Duurzame verkeersborden: het POL Re-Sign-concept

dinsdag 26 november 2024
POL Heteren zet zich in voor duurzame verkeersveiligheid door haar bedrijfsvoering en producten. Met de introductie van POL Re-Sign®-verkeerborden bevordert POL Heteren hergebruik van materiaal uit de openbare ruimte.

Een nieuw leven voor oude verkeersborden 

Het POL Re-Sign-concept houdt in dat oude, afgekeurde of overbodige verkeersborden ingezameld worden om vervolgens een nieuw leven te krijgen. Met een speciale machine die op zonne-energie en met regenwater werkt, wordt de oude sticker met waterdruk van het verkeersbord verwijderd.  Het regenwater wordt na gebruik gefilterd en kan zo telkens opnieuw worden gebruikt. Bij het reinigingsproces komen geen toxische stoffen vrij. Nadat het verkeersbord is voorzien van een nieuwe signface kan het weer twintig jaar dienen als officieel verkeersbord. Verkeersborden kunnen tot wel vier keer refurbished worden met behoud van kwaliteit. 

Helpt u mee met inzamelen? 

Als tijdens een inventarisatie of periodieke controle blijkt dat een verkeersbord niet meer aan de eisen voldoet of overbodig is, zal deze verwijderd worden. Zo’n verkeersbord kan gebruikt worden voor POL Re-Sign®. POL Heteren stelt speciale retourkratten ter beschikking waar oude verkeersborden in kunnen worden verzameld. Als zo’n retourkrat vol is, wordt deze meegenomen met onze reguliere wekelijkse rit. Zo besparen we extra kilometers en dus ook extra CO2-uitstoot.  

Oude verkeersborden zijn geld waard! 

Op het moment dat de overbodige of afgekeurde verkeersborden retour zijn bij POL Heteren, worden deze beoordeeld. Als de aluminium drager nog vlak en onbeschadigd is, kan het verkeerbord worden refurbished. AIs de drager ongeschikt is, wordt het aluminium gerecycled. Voor een ‘refurbishbaar’ verkeersbord krijgen onze klanten een zeer interessante vergoeding. Hiermee kunnen nieuwe POL Re-Sign®-verkeerborden worden besteld. Zo wordt duurzaam extra voordelig!  

Gemeente Staphorst  tevreden gebruiker  

Inmiddels zijn er al veel gemeenten die gebruik maken van  deze verkeersborden. Een van die klanten is gemeente Staphorst. Jan Bloemert, belast met verkeersbordenbeheer, is er heel enthousiast over. Hij geeft aan dat gemeente Staphorst al langer bezig is met verduurzaming. In deze gemeente staan hergebruik van materialen en vermindering van de afvalstromen hoog op de agenda. Sinds de zomer van 2024 maakt Staphorst gebruik van POL Re-Sign®. “POL Re-Sign is voor ons niet alleen een functioneel product, maar omdat het goed voor het milieu is, draagt het bij aan onze duurzaamheid. Het is een win-winsituatie voor gemeente, mens en milieu”, aldus Bloemert.

De voordelen van refurbishen  

Voor gemeenten levert POL Re-Sign® dus veel voordelen op. Zo draagt het bij aan de wens om 100 procent circulair in te kopen; een van de Rijksoverheidsdoelen in 2050. Daarbovenop komen alle duurzaamheidsvoordelen, zoals het voorkomen van grondstofuitputting, vermindering van CO2-uitstoot en waterverbruik en het vrij zijn van toxische materialen. Het concept voldoet aan de hoogste duurzaamheidsklasse: Level III Ultimate Signing ™ 2020 en heeft de beste MKI-score van alle verkeersborden die beschikbaar zijn. 

De duurzame verkeersborden zijn kwalitatief net zo goed als nieuwe, ze gaan twinitig jaar mee en kunnen meerdere keren worden refurbished. Een ander groot voordeel is dat gemeenten voor elk ingeleverde verkeersbord statiegeld krijgen. Voor veelvoorkomende verkeersborden kan het bedrag flink oplopen. Zo kopen deelnemers uiteindelijk goedkoper  de duurzame verkeersborden dan nieuwe verkeersborden.  

Wij geloven in duurzaamheid! 

POL Heteren zet zich in voor duurzame bedrijfsvoering en dat is te merken. “We zijn druk bezig met de elektrificatie van ons wagenpark, we hebben 420 zonnepanelen geïnstalleerd en we kopen waar mogelijk groene stroom in. Door al deze maatregelen heeft POL een reductie van 40 procent van haar CO2-uitstoot gerealiseerd ten opzichte van vijf jaar geleden. De volgende stap is de verdere verduurzaming van ons assortiment met producten als POL Re-Sign® en onze Nabasco biobased borden”, aldus Ardjan van der Blonk, algemeen directeur van POL Heteren.  “Deze ontwikkeling draagt bij aan een betere, duurzamere wereld.”  

Het enthousiasme voor POL Re-Sign® is aanwezig in alle lagen van de organisatie . Ook manager verkeer en duurzaamheid, Edzard Bick, is er enthousiast over. Hij is verantwoordelijk voor verduurzaming van het POL assortiment en heeft de duurzaamheid van de POL Re-Sign®-verkeersborden in kaart gebracht. “Het heeft de allerbeste MKI-score van verkeersborden. Ondanks het refusbishen behouden ze hun hoge kwaliteit. Ze zijn zelfs voordeliger voor gemeenten wanneer ze overbodige of afgekeurde borden inleveren. We zijn trots dat we met Re-Sign nu al ruim twintig ton CO2 bespaard hebben en verwachten nog veel te kunnen besparen!” 

Wanneer stapt u over? “Ons team zal er alles aan doen om de overgang naar POL Re-Sign® soepel te laten verlopen!” 

POL  
Heteren  
026 479 0111 
pol.nl  

Meer artikelen met dit thema

flash_onNieuws

Platform Integrale Samenwerking Openbare Ruimte gelanceerd

7 nov om 12:35 uur

Om bij de toekomstbestendige inrichting van de openbare ruimte de uitdagingen voor de onder- en bovengrond…

Lees verder »

Easypath Nederland en Smart Circular Products slaan de handen ineen voor duurzaam, gerecycled kwaliteitsbeton

29 aug om 09:18 uur

Easypath Nederland, een koploper in duurzame, modulaire fietspaden, kondigt met trots een nieuwe samenwerking…

Lees verder »
flash_onNieuws

Proef met Nijmeegse Stadshopper verlengd

16 apr om 19:58 uur

De Stadshopper rijdt nog zeker drie maanden langer door de Nijmeegse binnenstad. De gemeente verlengde de proef…

Lees verder »
descriptionArtikel

Gemengde gevoelens over leefbaarheid openbare ruimte bij proef Weesperknip

16 feb om 11:50 uur

De Weesperstraat is één van de drukste verkeersaders in Amsterdam. Afgelopen jaar voerde de gemeente een proef…

Lees verder »
flash_onNieuws

Meer deelbakfietsen en een proef met 'virtuele hubs' in Utrecht

18 jul 2023

In het afgelopen jaar waren deelbakfietsen een succes in Utrecht: ze werden minimaal één keer per dag gebruikt…

Lees verder »