Utrecht CS krijgt nieuwe entree en grootste fietsenstalling
Eerste oplevering in 2016
De herinrichting van dit gebied levert een duidelijker scheiding tussen station en Hoog Catharijne en een aantrekkelijke looproute tussen station en binnenstad. De oplevering van het eerste deel van de stalling is in 2016 en het tweede deel in 2018. De voorbereidende werkzaamheden voor de bouw zijn inmiddels gestart.
Twee volwaardige entrees
Naast Stationsplein west wordt Stationsplein oost één van de twee nieuwe volwaardige entrees van Utrecht Centraal. Het is een verhoogd plein met daaronder een grote fietsenstalling voor 12.500 fietsen. Op het plein is plek voor terrassen en winkeltjes. De doorgaande route voor auto's door de Nieuwe Stationsstraat verdwijnt waardoor een verkeersluw gebied ontstaat met plaatsen voor Kiss & Ride, invalide parkeerplaatsen en taxi’s. Voor fietsers komt er wel een doorgaande route. De fietser rijdt straks tot onder het plein, stalt zijn/haar fiets op één van de drie verdiepingen en is zo in het station.
Definitief ontwerp
Het definitief ontwerp is een uitwerking van het stedenbouwkundig plan en het voorlopig ontwerp Stationsplein oost. Reacties van verschillende partijen en belangengroepen zijn verwerkt in het ontwerp. Liften, roltrappen, duidelijke markeringen en flauwe hellingen zorgen voor een goede toegankelijkheid voor mensen met een functiebeperking. Verder voldoet het ontwerp aan eisen vanuit sociale veiligheid: zowel op het plein als in de fietsenstalling zijn er goede zichtlijnen (geen dode hoeken). Er is goede verlichting voor de openbare ruimte en de fietsenstalling. Op elke verdieping van de fietsenstalling komt een beheerdersruimte.
Verbeteringen
De verbeteringen ten opzichte van het voorlopig ontwerp zitten vooral in de fietsenstalling en de HOV-baan. Het ontwerp van de fietsenstalling is verbeterd. Een belangrijke verbetering is het voorkomen van kruisend verkeer en een logischer routing voor fietsparkeerders en doorgaande fietsers. Het definitief ontwerp voor de HOV-baan maakt ook onderdeel uit van de plannen. Dit gaat om de 'onderbouw' van de Uithoflijn door het plangebied, inclusief een brug over de Leidsche Rijn ter hoogte van het Smakkelaarsveld. De vormgeving hiervan is afgestemd op de bibliotheek en de brug over de Leidsche Rijn aan de westzijde.
Schuifpuzzel
Bouwen in zo'n druk stukje stad is net een schuifpuzzel. Als er ergens wordt gewerkt, is daar ruimte voor nodig. De voorzieningen die zich op zo’n locatie bevinden, verhuizen dan tijdelijk. Dat is ook nu het geval. Per 24 juni wordt het Stationsplein voor auto's afgesloten. Dat is nodig om Busstation zuid (kant Moreelsepark) uit te breiden en kabels en leidingen werkzaamheden uit te voeren. Na de zomer verhuizen alle bussen van Busstation noord (kant Smakkelaarsveld) naar Busstation zuid en Busstation west (kant Jaarbeursplein). Daarna worden de haltes op Busstation noord weggehaald, evenals het taxiplatform en de tramhaltes en kan hier worden gebouwd aan Stationsplein oost. Op dat moment is er ook geen doorgaand fietsverkeer meer mogelijk. Zij worden dan omgeleid via de Catharijnesingel, die dan ruimer wordt gemaakt. Zo wordt er elke keer weer een stukje van de schuifpuzzel gelegd totdat het Stationsplein oost in 2018 helemaal klaar is.
Bron: CU2030
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Omgevingsvisie Bernheze: gezondheid en gemeenschap centraal
14 jan om 08:30 uurDe gemeente Bernheze heeft in samenwerking met adviesbureau Kragten een omgevingsvisie ontwikkeld die uniek is…
Plantenbakken verfraaien en vergroenen Dordtse binnenstad
13 jan om 09:09 uurDordrecht kent een prachtige historische binnenstad. Om de belevingswaarde nog verder te vergroten, heeft de…
Integraal als heilige graal voor de toekomst van de openbare ruimte
31 dec 2024Integraal is het toverwoord in de toekomst van de openbare ruimte. Dat kwam naar voren uit de City Deal…
Aziëpark Haarlem van vergeten strook naar groen buurtpark
30 dec 2024De wijk Schalkwijk in Haarlem ondergaat een ware transformatie. Eén van de meest in het oog springende…
Mijn Plek: Het Bolwerkpark in Alkmaar
20 dec 2024In 'Mijn Plek' leggen we een professional in de openbare ruimte de vraag voor wat zijn of haar favoriete plek…
Stadsforum Tilburg: plein voor komende eeuwen
18 dec 2024Ooit was het Koningsplein in het centrum het lelijkste plein van Tilburg. Door niet alleen het Koningsplein…
Van Bergenstraat Den Haag na herinrichting stuk veiliger
28 nov 2024De van Bergenstraat in Den Haag heeft een herinrichting ondergaan. Door een rijbaan te versmallen en een…
Innovatieve straatbaksteen: de S-line® van Vandersanden
19 nov 2024Straatbakstenen zijn een bekend onderdeel van de inrichting van de openbare ruimte. Traditioneel worden vrij…