Via digiborden bindt Amsterdam de strijd aan met lawaaierige weggebruiker

woensdag 16 augustus 2023

Je zit net aan de koffie op je balkon of in de tuin, tot die koffie bijna in je schoot belandt: een motorfites, een auto met knallende uitlaat of een opgevoerde scooter rijdt langs. Ook in Amsterdam komt deze geluidsoverlast voor en de gemeente wil met een proef met digiborden de strijd met de veroorzakers aanbinden.

'TE LUID'. Hij wist het waarschijnlijk zelf wel, de motorrijder die op de Amsterdamse Stadhouderkade met een oorverdovende herrie langs trekt. De andere aanwezigen wisten het sowieso al, dus het digibord in de straat bevestigt alleen wat iedereen al had opgemerkt: de passerende motor produceert meer dan de toegestane 83 decibel en veroorzaakt daarmee geluidoverlast.

De gemeente plaatste het digibord op de Stadhouderkade op 11 augustus als onderdeel van een proef die de rest van de zomer in Amsterdam en Rotterdam plaatsvindt. In de hoofdstad staan dan op vier plekken deze lawaaiflitspalen, waarbij een geluidsmeter het aantal decibel van de passerende weggebruiker registreert en een displaybord met de woorden 'TE LUID' een overschrijding van de norm van 83 decibel aangeeft.

Bewustwording, geen boete

Het blijft vervolgens bij de constatering, de bedoeling is de weggebruiker bewust te maken van het geluid dat zijn voertuig produceert en hem zo te stimuleren zijn gedrag aan te passen. Een boete volgt niet in deze proefperiode. Onderzoek van TNO wijst uit dat extreem lawaai weliswaar vooral wordt veroorzaakt door (illegale) aanpassingen aan voertuigen, maar ook door te snel optrekken van bestuurders. 

Motorfietsen zijn in Amsterdam de grootste veroorzaker van geluidshinder, negentien procent van de inwoners van de stad ondervindt ernstige geluidshinder van deze weggebruikers. Daarnaast veroorzaken ook brom- en snorfietsen en andere verovermiddelen geluidsoverlast.

Bredere aanpak

Omdat naast deze overlast een langdurige blootstelling aan te veel geluid een nadelig effect op de gezondheid heeft, pakt Amsterdam het probleem aan. De digiborden maken deel uit van een bredere aanpak met andere maatrgelen die het samen met andere grote gemeenten neemt: een eenvoudigere manie van handhaven, een TNO-onderzoek naar de toepassing van de lawaaiflitspaal en de inzet van communicatie-acties.

bron: gemeente Amsterdam

Meer artikelen met dit thema

flash_onNieuws

Utrecht gaat dode bomen vaker laten staan

22 nov om 17:29 uur

De gemeente Utrecht kiest ervoor om  dode bomen en boomstronken vaker laten staan. Deze kunnen namelijk van…

Lees verder »
descriptionArtikel

Knipperlichten in wegdek maken oversteken in Valkenburg veiliger

16 nov om 10:38 uur
De Cauberg in Valkenburg aan de Geul is een druk punt voor fietsers, auto’s en voetgangers. Om het zebrapad…
Lees verder »
flash_onNieuws

Breda test verschillende manieren van scooter- en fietsparkeren

15 nov om 13:52 uur

Breda draait een pilot voor fiets- en scooterparkeerplaatsen. De gemeente wil de stad zo nog fietsvriendelijker…

Lees verder »
descriptionArtikel

Slimme stroomvoorziening voor markten en evenementen

15 nov om 08:11 uur

Bij Seijsener ontwikkelen we al jaren praktische en betrouwbare oplossingen voor het beheer van openbare…

Lees verder »
descriptionArtikel

Na anderhalve eeuw heeft Borculo weer een 'haven'

14 nov om 06:35 uur

Eeuwen geleden, tot 125 jaar terug, voeren er talloze boten af en aan naar het Achterhoekse stadje Borculo om…

Lees verder »
flash_onNieuws

Platform Integrale Samenwerking Openbare Ruimte gelanceerd

7 nov om 12:35 uur

Om bij de toekomstbestendige inrichting van de openbare ruimte de uitdagingen voor de onder- en bovengrond…

Lees verder »
descriptionArtikel

Expertcolumn Thijs van Spaandonk: Wat geven we door?

1 nov om 08:42 uur

In elke editie van Straatbeeld schrijft een expert een column over het desbetreffende thema van het magazine.…

Lees verder »
descriptionArtikel

De toekomst van het verkeersbord: duurzaam en circulair

30 okt om 10:42 uur

Op verschillende plekken in het land staan ze al langs de weg: de verkeersborden van honderd procent gerecycled…

Lees verder »