Rode loper voor stadspoort Vianen

donderdag 10 januari 2019
timer 2 min
In Vianen is onlangs de veelbesproken nieuwe voetgangersbrug over de stadsgracht opgeleverd. Ipv Delft ontwierp een slanke, ingetogen brug die de zone rond de historische stadsmuur niet alleen beter toegankelijk maakt, maar ook aantrekkelijker.

De bijzondere locatie, naast de monumentale stadsmuur en nabij de Grote Kerk, vroeg om een zorgvuldig ontwerp. Voor de gemeente reden om bruggenspecialist ipv Delft in te schakelen. In eerste instantie werd het bureau gevraagd mee te denken over de mogelijkheden, vervolgens resulteerde de samenwerking in het gerealiseerde ontwerp. 

Natuurlijke geleiding 

Bijna letterlijk als een rode loper verbindt de 25 meter lange brug het winkelcentrum aan de Lijnbaan met de historische binnenstad en de monumentale stadswal en kloostertuin. De brug vormt bewust een bocht die voetgangers vanaf het parkeerterrein aan de Lijnbaan op natuurlijke wijze geleidt richting het wandelpad langs de stadsgracht en de poort in de stadsmuur. Om de brug en de groenzone langs de stadsmuur voor iedereen toegankelijk te maken, is gekozen voor een vlakke uitvoering. De brug ligt bovendien zo dicht mogelijk boven het water voor optimaal zicht op de stadsmuur vanaf de Lijnbaan.   

Composiet 

De constructie is eenvoudig maar uitgekiend: een centrale kokerligger met uitkragende dwarsliggers en superslanke kokervormige randliggers. Daar bovenop ligt het dek van composieten planken. Dit resulteert in een bijzonder slanke brug. Ook de tussensteunpunten dragen bij aan de slankheid: door de overspanning van 25,5 meter op te delen in drie gelijke delen van 8,5 meter, is de constructiehoogte gering. Dankzij de donkere kleur van de stalen buispalen valt de ondersteuning niet op.  


Het hekwerk is het beeldbepalende element van de brug. De ontwerpers kozen voor een balusterloos hekwerk met dunne verticale spijlen, per twee gegroepeerd. De rode kleur steekt mooi af tegen de groene omgeving zonder afbreuk te doen aan de uitstraling van de historische stadsmuur.   


De meningen over de vraag of op deze locatie wel een nieuwe brug nodig was zullen waarschijnlijk verdeeld blijven, maar dat het gebied rond de stadsmuur nu aantrekkelij
ker is dan voorheen staat buiten kijf.  


Dit artikel komt uit Straatbeeld 06/2018. Lees meer van Straatbeeld in onze bibliotheek

Meer artikelen met dit thema

descriptionArtikel

Fietsenrek Toekan, toekomstgericht!

22 nov om 08:36 uur

Na jaren van ervaring in de ontwikkeling en de productie van functionele en vandalismebestendige fietsenrekken…

Lees verder »
descriptionArtikel

3D-betonprinten: duurzamer, sneller en meer ontwerpvrijheid

20 nov om 08:59 uur

Saint-Gobain Weber experimenteerde al met het 3D-printen van beton sinds het begin van deze eeuw en realiseerde…

Lees verder »
flash_onNieuws

Platform Integrale Samenwerking Openbare Ruimte gelanceerd

7 nov om 12:35 uur

Om bij de toekomstbestendige inrichting van de openbare ruimte de uitdagingen voor de onder- en bovengrond…

Lees verder »

Amsterdam zet nieuwe standaard in fietsparkeren: eerste Puccini-fietsenrek geplaatst

5 nov om 09:07 uur

Op donderdag 10 oktober 2024 werd een nieuwe stap gezet in de fietsparkeeroplossingen in Amsterdam: het…

Lees verder »

Nieuwe groene zit- en ontmoetingsplek bij Kunsthal Helmond

23 okt om 12:21 uur

Museum Helmond wil een aangename plek creëren waar kunst en natuur samenkomen. In samenwerking met hun partner…

Lees verder »

Romantisch parkmeubilair voor het Vondelpark

7 okt om 15:55 uur

Het Vondelpark wordt gerenoveerd met als doel om het park te behouden als Rijksmonument en geschikt te maken…

Lees verder »

Houten zitdekken voor groen Forumplein in Maastricht

7 okt om 15:46 uur

Het Forumplein in Maastricht (pal voor het MECC) is onlangs herontwikkeld. Het is een groene en uitnodigende…

Lees verder »

Amparo Zonoverkapping

1 okt om 09:51 uur

Steeds meer organisaties stellen ambitieuze duurzaamheidsdoelen en rapporteren actief over hun prestaties op…

Lees verder »