Groen licht voor herinrichting stationsgebied Coevorden
Zuiderzeelijn
Het geld is afkomstig uit de zogenoemde RSP-gelden vanwege het niet doorgaan van de Zuiderzeelijn. Voorwaarde was daarbij wel, dat de gemeente van de 36 miljoen zelf 7,55 miljoen euro bijdraagt. Bovendien moet het geld worden besteed aan spoor en directe omgeving. Sinds 2009 reserveert de gemeente daarvoor jaarlijks bijna 350.000 euro. Het college stelt voor deze jaarlijkse bijdrage te verlengen tot 2037. Het voorstel komt dinsdag 25 juni aan de orde in de gemeenteraad.
Spoorboog
De spoorboog houdt in dat er bij de Mars vanaf het spoor een spoorbrug over het kanaal komt en afbuigt naar het Europark voor een directe verbinding met de Bentheimer Eisenbahn. De goederenoverslag zal toenemen en daardoor ook de werkgelegenheid. Bovendien verdwijnt het rangeren van goederentreinen uit het centrum. Dan wordt het stationsgebied heringericht en wordt een verbinding gemaakt tussen het centrum en De Holwert. Gemeente en provincie hebben het ontwerp van de Spoorboog met de Bentheimer Eisenbahn en ProRail uitgewerkt. De Spoorboog kan worden onderverdeeld in een wachtspoor, een spoorbrug en een spoorverbinding tussen brug en de Euroterminal Coevorden.
Tweede spoor
Er komt een tweede spoor over een lengte van anderhalve kilometer. Bij de aftakking wordt een zogenoemd wachtspoor aangelegd. De trein kan op volle snelheid de reguliere spoorbaan verlaten om vervolgens af te remmen. Er komt een spoorbrug van circa 50 meter. Met de Bentheimer Eisenbahn zijn afspraken gemaakt over de cofinanciering en het gebruik van de spoorboog. De Bentheimer Eisenbahn neemt de aanleg van de spoorverbinding tussen de brug en de terminal op zich, ProRail voert de aanleg van het wachtspoor uit.
Stationsomgeving
Als de spoorboog is gerealiseerd, wordt het stationsgebied aangepakt en wordt een verbinding gemaakt met De Holwert. Er zal nog uitvoerig worden bekeken of dat een tunnel of brug moet worden. Na de aanleg van de spoorbrug in 2015 wordt daarmee gestart. Uit gesprekken met bewoners bleek, dat 37 procent kiest voor een voetgangersbrug, 33 procent ziet liever een voetgangerstunnel. Van de bewoners had 17 procent geen mening. De overige 23 procent wil graag een fietstunnel. De uiteindelijke keuze heeft alles te maken met aspecten als beheer, onderhoud, veiligheid, financiën en -in het geval van een tunnel- de bodemkwaliteit.
Bron: Coevorden huis-aan-huis
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Ontmoeten op een natuurlijke manier
20 sep om 08:16 uurWooncomplex De Baak in Amsterdam is gebouwd om het maken van verbinding te stimuleren. Door de uitstraling van…
'Niet alleen de olie, maar ook het tandwiel zijn'
10 jun om 08:44 uurOm het kantoorgedeelte van het warehouse langs de A15 bij Pernis een aantrekkelijke uitstraling te geven, kiest…
De invloeden van klimaat en groen op toegankelijkheid
28 mei om 11:17 uurMadeliefjes voor de oude basisschool van Anne Frank
3 mei om 11:58 uurHet schoolplein van de Anne Frank 6e Montessorischool in Amsterdam, de basisschool die de beroemde…
Eindhoven vervangt asfalt binnenstad voor klinkers
19 apr om 19:41 uurEindhoven vervangt bij de herinrichting van de binnenstad de asfaltbestrating van de middenstrook voor gebakken…
De straat is van iedereen
10 apr om 09:57 uurMooi fietsparkeren bij de Meelfabriek in Leiden
27 mrt om 11:54 uurDe Meelfabriek, opgericht in 1884, deed ooit dienst als een stoommeelfabriek. Na de Tweede Wereldoorlog maakte…
Van Muijlwijkstraat Arnhem nu stuk groener en veiliger
23 feb om 11:20 uurVan de ‘lelijkste straat van Arnhem’ naar de ‘groenste en coolste’ straat van de stad. De Van Muijlwijkstraat…