Het is heel waardevol dat er tegenwoordig steeds meer circulair geopereerd wordt. “Maar dat gaat natuurlijk lang niet ver genoeg”, stelt Michiel Meurs, eigenaar van FromAtoB. “Uiteindelijk gaat het er niet alleen om dat we allerlei producten zoals we zu nu al kennen gaan verduurzamen, maar we moeten als maatschappij echt een hele grote verandering door gaan maken naar een volledige circulaire maatschappij.”
Circulaire opgave kan alleen slagen als partijen beter samenwerken
Deze opvatting vereist volgens Meurs een geheel andere manier van denken. “Niet alleen op het gebied van mobiliteit, waar wij als bedrijf ons vooral mee bezig houden. Denk hierbij ook aan voeding, wonen, de industrie en natuurlijk ook de openbare ruimte. Bedenk bijvoorbeeld dat het niet genoeg is om een bestaand verkeersbord van circulair materiaal te maken, maar ga nadenken hoe duurzame mobiliteit er uit ziet, waarbij misschien wel veel minder wegen en dus ook veel minder verkeersborden nodig zijn."
"Er ligt dus een gigantische opgave, waarvan wij denken dat deze veel te traag en voorzichtig wordt bekeken. Er zijn nog te weinig krachtige initiatieven. Wij staan dan ook te trappelen om te helpen te verbeelden hoe zoiets niet alleen als bedreigend wordt gezien, maar hoe je het naar iets positiefs kunt ombuigen. Dit kantelpunt is noodzakelijk, zodat een steeds grotere groep kan aanhaken.”
Complex
De opgave om de wereld circulair te maken is volgens Meurs complexer dan de meesten misschien wel denken. “Dit betekent dan ook dat je deze opgave breder moet aanpakken. Het is namelijk niet een opgave die je vanuit één sector of beroepsgroep te lijf kunt gaan. Daar zouden dus hele heldere visies voor ontwikkeld moeten worden die helpen om verschillende partijen met de neuzen dezelfde kant op te laten kijken.”

Circulaire stoel
Voor de opgave die er ligt rondom het circulair maken van de maatschappij, heeft FromAtoB zelf al een mooi product bedacht: een circulaire stoel voor in het openbaar vervoer. “Deze stoel ziet er minder comfortabel uit dan de huidige stoelen in het openbaar vervoer. Hij is namelijk van hout en niet bekleed met een dik gestoffeerd kussen en lijkt daardoor harder, maar dat is dus niet het geval. Bij een test bleek ook dat de gebruikers die het mochten proberen onze circulaire stoel lekkerder vonden zitten. Dit is natuurlijk een mooie opsteker, waarmee wij verder kunnen bouwen aan deze uitdagende opgave.”
FromAtoB Public Design
Bunnik
030 241 23 22
fromatob.nl

Meest gelezen
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Levy: ik was een hek en ben nu een fietsenrek
26 mrt om 09:32 uurOp de Nationale Klimaat Vakbeurs 2025, die plaatsvindt op 16 en 17 april in Expo Houten, presenteert Delta hun…
Speeltoestel in Haarlem krijgt tweede leven dankzij duurzame renovatie
6 mrt om 09:05 uurIn Haarlem is een innovatieve en circulaire aanpak toegepast om een speeltoestel op het Flevoplein een tweede…
Met een circulariteitsindex verduurzaamt Tilburg haar beheer van de openbare ruimte
4 mrt om 09:11 uurSnoeien zonder aanhanger? Bladeren niet opruimen maar laten liggen? Het zijn overwegingen die voortvloeien uit…
Twintig kilometer circulair asfalt op dijk tussen Tiel en Waardenburg
7 feb om 08:38 uurDe dijk tussen Tiel en Waardenburg voldoet niet meer aan de huidige veiligheidseisen en moet worden versterkt.…
Demonteren en hergebruiken: de lessen uit Zwolle
15 jan om 10:19 uurVlakbij de binnenstad van Zwolle verrijst de komende jaren de Nieuwe Veemarkt: een gebied met 750 nieuwe…
De eerste resultaten van de Asfalt Recycling Train
27 dec 2024Om duurzamer en meer circulair te werk te gaan in wegonderhoud, is de Asfalt Recycling Train (ART) in het…
Benutten overheden het inkoopinstrument voldoende voor het aanjagen van circulariteit?
19 dec 2024Circulair uitvragen is een van de manieren om de ontwikkeling van circulariteit in de openbare ruimte verder…