Onthulling slavernijmonument Rotterdam
Geschiedenis
Tegenwoordig wonen meer dan 80.000 nazaten van dat Nederlands Caribisch verleden in Rotterdam. Sommigen van hen zijn directe nakomelingen van slaven, anderen stammen af van contractarbeiders die de slaven moesten vervangen nadat de slavernij was afgeschaft. Daarnaast dragen zo'n 23.000 Kaapverdische Rotterdammers een eigen slavenverleden met zich mee (het slavernijsysteem van de Amerika's is eerst uitgetest op de Kaapverdische eilanden). Deze alomtegenwoordigheid van de geschiedenis rechtvaardigt een Rotterdams slavernijmonument, stelden nazaten die zich organiseerden en het Centrum Beeldende Kunst Rotterdam benaderden.
Van industrieel naar cultureel staal
Kunstenaar Alex da Silva ontwierp een monument dat deze geschiedenis markeert op een cruciale locatie, de stadshavens. Het Lloydkwartier hoort bij de centraal gelegen stadshavens die een ontwikkeling doormaken die filosoof Henk Oosterling kenschetste als de transitie van ‘industrieel staal’ naar ‘cultureel staal’: hun industriële functies worden vervangen door een culturele invulling van deze gebieden. Dat blijkt in het Lloydkwartier: moderne, industriële bedrijvigheid met reders en havenarbeiders maakte plaats voor een postmoderne, creatieve industrie met ontwerpers en televisiestudio’s. Door deze culturele opwaardering biedt het Lloydkwartier ruimte voor andere mentaal-culturele verhalen. Dat maakt het een geschikte locatie voor een hedendaags kunstwerk dat zich wil laten inspireren door het aandeel van de Rotterdamse haven in de internationale slavenhandel.
Het monument
Kunstenaar Alex da Silva heeft ook het kunstwerk vormgegeven als een overgang van ‘industrieel staal’ naar ‘cultureel staal’: opgetrokken vanuit verschillende soorten staal stelt de sculptuur een schip voor dat de vormen van een muzieksleutel heeft, met daarop dansende figuren. Die hybride vorm toont de overgang tussen twee tijdperken, stelt Da Silva. Zijn kunstwerk eerbiedigt het historisch belang van de plek voor Rotterdam en is zelf ook de uitdrukking van het nieuwe, culturele Rotterdam. Dat laatste was een uitdrukkelijke wens van de initiatiefnemers: niet louter een ‘geschiedenisles’ geven, maar het tonen van een gedeelde geschiedenis aan Rotterdam en het besef dat de nazaten van de slavernij ook Rotterdammers zijn.
Bron: Centrum Beeldende Kunst Rotterdam
Meest gelezen
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Fietsenrek Toekan, toekomstgericht!
22 nov om 08:36 uurNa jaren van ervaring in de ontwikkeling en de productie van functionele en vandalismebestendige fietsenrekken…
3D-betonprinten: duurzamer, sneller en meer ontwerpvrijheid
20 nov om 08:59 uurSaint-Gobain Weber experimenteerde al met het 3D-printen van beton sinds het begin van deze eeuw en realiseerde…
Platform Integrale Samenwerking Openbare Ruimte gelanceerd
7 nov om 12:35 uurOm bij de toekomstbestendige inrichting van de openbare ruimte de uitdagingen voor de onder- en bovengrond…
Amsterdam zet nieuwe standaard in fietsparkeren: eerste Puccini-fietsenrek geplaatst
5 nov om 09:07 uurOp donderdag 10 oktober 2024 werd een nieuwe stap gezet in de fietsparkeeroplossingen in Amsterdam: het…
Nieuwe groene zit- en ontmoetingsplek bij Kunsthal Helmond
23 okt om 12:21 uurMuseum Helmond wil een aangename plek creëren waar kunst en natuur samenkomen. In samenwerking met hun partner…
Romantisch parkmeubilair voor het Vondelpark
7 okt om 15:55 uurHet Vondelpark wordt gerenoveerd met als doel om het park te behouden als Rijksmonument en geschikt te maken…
Houten zitdekken voor groen Forumplein in Maastricht
7 okt om 15:46 uurHet Forumplein in Maastricht (pal voor het MECC) is onlangs herontwikkeld. Het is een groene en uitnodigende…
Amparo Zonoverkapping
1 okt om 09:51 uurSteeds meer organisaties stellen ambitieuze duurzaamheidsdoelen en rapporteren actief over hun prestaties op…