Onderzoek effecten adaptieve straatverlichting op sociale- en verkeersveiligheid
“Wij bieden als stad graag een podium voor innovatie en dit onderzoek is voor ons heel interessant. Wij willen graag dat bewoners zich prettig voelen in de openbare ruimte. Intelligente, duurzame straatverlichting draagt daar aan bij en het werkt pas echt goed voor mensen als bewoners bij de ontwikkeling daarvan mee kunnen doen”, zegt Mary-Ann Schreurs, wethouder Innovatie, Cultuur en Openbare Ruimte.
De intelligente straatverlichting zal via sensoren reageren op beweging van auto’s, fietsers en voetgangers volgens voorgeprogrammeerde algoritmen en het lichtniveau van een aantal lampen aanpassen gedurende een bepaalde tijd.
Doel van het onderzoek
“Doelstellingen van het onderzoek zijn een beter inzicht krijgen in de technologie achter adaptieve straatverlichting en de effecten die deze heeft op het energieverbruik en de sociale- en verkeersveiligheid,” zegt prof.dr.ir. Elke den Ouden van de TU/e, programmamanager Brilliant Streets & strategisch directeur van LightHouse, partner van het Intelligent Lighting Institute van de TU/e.
Beleving van bewoners
Er wordt onderzocht hoe bewoners de bestaande en nieuwe straatverlichting beleven.
“De resultaten van dit onderzoek dragen bij aan de ontwikkeling van innovatieve adaptieve straatverlichtingssystemen”, zegt Bart Claes, Integral Project Manager LED Lighting bij Philips. “We vinden het belangrijk om te horen hoe de buurtbewoners de intelligente straatverlichting beleven op het gebied van lichtkwaliteit alsook de sociale- en verkeersveiligheid.”
Het onderzoeksgebied beslaat een deel van de buurt Achtste Barrier. Een ander deel geldt als referentiegebied. Bewoners van het onderzoeks- en referentiegebied ontvangen in mei, augustus en november 2013 van de TU/e een vragenlijst over de buurtbeleving, sociale veiligheid, verkeersveiligheid en de kwaliteit van de verlichting.
Verloop in fases
Deze maand worden de straatlantaarns in de Auvergnelaan, Avrancheslaan, Cotentinlaan en het gedeelte van de Fransebaan tussen de Ardèchelaan en Abbevillelaan vervangen door LED-verlichting. Voor het onderzoek worden de straatlantaarns voorzien van sensoren.
In het referentiegebied (De Charentelaan en een gedeelte van de Chamonixlaan) vinden geen aanpassingen aan de straatlantaarns plaats.
In de eerste maanden brandt de straatverlichting nog op de reguliere wijze. De sensoren worden gedurende deze periode getest. Om de werking van de sensoren te beoordelen worden op vier plekken camera’s opgehangen. Er worden maatregelen genomen om de privacy van de weggebruikers te beschermen.
Van eind augustus tot medio december vindt de besturing van de straatverlichting via de sensoren plaats.
Na afloop van het onderzoek in december zal de LED-verlichting weer op reguliere wijze bestuurd worden.

Meest gelezen
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Bedrijventerrein Nieuw-Reijerwaard verlicht met duurzame gelijkstroom
31 mrt om 10:18 uurNieuw-Reijerwaard zet een belangrijke stap in de verduurzaming van de openbare ruimte door de verlichting…
De tien lessen van smart lighting
3 feb om 14:15 uurBij het verslimmen van je openbare verlichting gaat het niet primair om slimme techniek, al klinkt het wel zo.…
Verlichting als brug tussen heden en verleden
17 jan om 15:11 uurMonumentale bruggen zijn niet alleen functionele verbindingen, ze zijn ook iconen van ons cultureel erfgoed en…
Meer aandacht voor comfort en sensorbedieningen
8 jan om 08:44 uurTraditionele lichtbronnen zijn zo langzamerhand volledig uit het straatbeeld verdwenen. Ledverlichting heeft…
Samenwerken is voor een toekomstbestendig beheer steeds belangrijker
29 nov 2024In de rubriek 'Vijf vragen aan' bieden we makers van de openbare ruimte de mogelijkheid om elkaar vragen te…
Quooker zorgt voor ruimte(s) om te groeien
27 nov 2024In Ridderkerk wordt momenteel op het gloednieuwe bedrijventerrein Nieuw Reijerwaard een duurzaam bedrijfspand…
Knipperlichten in wegdek laten voetgangers in Valkenburg veilig oversteken
16 nov 2024De Cauberg in Valkenburg aan de Geul is een druk punt, waar zowel veel fietsers, auto’s als ook voetgangers…
OVL awards voor Studio Philip Ross en Siteco
15 nov 2024Studio Philip Ross en Siteco zijn winnaars geworden van de eerste OVL awards. Deze nieuwe prijs in de wereld…