijk Ede
22 okt om 08:19 uurDe Omgevingswet is bij uitstek een instrument om de beweegvriendelijke omgeving een boost te geven. Het begint…