Samenwerken is voor een toekomstbestendig beheer steeds belangrijker

vrijdag 29 november 2024

Maurice Broers legt in deze rubriek vijf vragen voor aan Arnaud Beckers

In deze rubriek bieden we makers van de openbare ruimte de mogelijkheid om elkaar vragen te stellen. Maurice Broers is projectmanager bij SPIE Infratechniek. Hij legt Armand Beckers, werkvoorbereider OVL, VRI en K&L bij de gemeente Sittard-Geleen vijf vragen voor.

1. Wat zou het beheersen van de openbare ruimte voor jullie makkelijker maken? 

Wij zorgen voor een openbare ruimte die schoon, heel en veilig is, zodat het een fijne omgeving is voor onze bewoners. Het betekent voor ons als beheerders dat we de installaties in goede conditie houden, op het juiste moment het juiste vervangen en schades en storingen zo snel mogelijk aanpakken. De techniek is zo divers en verandert zo snel dat goede registratie in de  beheersystemen van groot belang is. Om de steeds veranderende techniek te kunnen bijbenen is het volgen van de markt in combinatie met opleidingen zeer belangrijk. Dat is ook voor de aannemers van groot belang: goed opgeleide en geïnstrueerde monteurs. 

Het gemakkelijker maken zou op meerdere onderdelen kunnen, maar ik denk dat samenwerking hierin de belangrijkste is. De samenwerking met de aannemer en de inwoners is van groot belang om het beheer en dus ook het beheersen van de openbare ruimte makkelijker te maken. Met de samenwerking bedoel ik dan samen realistisch kijken naar de balans tussen onze eisen als gemeente, de wensen van de inwoners en de diensten van de aannemer. Goede onderlinge afstemming is belangrijk zodat we het eens zijn over wat werkbaar is. In Sittard-Geleen zeggen we altijd: de openbare ruimte is de tuin van iedereen. 

2. Wat is volgens jou een essentiële verandering die we moeten doorvoeren binnen openbare ruimte-branche? 

Eén essentiële verandering is moeilijk te benoemen. Ik denk dat we de openbare ruimte meer als één geheel moeten bekijken en niet per asset apart. Samenwerking is hierin ook weer een belangrijke factor, ook met de inwoner. Er is steeds meer vraag naar maatwerkinrichtingen samen met nieuwe ontwikkelingen. Die gaan niet altijd samen met een één op één instandhoudingsplan. 

3. Als je de complete vrijheid had qua tijd en middelen, welk project voor de openbare ruimte zou je dan graag willen realiseren? 

In Sittard-Geleen zijn we volop bezig met de vervanging van de straatverlichting naar ledverlichting en het vervangen van verkeerslichten. Deze twee taken willen we als eerste afronden. We liggen hierbij aardig op koers maar met extra tijd en middelen zou het net nog wat sneller kunnen. Hoe eerder we klaar zijn hoe beter, want dat betekent ook dat we het areaal weer ‘op niveau’ brengen. Dat zal dan ook het aantal storingen terugdringen. Er zijn nog veel meer onderwerpen die ik zou willen realiseren, maar dat kan ik niet alleen en zal breder bekeken moeten worden ook in samenwerking met andere assets. Ik denk hierbij aan het afstemmen van de verlichting op de behoefte en het verbeteren van verkeersstromen.  

4. Hoe kijkt de gemeente aan tegen de duurzame en circulaire inzet ten aanzien van de openbare ruimte?  

Duurzaamheid en circulariteit is van belang bij het terugdringen van de CO2-uitstoot. Dit kan op veel manieren, denk aan minder milieubelastende machines gebruiken of het reduceren van grondstoffen- en energieverbruik. In steeds meer aanbestedingen is duurzaamheid en circulariteit een vast onderdeel voor het beheer en onderhoud van de openbare ruimte. Dit onderdeel wordt steeds belangrijker. Innovatie staat nooit stil en maakt steeds meer mogelijk. 

5. Hoe kunnen we volgens jou technologische ontwikkelingen inzetten om de openbare ruimte nog leefbaarder te maken? 

Zoals al aangegeven staan technologische ontwikkelingen nooit stil. Denk aan verlichting afstemmen op de vraag van gebruikers en verkeerlichten automatisch laten reageren op verkeersstromen. In Sittard-Geleen kijken we veel naar smart-oplossingen. We zetten sterk in op de transformatie naar een smart city en doen proeven met allerlei nieuwe slimme toepassingen. Nieuwe technologische ontwikkelingen zijn op zo ontzettend veel plekken inzetbaar, ook buiten mijn eigen vakgebied, bijvoorbeeld lichtmasten gebruiken als drager voor andere disciplines. Ik denk dat door een brede samenwerking met andere assets daarin nog veel mogelijk is. 

Meer artikelen met dit thema

flash_onNieuws

Utrecht gaat dode bomen vaker laten staan

22 nov om 17:29 uur

De gemeente Utrecht kiest ervoor om  dode bomen en boomstronken vaker laten staan. Deze kunnen namelijk van…

Lees verder »
descriptionArtikel

Knipperlichten in wegdek maken oversteken in Valkenburg veiliger

16 nov om 10:38 uur
De Cauberg in Valkenburg aan de Geul is een druk punt voor fietsers, auto’s en voetgangers. Om het zebrapad…
Lees verder »
flash_onNieuws

Breda test verschillende manieren van scooter- en fietsparkeren

15 nov om 13:52 uur

Breda draait een pilot voor fiets- en scooterparkeerplaatsen. De gemeente wil de stad zo nog fietsvriendelijker…

Lees verder »
descriptionArtikel

Slimme stroomvoorziening voor markten en evenementen

15 nov om 08:11 uur

Bij Seijsener ontwikkelen we al jaren praktische en betrouwbare oplossingen voor het beheer van openbare…

Lees verder »
descriptionArtikel

Na anderhalve eeuw heeft Borculo weer een 'haven'

14 nov om 06:35 uur

Eeuwen geleden, tot 125 jaar terug, voeren er talloze boten af en aan naar het Achterhoekse stadje Borculo om…

Lees verder »
flash_onNieuws

Platform Integrale Samenwerking Openbare Ruimte gelanceerd

7 nov om 12:35 uur

Om bij de toekomstbestendige inrichting van de openbare ruimte de uitdagingen voor de onder- en bovengrond…

Lees verder »
descriptionArtikel

Expertcolumn Thijs van Spaandonk: Wat geven we door?

1 nov om 08:42 uur

In elke editie van Straatbeeld schrijft een expert een column over het desbetreffende thema van het magazine.…

Lees verder »
descriptionArtikel

De toekomst van het verkeersbord: duurzaam en circulair

30 okt om 10:42 uur

Op verschillende plekken in het land staan ze al langs de weg: de verkeersborden van honderd procent gerecycled…

Lees verder »