Smart City, Smart Mobility, Smartphone vragen om Smart Choices
Column: Ton Kooymans, Dutch Bike Parking Academy
Met IoT kunnen we ‘dingen’ in de openbare ruimte signaleren, monitoren, meten en vervolgens op basis van deze data actie ondernemen en beleid maken. Regelen van verkeersstromen, meten van CO2-uitstoot, besparen op energiegebruik, efficiënter onderhoud en dergelijke.
Ik hoorde dat er in Den Haag driftig gelobbyd wordt een subsidie binnen te halen voor het samenstellen van een database van alle Nederlandse verkeersborden. Dit zou onder andere het beheer en de verkeersveiligheid ten goede komen. Ben ik de enige die zich dagelijks stoort aan de Nederlandse bebordingsziekte? Er is geen plek meer te vinden in de openbare ruimte of er staat wel een bord. Bij iedere parkeerautomaat staat een bord ‘parkeerautomaat’ (Echt hoor, let er maar op!) en een bord ‘parkeerplaats’ vergezeld van een bord ‘parkeerzone’. Ter completering ook nog en P-aanduiding op de bestrating. Alle fietspaden zijn, nota bene na ieder kruispunt, voorzien van een bord ‘fietspad’, ‘verboden te bromfietsen’, ‘knooppuntroute’ en ‘fietsroute’. En om ieder risico op aansprakelijkheid te voorkomen ook nog de borden: ‘wildrooster’, ‘overstekend vee’, ‘fietsdrempel‘ en ga zo maar door. Honderdduizenden door verschillende organisaties geplaatste borden op afzonderlijke vervuilende thermisch verzinkte palen. Het mag wat kosten en dat doet het ook.
Mocht voornoemde subsidie worden toegekend bij deze een vriendelijk verzoek om bij de inventarisatie alle onnodige, dubbele, onleesbare, achterhaalde, onduidelijke, beschadigde en slecht geplaatste borden per direct te verwijderen en de resterende borden te combineren op een minimum aantal palen. Dat levert pas echte besparingen op. Financieel: een overzichtelijker en goedkopere database, minder onderhoud- en beheerkosten en een schat aan waardevol ‘oud ijzer’. Tata Steel kan weken dicht! Milieutechnisch: minder vervuiling ten gevolge van productie, transport en plaatsing van vervuilende thermisch verzinkte borden en palen. En ‘last but not least’. Visueel: een enorme afname van horizonvervuiling in onze zo te koesteren schaarse openbare ruimte.
Overigens is het hele fenomeen bewegwijzering al lang ingehaald door de informatie die tot ons komt via smart mobility en smartphone.

Meest gelezen
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Een hoogwaardig stadsentree in Breda met aantrekkelijke verblijfsplekken
31 mrt om 09:59 uurKun je het schetsontwerp van een bank op de Stationslaan uitwerken, was de vraag van gemeente Breda. De…
Levy: ik was een hek en ben nu een fietsenrek
26 mrt om 09:32 uurOp de Nationale Klimaat Vakbeurs 2025, die plaatsvindt op 16 en 17 april in Expo Houten, presenteert Delta hun…
Dakterrassen: groene oase in stedelijke omgeving
11 mrt om 08:55 uurDakterrassen winnen steeds meer terrein in de stedelijke omgeving. Ze bieden niet alleen extra buitenruimte,…
Het voorjaar lonkt: samen genieten van de buitenruimte
3 feb om 14:27 uurMet de eerste zonnestralen in aantocht, wordt de buitenruimte weer dé plek waar mensen samenkomen. Of het nu…
Kunst in de openbare ruimte kan verschillende doelen dienen
23 jan om 08:45 uurDoor de tijd heen is er wisselende aandacht en ruimte voor kunst in de openbare ruimte. Van de standbeelden op…
Omgevingsvisie Bernheze: gezondheid en gemeenschap centraal
14 jan om 08:30 uurDe gemeente Bernheze heeft in samenwerking met adviesbureau Kragten een omgevingsvisie ontwikkeld die uniek is…
Plantenbakken verfraaien en vergroenen Dordtse binnenstad
13 jan om 09:09 uurDordrecht kent een prachtige historische binnenstad. Om de belevingswaarde nog verder te vergroten, heeft de…
Integraal als heilige graal voor de toekomst van de openbare ruimte
31 dec 2024Integraal is het toverwoord in de toekomst van de openbare ruimte. Dat kwam naar voren uit de City Deal…