Smart City, Smart Mobility, Smartphone vragen om Smart Choices
Column: Ton Kooymans, Dutch Bike Parking Academy
Met IoT kunnen we ‘dingen’ in de openbare ruimte signaleren, monitoren, meten en vervolgens op basis van deze data actie ondernemen en beleid maken. Regelen van verkeersstromen, meten van CO2-uitstoot, besparen op energiegebruik, efficiënter onderhoud en dergelijke.
Ik hoorde dat er in Den Haag driftig gelobbyd wordt een subsidie binnen te halen voor het samenstellen van een database van alle Nederlandse verkeersborden. Dit zou onder andere het beheer en de verkeersveiligheid ten goede komen. Ben ik de enige die zich dagelijks stoort aan de Nederlandse bebordingsziekte? Er is geen plek meer te vinden in de openbare ruimte of er staat wel een bord. Bij iedere parkeerautomaat staat een bord ‘parkeerautomaat’ (Echt hoor, let er maar op!) en een bord ‘parkeerplaats’ vergezeld van een bord ‘parkeerzone’. Ter completering ook nog en P-aanduiding op de bestrating. Alle fietspaden zijn, nota bene na ieder kruispunt, voorzien van een bord ‘fietspad’, ‘verboden te bromfietsen’, ‘knooppuntroute’ en ‘fietsroute’. En om ieder risico op aansprakelijkheid te voorkomen ook nog de borden: ‘wildrooster’, ‘overstekend vee’, ‘fietsdrempel‘ en ga zo maar door. Honderdduizenden door verschillende organisaties geplaatste borden op afzonderlijke vervuilende thermisch verzinkte palen. Het mag wat kosten en dat doet het ook.
Mocht voornoemde subsidie worden toegekend bij deze een vriendelijk verzoek om bij de inventarisatie alle onnodige, dubbele, onleesbare, achterhaalde, onduidelijke, beschadigde en slecht geplaatste borden per direct te verwijderen en de resterende borden te combineren op een minimum aantal palen. Dat levert pas echte besparingen op. Financieel: een overzichtelijker en goedkopere database, minder onderhoud- en beheerkosten en een schat aan waardevol ‘oud ijzer’. Tata Steel kan weken dicht! Milieutechnisch: minder vervuiling ten gevolge van productie, transport en plaatsing van vervuilende thermisch verzinkte borden en palen. En ‘last but not least’. Visueel: een enorme afname van horizonvervuiling in onze zo te koesteren schaarse openbare ruimte.
Overigens is het hele fenomeen bewegwijzering al lang ingehaald door de informatie die tot ons komt via smart mobility en smartphone.
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Fietsenrek Toekan, toekomstgericht!
22 nov om 08:36 uurNa jaren van ervaring in de ontwikkeling en de productie van functionele en vandalismebestendige fietsenrekken…
3D-betonprinten: duurzamer, sneller en meer ontwerpvrijheid
20 nov om 08:59 uurSaint-Gobain Weber experimenteerde al met het 3D-printen van beton sinds het begin van deze eeuw en realiseerde…
Platform Integrale Samenwerking Openbare Ruimte gelanceerd
7 nov om 12:35 uurOm bij de toekomstbestendige inrichting van de openbare ruimte de uitdagingen voor de onder- en bovengrond…
Amsterdam zet nieuwe standaard in fietsparkeren: eerste Puccini-fietsenrek geplaatst
5 nov om 09:07 uurOp donderdag 10 oktober 2024 werd een nieuwe stap gezet in de fietsparkeeroplossingen in Amsterdam: het…
Nieuwe groene zit- en ontmoetingsplek bij Kunsthal Helmond
23 okt om 12:21 uurMuseum Helmond wil een aangename plek creëren waar kunst en natuur samenkomen. In samenwerking met hun partner…
Romantisch parkmeubilair voor het Vondelpark
7 okt om 15:55 uurHet Vondelpark wordt gerenoveerd met als doel om het park te behouden als Rijksmonument en geschikt te maken…
Houten zitdekken voor groen Forumplein in Maastricht
7 okt om 15:46 uurHet Forumplein in Maastricht (pal voor het MECC) is onlangs herontwikkeld. Het is een groene en uitnodigende…
Amparo Zonoverkapping
1 okt om 09:51 uurSteeds meer organisaties stellen ambitieuze duurzaamheidsdoelen en rapporteren actief over hun prestaties op…